تغییر موضع آمریکا درباره پرتاب موشک ماهواره بر ایران

دنیای اقتصاد- در حالی که کاخ سفید در نخستین ساعت‌های پس از پرتاب موشک ماهواره بر ایران، تلاش کرد تا با «دردسرساز» خواندن این پیشرفت بر حجم فشارهای روانی علیه تهران طی ماه‌های گذشته بیافزاید، دیروز یکی از مقام‌های عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا تلاش کرد با «شکست» خواندن عملیات پرتاب این موشک، توان علمی و صنعتی ایران را زیر سوال ببرد. آن سو تر اما، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که این رژیم هیچ گونه واکنش رسمی درباره پرتاب موشک ماهواره بر ایران ندارد. این اظهارات در حالی بیان شد که مقام‌های اسرائیلی این آزمایش را نشان‌دهنده نیات نظامی تهران ارزیابی کرده بودند. در همین حال نیز تحلیل‌گران اسرائیلی بر این باورند که با حمله نظامی نمی‌توان توان ایران را نابود کرد. بر همین اساس یک مقام پنتاگون، در ادامه تلاش آمریکا و اسرائیل برای کم‌رنگ جلوه دادن موفقیت دانشمندان ایرانی در پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر «سفیر امید» ایران که راه را برای نشاندن ماهواره‌ای ایرانی در مدار کره زمین هموار کرد، این پرتاب موفقیت‌آمیز را یک «شکست» خواند. این مقام عالی رتبه وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان مدعی شد: اگرچه مقام‌های ایران پرتاب اولین ماهواره‌بر خود را موفقیت‌آمیز خوانده‌اند، اما مقام‌های پنتاگون با چنین ادعایی مخالفند! به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، مدعی شد که ایران این ماهواره‌بر را با موفقیت پرتاب نکرده است. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: دومین مرحله پرتاب این ماهواره‌بر احتمالا به دلیل مشکلات نامشخص مربوط به طراحی آن با شکست مواجه شد. این مقام وزارت دفاع آمریکا در حالی موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره‌بر ایرانی را انکار می‌کند که گوردون جاندروئه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید شب یکشنبه آن را «نگران‌کننده» خواند و افزود که چنین فن‌آوری می‌تواند برای پرتاب موشک‌های بالستیک به کار گرفته شود. وی گفت: تولید و آزمایش راکت‌ها در ایران نگران کننده است و سوالات بیش‌تری را درباره نیات ایرانی‌ها مطرح می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان، کارشناسان و مقام‌های اسرائیل نیز نسبت به خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر ایرانی واکنش‌های متضادی نشان دادند. رادیو اسرائیل به نقل از یک مقام عالی رتبه این رژیم گفت: اگر ایران قادر است ماهواره‌ای را به فضا بفرستد، این امر ثابت می‌کند که تهران علاوه بر آن قادر است

هرگونه شی ء دیگری را نیز به فاصله هزارها کیلومتر پرتاب کند. یک مقام اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با رادیوی این رژیم مدعی شد که این آزمایش نشان دهنده نیات نظامی ایران است! در همین حال ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان گفت: این رژیم هیچ گونه واکنش رسمی در این زمینه ندارد. تال اینبار، یک کارشناس صهیونیستی گفت: این آزمایش نقطه عطفی است که عواقب گسترده‌ای برای امنیت رژیم صهیونیستی دارد. وی در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت با بیان این که این آزمایش یک «دستاورد فنی بسیار تاثیرگذار» است در عین حال مدعی شد که آزمایش پرتاب ماهواره‌های غیرنظامی «پوششی» برای خرید ابزار لازم برای برنامه‌های نظامی ایران در بازارهای بین‌المللی است! اسحاق بن اسراییل، رییس پیشین آژانس فضایی اسرائیل سعی کرد دستاورد ایران را کم اهمیت جلوه دهد و آن را «تبلیغات ایرانی» خواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل مدعی شد: ایران هنوز راه درازی را در زمینه ماهواره پیش رو دارد و به عمد در موفقیت‌های هوایی و فضایی خود اغراق می‌کند تا اسرائیل یا آمریکا را از تهدید علیه سایت‌های هسته‌ای‌اش منصرف کند. این مقام با تهدید خواندن ایران مدعی شد: تهدید ایران ناشی از برنامه هسته‌ای‌اش است نه ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک آن. وی نگرانی ابراز شده توسط سایر مقام‌های اسرائیلی را «اغراق شده» خواند و گفت: ایرانی‌ها تنها در تلاشند مردم اسرائیل را بترسانند که ظاهرا در حال موفق شدن نیز هستند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های خبری غربی در انتشار این خبر عمدتا تلاش کردند این دستاورد بزرگ علمی را تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار داده و آن را مرتبط با برنامه‌های نظامی جلوه دهند.

شبکه خبری دویچه وله در خبری با عنوان ایران با موفقیت ماهواره آزمایشی را پرتاب کرد، گزارش داد: ایران می‌گوید اولین ماهواره‌بر را با استفاده از راکت ساخت ایران به فضا پرتاب کرده است. پرتاب ماهواره‌بر سفیر پیش از ارسال یک ماهواره دیگر صورت گرفت که قرار است در آینده به فضا پرتاب شود. ایران می‌گوید هدف بلندمدتش توسعه برنامه فضایی است، اما واشنگتن این آزمایش را «دردسرساز» خوانده است.

