دنیای اقتصاد - با انتشار پاسخ استفتایی از آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص اظهارات «رحیم مشایی» که حاوی انتقاد از رییس‌جمهور است، دیروز سایت اصلی حامیان دولت نیز سرمقاله‌ای با عنوان «چرا مشایی باید برود» منتشر کرد. به نظر می‌رسد حجم انتقادات به تدریج متوجه شخص احمدی‌نژاد می‌شود که خواستار برکناری «رحیم مشایی» هستند.

آیت‌ا...العظمی مکارم شیرازی نیز به صف منتقدان پیوست
افزایش اعتراض به تداوم سکوت احمدی نژاد
سلیمی نمین: میزان ارادت رییس‌جمهور به مشایی قابل درک نیست
امید ایران مهر
در حالی که رییس‌جمهور همچنان از اتخاذ موضعی صریح نسبت به معاونش خودداری کرده است، با انتشار پاسخ یکی از مراجع عظام تقلید به استفتای پایگاه خبری آفتاب درباره سخنان اخیر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این ماجرا می‌رود تا به شکافی عمیق میان محمود احمدی‌نژاد و هواداران دولت وی تبدیل شود.
آیت‌ا...العظمی ناصر مکارم شیرازی، از مراجع عظام قم در پاسخ به این استفتا ضمن تاکید بر این که «شکی نیست که رژیم اسرائیل و مردم آن هر دو مخالف اسلام و مسلمین هستند» از ادامه همکاری دولت با کسانی که از در دوستی با ملت اسرائیل درآمده‌اند، ابراز تعجب کرد.
در بخشی از پاسخ مکارم شیرازی آمده است: «آنچه باعث ناراحتی مسلمین است، سبب نشاط آنها (صهیونیست‌ها) است و آنچه سبب پیروزی مسلمین است، سبب ناراحتی آنها می‌شود. نقشه‌های توسعه‌طلبانه رژیم و مردم آنجا بر کسی پوشیده نیست، با این حال چگونه می‌توان واژه دوستی با آنها را به زبان آورد؛ چه لزومی دارد کسانی که این گونه فکر می‌کنند، جزو همکاران رییس‌جمهور محترم باشند. هنگامی که ۲۰۰ نفر از نمایندگان مردم به چنین کاری اعتراض کنند، مفهومش این است که بیش از دو سوم مردم این کشور با چنین شخص و چنین افکاری مخالفند.»
وی در انتها تاکید کرده بود: «انصاف ایجاب می‌کند تعصب‌های جناحی را کنار بگذاریم و به سرنوشت و منافع کشور و نظام بیاندیشیم و بر اندیشه امام (ره) در این زمینه استوار باشیم.»
ابهام در میزان ارادت احمدی نژاد
به نظر می‌رسد آن چه بیش از همه بر منتقدان گران آمده است، تداوم حضور رحیم مشایی در سمت خود است، آن هم در دولتی که سنت بوده است مدیران با کوچکترین خروج از خط اصلی به طرفه‌العینی برکنار شوند و حتا خبر برکناری خویش را پیش از ابلاغ رسمی در سایت‌های نزدیک به دولت مشاهده کنند. این‌چنین است که عدم تغییر معاون رییس‌جمهور دولتی که رییس آن پیوسته بر جعلی بودن ماجرای هولوکاست و موجودیت اسرائیل اصرار ورزیده است، آن هم بعد از «اظهار دوستی با ملت اسرائیل» خبرساز و چالش برانگیز می‌شود. شاید از همین رو بود که عباس سلیمی نمین روزنامه نگار اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران که به خاطر حمایت از دولت در ماجرای چالش با دانشگاه آزاد مشهور است نیز از لاک سکوت خارج شد، نامه‌ای نوشت، از برخی سوء‌عملکردهای رحیم مشایی در گذشته از جمله «قضیه لوح‏های ایرانی دانشگاه شیکاگو» یاد کرد، به این بهانه «میزان ارادت رییس‌جمهور به معاونش» را به چالش کشید و خواستار توضیح احمدی‌نژاد شد.
در نامه سلیمی نمین خطاب به احمدی‌نژاد آمده است: «در حالی‌که انتظار می‌رفت در قبال انتقادات به حق جامعه نسبت به اظهارات بی‌اساس و نابجای آقای مشایی موضعی بازخواست‌گونه داشته باشید، در مصاحبه مطبوعاتی خود در ترکیه که مستقیما از برخی شبکه‌های ایرانی پخش می‌گردید و همچنین در مراسم پرتاب ماهواره «سفیر امید»، ایشان را طبق رویه گذشته در کنار خود قرار دادید که به نوعی واکنش نامناسب نسبت به سخن حق تلقی می‌شد.»
