پیشنهادهای ایران برای فعال‌سازی نقش سازمان شانگهای

رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان به سر می‌برد‌، پیشنهادهایی را با هدف نقش‌آفرینی فعال این سازمان ارائه کرد. بنا بر گزارش‌ها، احمدی‌نژاد با اشاره به بحران‌های اقتصادی و سیاسی‌، گسترش تهدیدات ناشی از افراطی‌گری‌، مواد مخدر و بیماری‌های واگیردار و با تاکید بر اینکه نظام‌های حاکم بر جهان برای رفع این معضلات جز هیاهو و تبلیغات اقدامی ‌نکرده‌اند، تصریح کرد: سازمان شانگهای می‌تواند با ابتکارات نو‌، ضمن جبران عدم کارآیی بعضی از نظام‌ها و ساز و کارهای بین‌المللی، پاسخگوی بخشی از مطالبات امروز باشد.

احمدی‌نژاد خطاب به رهبران سازمان شانگهای پیشنهاد کرد که این سازمان در برنامه‌ای درازمدت نسبت به تعیین پول واحد به منظور استفاده در معاملات و تبادل خارجی بررسی‌ها و مطالعه لازم را انجام دهد.

پیشنهاد بعدی ایران‌، تشکیل بانک سازمان همکاری شانگهای با مشارکت کشورهای عضو به منظور تسهیل مبادلات بود.سومین پیشنهاد احمدی‌نژاد مربوط به همکاری‌های امنیتی به منظور مبارزه با باندهای قاچاق و جنایات سازمان یافته و‌تروریسم و افراطی‌گری بود.

مشورت‌های سیاسی میان اعضا با هدف نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های سیاسی و همگرایی بیشتر نیز دیگر پیشنهادی بود که از جانب رییس‌جمهوری ایران خطاب به رهبران شانگهای ابراز شد. احمدی‌نژاد همچنین پیشنهاد کرد که برای رفع اختلافات احتمالی بین اعضای یک نهاد قضایی تاسیس شود.

رییس‌جمهوری ایران پس از ارائه پیشنهادهایش به سازمان شانگهای تاکید ایران با توجه به جایگاه ژئوپلتیک و ژئو اکونومیک خود در منطقه بویژه با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی‌، فرهنگی و سیاسی خود، آمادگی دارد همکاری‌های خود را با سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو گسترش و تعمیق بخشد.

دیدار با مدودف

احمدی‌نژاد همچنین در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه در دیدار دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه با اشاره به آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی‌، بر اجرایی شدن هر چه بیشتر توافقات فی‌مابین تاکید کرد و گفت: ‌جمهوری اسلامی ‌ایران در مناسبات اقتصادی آماده توسعه روابط با روسیه تا حد ممکن است.

رییس‌جمهور در دیدار همتای روسی خود با مهم خواندن روابط ایران و روسیه و آثار فراوان گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد: دشمنان نمی‌خواهند دو کشور ایران و روسیه قدرتمند شوند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه تولید مواد مخدر و رشد پدیده‌ تروریسم‌، در سایه فتنه‌گری صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آنها در منطقه پدید آمده است، تصریح کرد: با توجه به منافع و تهدیدات مشترک میان ‌جمهوری اسلامی ‌ایران و روسیه، با ارتقای همکاری‌های دو جانبه در همه سطوح‌، می‌توان بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داد.

وی در ادامه به حضور آمریکا و برخی متحدان این کشور در منطقه و اشغال کشورهای عراق و افغانستان اشاره و خاطرنشان کرد: این حضور موجب تشدید اقدامات افراطی و اختلاف‌افکنی میان ملت‌های منطقه شده است.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر در اوستیای جنوبی‌، نقش بیگانگان را در شکل گیری این بحران یادآور شد و گفت: امروز ریشه بسیاری از مسائل منطقه‌ای دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌‌ای است. بنابرگزارش‌ها، رییس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد و گزارشی از آخرین تحولات منطقه قفقاز و‌گرجستان ارائه کرد. مدودف همچنین با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری در بیشکک و کشته شدن شماری از ایرانیان در این سانحه‌، به رییس‌جمهور و ملت ایران تسلیت گفت.

تحکیم روابط با قزاقستان

احمدی‌نژاد همچنین در دیدار نور سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان با اشاره به همکاری‌های اقتصادی دو کشور ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو جانبه را خواستار شد و خاطر نشان کرد: در زمینه همکاری‌های اقتصادی و سوآپ نفت به قزاقستان آمادگی کامل داریم. رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا به ‌جمهوری اسلامی‌ ایران و ظرفیت برجسته این کشور احتیاج دارند، ارتقای روابط ایران و قزاقستان را باعث آرامش‌بخشی در فضای منطقه ارزیابی و تصریح کرد: با سرمایه گذاری‌های دوجانبه می‌توانیم منطقه را به ثبات سیاسی نزدیک کنیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت موضوع هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: مسیری که در موضوع هسته‌ای طی می‌کنیم مسیر بسیار مناسبی است و شرایط به نفع‌ جمهوری اسلامی ‌ایران در حال سپری شدن است.

در این دیدار نور سلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان نیز با اشاره به اجلاس موفقیت‌آمیز سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران، روابط دو کشور را رو به گسترش ارزیابی کرد و گفت: قزاقستان آمادگی دارد روابط بسیار نزدیکی که هم‌اکنون با‌جمهوری اسلامی‌ایران دارد را بیش از پیش پیگیری نموده و آن را ارتقا بخشد.

رییس‌جمهور قزاقستان با اشاره به نیاز آمریکا و قدرت‌های غربی به‌جمهوری اسلامی‌ایران به خصوص در مساله انرژی، تاکید کرد: دشمنان منطقه به دنبال ناامن‌سازی منطقه و فروش تسلیحات نظامی ‌خود به کشورها هستند که با همکاری‌های یکدیگر می‌توانیم توطئه‌های آنان را خنثی کنیم.

نشست فارسی زبانان

احمدی‌نژاد در ادامه برنامه‌های جنبی اجلاس شانگهای با حضور در نشست سه جانبه کشورهای فارسی زبان راه‌های گسترش روابط را بررسی کردند.

در این نشست دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران‌، امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان و حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان مشترکات فرهنگی و راه‌های گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی و سیاسی را مورد مذاکره و تبادل نظر قرار دادند و در پایان با امضای بیانیه‌ای مشترک بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی‌، امنیتی و فرهنگی تاکید کردند. در این نشست روسای‌جمهور سه کشور ابتدا به طور خصوصی و پشت درهای بسته مذاکره و سپس در نشستی با حضور اعضای هیات همراه‌، بیانیه مشترک امضا کردند. بر این اساس‌، همه طرف‌ها آمادگی خود را برای افزایش همکاری‌های مشترک در مقابله با‌تروریسم، مواد مخدر‌، جدایی‌طلبی‌، افراط‌گرایی و جرایم سازمان یافته جدید اعلام کردند.

همچنین در این نشست توافق شد که سومین اجلاس سه جانبه سران‌، سال آینده در تهران برگزار شود.