وزیر اقتصاد با دست پر به کمیسیون ویژه می‌رود؟

دنیای‌اقتصاد - در حالی که مجلس در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد، وزیر جدید اقتصاد به اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول وعده داده است که با آغاز به کار مجلس با دستی پر به بهارستان خواهد رفت. این در حالی است که به‌رغم تعطیلات تابستانی مجلس قرار بود این کمیسیون با رییس‌جمهور درباره طرح تحول اقتصادی دیداری داشته باشند که این جلسه به دلیل آنچه که آن را مشغله کاری دولت نامیده بودند، برگزار نشد و بعد از آن هم اعلام شد که این کمیسیون تا پایان تعطیلات جلسه‌ای نخواهد داشت. این اما در حالی است که رییس کمیسیون ویژه تاکید کرد: کمیسیون آماده تشکیل جلسه در این دو هفته بود، ولی حسینی، وزیر اقتصاد و دبیر کارگروه طرح تحول اعلام کرد که ما ظرف این دو هفته می‌توانیم این طرح را تکمیل کنیم و سپس تحویل مجلس دهیم و بنابراین در این دو هفته جلسه‌ای تشکیل ندهید.

بر این اساس به نظر می‌رسد که وزیر جدید اقتصاد در نظر دارد پس از آغاز به کار مجلس طرح تحول را که از جمله ایرادات به آن، نحوه جمع‌آوری اطلاعات خانوار برای پرداخت نقدی یارانه‌ها است را با چکش‌کاری بیشتر به مجلس تقدیم کند و با دستی پر به بهارستان برود. در این میان اما وعده رییس‌جمهور به اعضای کمیسیون ویژه مبنی بر اینکه دولت تمام اقدامات اجرایی طرح را به صورت هماهنگ با مجلس پیش خواهد برد، ظاهرا خیال مصباحی‌مقدم را چنان آسوده کرده است که وی در گفت‌وگویش با ایسنا متذکر شد: از این جهت دغدغه‌ای نداریم، چرا که دولت اعلام کرد بدون توجه کافی و کامل نمایندگان و از طرفی شنیدن دیدگاه‌های آنها برای اصلاح طرح تحول، آن را برای اجرا کلید نمی‌زنیم.

بر همین اساس هم قرار است تا به گفته مصباحی‌مقدم، موضوع فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در اولین جلسه کمیسیون ویژه بعد از تعطیلات مجلس با حضور حسینی و مدد؛ رییس مرکز آمار در روز ۱۱ شهریور، مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اما همین موضوع یعنی شیوه جمع‌آوری اطلاعات خانوارها برای توزیع یارانه یکی از دغدغه‌های اصلی منتقدان طرح تحول است. چرا که در این روش خانواده‌ها در شیوه‌ای که «خوداظهاری» نام دارد، شخصا به تکمیل کردن فرم‌ها اقدام کرده و سپس مدت زمانی باید برای راستی‌آزمایی این فرم‌ها بر اساس اطلاعات مرکز آمار صرف شود که این مساله چندان به مذاق منتقدان و برخی از نمایندگان مجلس خوش نیامده است؛ چرا که به هر طریق ممکن است که برخی از خانواده‌ها به هر دلیلی از ارائه اطلاعات صحیح خودداری کرده و یا اصلا از دریافت فرم امتناع کنند. علاوه‌بر این ناقص بودن اطلاعات مندرج در این فرم‌ها نیز دیگر انتقادی است که به این نحوه جمع‌آوری اطلاعات وارد است. در همین راستا نیز کمیسیون ویژه در جلسه شورای سیاست‌گذاری صداوسیما و با حضور رییس این سازمان، مساله فرم‌های مربوط به اطلاعات اقتصادی مردم را مورد بررسی قرار داده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد که حسینی برای اقناع نمایندگان و اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول در جلسه این کمیسیون که قرار است درباره نحوه جمع‌آوری اطلاعات باشد، دست‌کم بخشی از ایرادات وارده به این بخش از اجرای طرح تحول را اصلاح کرده و به اعضای این کمیسیون ارائه دهد.

با رفع ابهامات طرح اجرایی می‌شود

از سوی دیگر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه اخیر اعضای کمیسیون ویژه با رییس‌جمهور، با بیان این‌که در این جلسه، اعضای کمیسیون دغدغه‌ها و سوالات خود را مطرح کردند و رییس‌جمهور پاسخ داد، تصریح کرد: نتیجه جلسه این بود که دولت اعلام آمادگی کرد که این طرح را با همکاری نمایندگان مجلس پیش ببرد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که مطرح شد این بود که این طرح سه مرحله دارد، مرحله اول اجمالی است که در حال حاضر این مرحله مطرح است، مرحله دوم تفصیلی است که در دست مطالعه و جمع‌بندی است و هنوز به پایان نرسیده است، یعنی ۷ مورد طرح، در این مرحله مورد به مورد ارزیابی و آثارش بررسی و در مرحله سوم اجرایی می‌شود.

مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان این‌که در این جلسه از نمایندگان دعوت شد که اگر مایل باشند در مرحله تدوین و تکوین طرح شرکت کنند، عنوان کرد: آنچه که آرام‌بخش بود این که دولت می‌خواهد این طرح را با همراهی و وفاق مجلس پیگیری کند و سوالات و ابهامات نمایندگان را در همکاری برطرف کند. به گفته وی با برطرف شدن سوالات و ابهامات است که طرح قابلیت اجرا و عمل پیدا خواهد کرد.

حال باید دید وعده وزیر جدید اقتصاد مبنی بر تکمیل این طرح تا چه حد محقق خواهد شد و آیا این بخش‌های تکمیلی تا این حد ارزش داشته است که کمیسیون ویژه به درخواست حسینی دو هفته از تشکیل جلسه خودداری کند یا خیر؟ به هر روی هر دخل و تصرفی در طرح باید با رضایت خاطر نمایندگان همراه باشد و بر همین اساس به نظر می‌رسد که باید حسینی تمام این مسائل را در نظر گرفته باشد.