سلیمی نمین در ادامه می‌افزاید: «این میزان ارادت شما نسبت به کسی که عملکردهایش چندان با اصولگرایی تطبیق نمی‌کند، به‌راستی قابل درک نیست. برای نمونه آیا عملکرد آقای مشایی در مورد 32 هزار الواح ایرانی که سال‌ها است آمریکایی‌ها آنها را در اختیار گرفته‌اند و بازپس نمی‌دهند، مورد توجه شما قرار گرفته است؟»
نامه سلیمی نمین نشان داد که سکوت احمدی‌نژاد تنها دلیل تداوم انتقادات نبود که نشستن رحیم مشایی در کنار رییس‌جمهور طی یک کنفرانس مطبوعاتی در سفر اخیر رییس‌جمهور به ترکیه نیز آتش انتقادات را شعله ورتر کرده است، که منتقدان این اقدام را دهن‌کجی به خویش قلمداد می‌کنند.
در همین رابطه دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار گفت: «حضور مشایی در منظر عمومی بعد از موضع گیری افراد و گروه‌‏ها نوعی دهن‌کجی به معترضان است، در چنین مواقعی آن فرد خود را از منظر عمومی مخفی می‌‏کند، ولی متاسفانه مشایی در سفر ترکیه و مراسم افتتاح ماهواره بر «سفیر امید» همراه با رییس‌جمهور دیده شد.»
کریمی اصفهانی در گفت وگو با ایلنا ، حتی به این بسنده نکرد، که از تشکیک در هویت مشایی سخن گفت و ادامه داد: «ما در مورد هویت مشایی شک کردیم که باید مورد توجه وزارت اطلاعات قرار گیرد تا مشخص شود ایشان با چه اهدافی به طرح این موضوع پرداخته است.»
پیگیری اجرای خواست 200 نفره
یا وجود همراهی همیشگی اصولگرایان مجلس با دولت نهم این بار در ماجرای مشایی نمایندگان مرزبندی مشخصی با دولت داشته‌اند که نمونه آن نامه ۲۰۰ امضایی به رییس‌جمهور برای خلع مسوولیت مشایی بود، اما با بی توجهی رییس‌جمهور به این نامه انتقادات نمایندگان رنگ و بوی تندتری به خود گرفته است. انتقادات آنچنان بالا گرفته که محمد کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «نمایندگان مجلس با هیچ کس شوخی ندارند» خواستار مشخص شدن هر چه سریعتر وضعیت اسفندیار رحیم مشایی شده و علیرضا زاکانی، نماینده مجلس با انتقاد از تداوم حضور مشایی در مسوولیتش، از برخی دیگر از سخنان شگفت انگیز مشایی آن هم درباره «پایان اسلام خواهی» پرده برداشته است. زاکانی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد، در توضیح این سخنان گفت: «مشایی در این سخنان گفته بود که دوره اسلام‌خواهی رو به پایان است و در شرایط جدید برای هدایت انسان‌ها نیازی به دین نیست و دیگر لازم نیست که افراد از مسیر دین هدایت شوند و برای مثال نیاز به اسلام را همچون نیاز به اسب برای جابه‌جایی تشبیه کرده بودند که به دلیل وجود وسایل بهتر برای جابه‌جایی، دیگر نیازی به اسب نیست و این بینش را به اسلام و اسلام‌خواهی تعمیم داده بودند.» وی ادامه داد: این سخنان حکایت از این دارد که ایشان با موضوعات، سطحی و با کم اطلاعی برخورد می‌کند و این سطحی بودن اطلاعات باعث شده تا مبانی اعتقادی را درست درک نکند و به راحتی در مواضع خود از آرمان‌های انقلاب اسلامی عدول کند.
رجانیوز:مشایی باید برود
در ادامه واکنش‌ها به ماجرای مشایی سایت اصلی حامیان دولت نیز طی سرمقاله دیروز خود نوشت: «مشایی ممکن است در حوزه کاری خود مدیر موفقی بوده باشد که تشخیص این موضوع در صلاحیت خبرگان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است اما دفع پالس‌های غلطی که اخیرا برای بدنه (جریان اصولگرایی) ارسال شده است، جز با برکناری او جبران نمی‌شود.»
نویسنده این یادداشت با تاکید بر این که «تغییر 9 وزیر و چند مدیر ارشد دیگر دولت در طول این 3 سال موجب شده است هرگونه برچسب رودربایستی و تعارف به احمدی‌نژاد نچسبد بنابراین، اگر تا امروز نیز مشایی همچنان بر سر کار است، دلیل چیز دیگری است» نوشته بود: «به هر حال، دلیل آن هر چه که باشد و اتاق‌های شایعه ساز علیه دولت و احمدی نژاد که بعضا مدعی اصولگرایی نیز هستند و بارها در کمال بداخلاقی شایعات کذبی را علیه رییس‌جمهور و اطرافیان او سازماندهی کرده‌اند، هر چقدر هم که خوشحال شوند، برکناری مشایی، بدنه حامی جریان اصولگرای ناب را که تمام سرمایه این جریان است، از پژمردگی می‌رهاند و بار دیگر تندیسی حقیقی از ایثار و قاطعیت از احمدی‌نژاد در نظر آنان می‌سازد.»
