سخنگوی وزارت امور خارجه موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی در خصوص پرتاب موشک ماهواره‌بر«سفیر امید» توسط جمهوری اسلامی ایران را قابل پیش‌بینی و معمول دانست و تصریح کرد: دست‌آوردهای علمی و صنعتی جوانان و متخصصان ایرانی همواره با ابراز نگرانی یا انکار و شبهه‌افکنی آن‌ها مواجه شده است. به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ملت ایران از این گونه موضع‌گیری‌ها و انکار موفقیت‌های کشورمان توسط مسوولان آمریکایی تعجب نمی‌کند و در صورتی که آمریکایی‌ها از پیشرفت ملت ایران استقبال کرده و دست‌آوردهای غرورآفرین ایرانیان را می‌پذیرفتند؛ جای شگفتی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این گونه برخوردها ملت و جوانان نخبه ایرانی را در مسیر توسعه و پیشرفت مصمم‌تر ساخته و درستی این راه برای ساختن ایرانی آباد و آزاد را نوید می‌دهد.

روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی از قول مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع این کشور مدعی شد پرتاب موشک حامل ماهواره ایران با شکست مواجه شده است.

مقام‌های نظامی آمریکایی که نامی از آنها در این گزارش منتشر نشده بود به این روزنامه گفتند که مرحله اول شلیک این موشک توسط ایران موفقیت‌آمیز بوده، ولی بخش دوم آن شکست خورده است.

نیویورک تایمز مدعی شده است که موشک ایران از مسیر خود خارج و دماغه آن منفجر شده است.

این درحالی است که کاخ سفید آمریکا روز یکشنبه ساعاتی پس از آزمایش موشکی ایران، در مورد آن ابراز نگرانی کرده بود.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که در کاخ سفید مستقر است، با صدور بیانیه‌ای این آزمایش را نگران کننده خوانده و گفته بود که ایران می‌تواند از چنین فن‌آوری در ساخت موشک‌های بالستیک استفاده کند.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به مواضع آمریکا در قبال پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران گفت: ساخت و پرتاب اولین ماهواره مخابراتی ایران به فضا نشان‌دهنده این واقعیت است که تحریم‌های تحمیلی علیه ایران نه تنها موجب عقب ماندن کشورمان نمی‌شود، بلکه استعدادهای بالقوه دانشمندان جوان کشور را شکوفا می‌کند.

بروجردی با بیان این‌که معدود کشورهایی در دنیای امروز هستند که دارای توانمندی فن‌آوری فضایی هستند، ادامه داد: دانش هوافضا دانشی است که با توجه به عنایت الهی و کار چندین ساله دانشمندان ایرانی در این زمینه خوشبختانه به مراحل خوبی در ایران رسید و توانمندی ساخت ماهواره و امکان پرتاب آن فراهم شد.

وی تاکید کرد: این توانمندی بدون تردید می‌تواند در پیشرفت سایر زمینه‌ها به ایران کمک فراوانی کند، با توجه به این‌که ظرف سال‌های گذشته ما با نوعی تحریم در این زمینه از سوی کشورهای دارای این دانش مواجه بودیم، ساخت و پرتاب ماهواره نشان‌دهنده این واقعیت است که این تحریم‌ها موجب عقب‌ماندگی کشورمان نمی‌شود و موجب برداشتن گام‌های بلند و شجاعانه در زمینه‌های مختلف خواهد شد.

به گفته وی، این توانمندی به‌طور مستقیم بر اقتدار ملی کشور تاثیرگذار است. این کار این واقعیت را به جهانیان نشان می‌دهد که ملتی که در مسیر توسعه و دستیابی به دانش‌های نوین قرار گرفته، فشارهای اقتصادی آمریکا هیچ تاثیری در پیشرفتش ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که منفی‌بافی آمریکایی‌ها پدیده جدیدی نیست، افزود: آنها در مقابل هر گام بلند جمهوری اسلامی که در چارچوب اهداف صلح‌آمیز باشد، می‌ایستند و مانور تبلیغاتی می‌دهند.

وی گفت: تصویری که آمریکایی‌ها از جمهوری اسلامی ترسیم کرده‌اند، کشوری است که به دلیل فشارهای سیاسی، اقتصادی و علمی آمریکا نمی‌تواند توسعه یافته باشد و توان دستیابی به توسعه همه‌جانبه را ندارد و از این‌رو، این نگاه باعث می‌شود هنگامی که واقعیتی برعکس این تصویر ترسیمی می‌بینند، جوسازی کرده و مانور تبلیغاتی دهند.

بروجردی با اظهار خشنودی از این‌که به‌‌رغم این‌گونه تبلیغات سوء دشمن، ایران همه قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‌کند، ابراز امیدواری کرد که آمریکا با توجه به این واقعیت‌ها در عرصه‌های مختلف که هر روزه در حال تکرار است به جای سیاست‌های غیرمنطقی، واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و بیهوده آب در هاون نکوبد. در همین رابطه محمود احمدی بی‌غش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرتاب موفقیت‌آمیز موشک سفیر امید را دارای امتیازهای مثبت برای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: پرتاب موفقیت‌آمیز این موشک نشان داد که ایران متکی بر خداوند و قدرت مردمش است.

احمدی‌بی‌غش با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در دسترسی به فن‌آوری پرتاب موشک موفقیت‌های جدیدی به دست آورده است، افزود: این اقدامات به لحاظ سیاسی و نظامی کارهای با ارزشی است که کشورهای غربی و آمریکا مجبورند تا قدرت ایران را باور کنند.