مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا و اسرائیل توافق کردند که در ماه آینده میلادی با یکدیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

به گزارش ایسنا، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از آنکه اراضی اشغالی را‌ترک کند، با شائول موفاز، وزیر حمل‌ونقل اسرائیل گفت‌وگویی تلفنی انجام داد. به نوشته روزنامه‌هاآرتص، موفاز که رژیم متبوعش تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه است، مهم‌ترین مشکل این رژیم را مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای خواند. این در حالی است که ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد. بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، موفاز و رایس توافق کردند که در ماه سپتامبر در آمریکا، دور دیگری از گفت‌و‌گوی استراتژیک را برگزار و در طول آن راه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کنند. رایس و موفاز بر این موضوع هم‌عقیده بودند که بعید است بتوان در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران تصویب کرد، چرا که برای آن کار به اتفاق نظر تمامی اعضای دائم شورای امنیت نیاز است و پس از درگیری‌ها در قفقاز، شانس تصویب چنین قطعنامه‌ای از بین رفته است. ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل نیز دو روز قبل در سخنانی تکراری گفت که تل آویو یک ایران هسته‌ای را نخواهد پذیرفت و مدعی شد که هیچ گزینه‌ای را در برخورد با آن منتفی نخواهد کرد. وی دوشنبه شب با رایس، در تل آویو ملاقات کرد. خبرگزاری آلمان براساس خبرهای منتشر شده درباره این دیدار گزارش داد که باراک به رایس گفته است تل‌آویو ایرانی هسته‌ای را نخواهد پذیرفت و هیچ گزینه‌ای را در برخورد با آن منتفی نخواهد کرد. باراک از آمریکا خواست به اعمال تحریم علیه ایران ادامه دهد. اسرائیل تنها رژیم دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است و بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. باراک اوباما، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب دموکرات نیز روز گذشته از جامعه جهانی خواست تا زمانی که تل‌آویو مجبور نشده تا به طور یک‌جانبه مساله هسته‌ای ایران را حل کند، فشار جدی بر ایران وارد آورد.

اوباما اعلام کرد: وظیفه من به عنوان رییس‌جمهور آن خواهد بود که ما از طریق دیپلماسی حلقه‌های فشار را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران تنگ کنیم و باعث شویم که جامعه جهانی به طور جدی با این مساله برخورد کند.