کیهان: دوستان منتظرند
همواره در مواردی که اختلافات میان اصولگرایان بالا می‌گیرد، روزنامه کیهان مرجع خوبی برای مشخص شدن اصل ماجرا است؛ اما گویی این بار رییس‌جمهور روزنامه کیهان را نیز نمی‌خواند که حسین شریعتمداری روز گذشته بار دیگر لازم دید تا بر خواسته دوستان مبنی بر لزوم برکناری رحیم مشایی تاکید کند. وی که بر خلاف همیشه که در قالب سرمقاله رهنمود می‌داد، به ستون نکته پناه برده بود، در یادداشت خود نوشت:« بعد از اظهارات سخیف آقای رحیم مشایی معاون رییس‌جمهور که صهیونیست های وحشی، آدمکش و غاصب را «مردم اسرائیل!» نامیده و به نمایندگی خود خوانده از سوی دولت و مردم ایران! از دوستی با آن اراذل و اوباش سخن گفته بود، انتظار از جناب آقای احمدی نژاد، رییس‌جمهور محترم آن بود که به حضور ایشان در جایگاه معاونت رییس‌جمهوری پایان دهند. این انتظار از آنجا قوت بیشتری
می‌گرفت که آقای دکتر احمدی‌نژاد نشان داده‌اند با هیچ یک از اعضای دولت تعارف و رودربایستی ندارند و چنانچه عملکرد یا مواضع هر یک از آنها را با بینش و منش ترسیم شده از سوی دولت ناهمخوان ببینند، در بر کناری آنها کمترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند. عزل چند وزیر و معاون طی چند سال اخیر- صرفنظر از درستی یا نادرستی آن- گواه روشنی بر اعتقاد رییس‌جمهور به این رویه است.» وی با همین استدلال ادامه داده بود: «دیروز خبرهایی شنیده می شد که از تصمیم قطعی آقای احمدی‌نژاد در برکناری آقای مشایی حکایت می‌کرد، ولی این خبرها اندکی بعد از انتشار تکذیب شد که امید است همین امروز با اقدام قاطع و قابل انتظار از ریاست محترم جمهوری، آن تکذیب، تکذیب شود و بالاخره، این خواسته دوستداران واقعی احمدی‌نژاد است که به دلسوزی و پاکبازی ایشان در خدمت به اسلام و نظام و مردم ایمان دارند و نمی‌خواهند کمترین آسیبی به وجهه دوست داشتنی ایشان وارد شود.»
اگرچه در آخرین لحظات نگارش این گزارش همچنان شایعاتی مبنی بر استعفا و عزل اسفندیار رحیم مشایی به گوش می‌رسید، اما معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر گونه خبر منتشر شده درباره استعفای خود را تکذیب کرد. مشایی در پاسخ به این‌که اگر موضوع استعفا مطرح نیست، این اخبار چگونه منتشر شده‌اند، گفت: اطلاعی ندارم و باید از کسانی که این اخبار را منتشر می‌کنند، این موضوع را پرسید.به نظر می‌رسد اگرچه انتقادات به اظهارات رحیم مشایی روز به روز گسترده‌تر می‌شود، سکوت معنادار احمدی‌نژاد قرار است همچنان ادامه یابد، حتی اگر مدیرمسوول کیهان تاکید کند که «دوستان همچنان در انتظارند...».


تکذیب سفر مشایی به قم
در حالی که انتقادات آیت‌ا... مکارم شیرازی از تداوم حضور مشایی در کابینه به سرعت در رسانه‌های خبری بازتاب یافته بود، خبرگزاری فارس از عدم پذیرش درخواست ملاقات اسفندیار رحیم‌مشایی از سوی آیت‌ا... نوری همدانی خبر داد. در این خبر آمده بود، اسفندیار رحیم مشایی که دیروز به قم سفر کرد از آیت‌ا... نوری همدانی درخواست ملاقات کرده بود که با مخالفت این مرجع تقلید مواجه شد. این خبر بلافاصله با تکذیب قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مواجه شد که گفت: هیچ گونه درخواستی برای دیدار با آیت‌ا... نوری همدانی نداده‌ایم. حمید بقایی، همچنین با تکذیب حضور مشایی در قم نیز گفت: این موضوع کاملا کذب است به دلیل اینکه مشایی از شب گذشته تاکنون از تهران خارج نشده است. در این حالت چگونه می‌تواند به قم سفر کرده باشد؟ قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه مسوولان میراث فرهنگی احترام خاصی برای آیت‌ا... نوری همدانی قائل هستند و به وجود چنین علمایی افتخار می‌کنند، گفت: ما هیچ‌گونه درخواستی برای دیدار با آیت‌ا... نوری نداشته‌ایم. بقایی سپس پرسید: چرا از علما برای تخریب دیگران خرج می‌شود؟