دویچه وله با تلاش برای ارتباط دادن این پروژه علمی با مسائل نظامی، آورده است: فن‌آوری بالستیک لازم برای پرتاب اشیا به فضا می‌تواند برای موشک‌های دوربرد نیز به کار گرفته شود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با عنوان «ایران اولین ماهواره آزمایشی را در مدار قرار داده است» نوشت: ایران اعلام کرد که اولین ماهواره آزمایشی را به وسیله ماهواره‌بر ساخت ایران و برای اولین‌بار در مدار قرار داده است.رویترز نیز با اتخاذ رویکرد نظامی نشان دادن پروژه‌های علمی ایران، ادامه داده است: این اقدامی است که احتمالا نگرانی‌های غرب درباره خواسته‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد. فن‌آوری بالستیک دوربرد که برای قرار دادن ماهواره در فضا استفاده می‌شود می‌تواند در تسلیحات پرتابی نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ اگر چه ایران تاکید دارد که برنامه‌ای برای انجام چنین کاری ندارد.رویترز ادامه داد: ایران که با غرب بر سر مساله هسته‌ای دچار مناقشه است در ماه فوریه با آزمایش یک راکت بومی به عنوان بخشی از برنامه ماهواره‌ای این کشور باعث نگرانی‌های بین‌المللی شد.

حمله نظامی کارساز نیست

در همین حال کارشناس نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با اشاره به آزمایش موفق پرتاب موشک

ماهواره ‌بر ایران نوشت: این آزمایش نشان‌دهنده بخشی از طرح عظیم ایران است و بمباران تاسیسات این کشور هرگز نمی‌تواند مانع پیشرفت این طرح بزرگ بشود.

به گزارش خبرگزاری فارس، الکس فیشمن در مقاله‌ای با اشاره به آزمایش موشک ماهواره بر ایرانی نوشت: آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران، نشان دهنده پروژه‌‌ای بسیار بزرگ در این کشور است که نمی‌توان آن را با بمباران تاسیسات، متوقف کرد. وی افزود: ایران هر بار گوشه‌ای از تلاش خود را به نمایش می‌گذارد و در هر بار میزان گستردگی زیر ساخت‌های ایران برای اسرائیل آشکار می‌شود. فیشمن در این مقاله با تاکید بر اینکه این ماهواره دلیل روشنی بر طرحی عظیم در ایران است و با بمباران تاسیسات، نمی‌توان مانع پیشرفت این طرح بزرگ شد، نوشت: آنچه اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی آن را نگران کرده است، موشک ماهواره بر جدید ایران نیست، بلکه امر نگران‌کننده

«نمایش فضایی» ایران است که تنها نشان دهنده بخشی از طرح عظیمی است که ایران در دست اجرا دارد. فیشمن همچنین این طرح عظیم را تهدیدی راهبردی برای اسرائیل خواند. این کارشناس نظامی سپس نوشت: هر کس گمان می‌کند می‌توان این طرح بزرگ را با حمله هوایی یا چیزی شبیه آن نابود کرد، در خواب و خیال به سر می‌برد، چون این طرح بزرگ را کسی جز نظام ایران نمی‌تواند متوقف کند. فیشمن افزود: ایران همچنان و در هر لحظه تهدیدی راهبردی به شمار می‌رود. فشارهای بین‌المللی تاکنون منجر به کندی روند پیشرفت این تهدید شده است، اما ایران در عرصه‌هایی دیگر مانند پرتاب ماهواره‌ها که عرصه‌هایی کاملا مشروع هستند، نهایت تلاش خود را به کار گرفته است و کشوری که موشک‌های با برد ۱۳۰۰تا ۱۵۰۰کیلومتر دارد و اعلام می‌کند که می‌تواند موشک‌هایی با برد ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰کیلومتر بسازد، بی‌شک قادر است ماهواره نیز به فضا بفرستد. این کارشناس نظامی بار دیگر در پایان مقاله خود تاکید کرد: با بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران نمی‌توان مانع پیشرفت طرح عظیم این کشور شد، ولی فشارهای بین‌المللی شاید ایران را مجبور به تغییر مسیر کند.از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی هم نشان داد که بیشتر یهودیان مقیم آمریکا با حمله نظامی این کشور به ایران مخالفند و راهکار دیپلماتیک را برای حل موضوع هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه کویتی السیاسه، بر اساس نظر سنجی سازمان سیاسی آمریکایی طرفدار اسرائیل، جی استریت، بیشتر یهودیان مقیم آمریکا از اقدام نظامی بر ضد تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نکردند.

نتایج این نظر سنجی نشان داد که بیشتر یهودیان آمریکا، راه‌های دیپلماتیک را در تعامل با موضوع هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهند و با گزینه نظامی علیه ایران مخالفند. نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که تنها ۲۶درصد از ایده نامزدهای کنگره آمریکا مبنی بر ضرورت حمایت واشنگتن از تل‌آویو در حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و این در حالی است که ۴۶درصد با آن مخالفند. بنا بر این گزارش، با وجود اینکه تعداد یهودیان آمریکا بیش از ۳درصد جمعیت این کشور را تشکیل نمی‌دهند، اما در عین حال از فعالترین اقلیت‌ها در داخل نظام سیاسی آمریکا هستند و با توجه به جایگاه بالای آنها در نظام سیاسی داخلی این کشور، هر یک از نامزدهای انتخابات برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، قانونگذاری یا نامزدی برای هر یک از پست‌های رسمی تلاش دارند که حمایت آنها را جلب کنند. سازمان جی استریت، سازمان سیاسی آمریکایی، طرفدار روند صلح خاورمیانه است و هدف از تشکیل این سازمان نیز پایان دادن به مناقشه اعراب و اسرائیل است. این نظر سنجی از میان ۸۰۰ یهودی آمریکایی و طی تاریخ ۲۹ ژوئن تا ۳ ژوئیه گذشته انجام شده است.