دنیای اقتصاد - تغییر و جابه‌جایی روسای برخی از دانشگاه‌های کشور توسط وزارت علوم اگرچه با رضایت برخی از نمایندگان همراه نشد و شائبه سیاسی بودن این مساله را قدرت بخشید، اما قائم‌مقام این وزارتخانه از تایید تغییرات صورت گرفته توسط نمایندگان خبر داد. سیدمحمد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: اعتراض و انتقاد نمایندگان مجلس به تغییر روسای دانشگاه‌ها حاکی از انتخاب دقیق وزارت علوم دولت نهم در ابتدای فعالیت بوده است. به طور حتم با شناخت بیشتر نمایندگان از روسای جدید آنها نیز بر انتخاب مناسب وزارت علوم مهر تایید می‌زنند.

وی در مورد تغییر روسای دانشگاه‌ها و اعتراض برخی نمایندگان مجلس به این تغییرات گفت: روسای دانشگاه‌های همدان و تبریز در ماه اخیر تغییرکرده‌اند و این تغییر کاملا بر اساس ارزیابی‌های وزارت علوم ضروری به نظر می‌رسید. به طور حتم دانشگاه تبریز در سال آینده وضعیت بهتری نسبت به حال خواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر علوم اضافه کرد: اگر کمترین تردیدی نسبت به ضعف مدیریت‌های دانشگاهی وجود داشته باشد، وزارت علوم با ارزیابی خود این وضعیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. به برخی از دانشگاه‌ها اخطار و تذکر داده می‌شود و در برخی موارد مجبور به تغییر می‌شویم.

حسینی اضافه کرد: در میان بیش از ۷۰‌دانشگاه کشور تغییراتی که صورت گرفته بسیار اندک است؛ ضمن اینکه در همدان مدیران دانشگاهی بر کنار نشده‌اند، تنها جابه‌جایی صورت گرفته است.

وی گفت: برخی از نمایندگان مجلس مانند نمایندگان تبریز که از تغییر رییس دانشگاه تبریز انتقاد می‌کردند، با صحبت‌هایی که صورت گرفت، قانع شدند. البته اعتراض و انتقاد نمایندگان حاکی از آن است که وزارت علوم در انتخاب اولیه خود دقت کافی به خرج داده که نمایندگان به تغییر آنها معترض هستند.

بررسی بازنشستگی اساتید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

همچنین هم‌زمان با تغییر روسای دانشگاه‌ها و نیز موج دوم بازنشستگی برخی از اساتید، این مساله در نزد فعالان سیاسی تشدید شد که اقدامات اخیر وزارت علوم در جهت حاکمیت تفکری خاص در دانشگاه‌ها است، هرچند که مقام‌های دولتی این مساله را تکذیب کردند.

بر همین اساس نیز رییس اصولگرای کمیسیون آموزش و تحقیقات اگرچه تاکید کرد که بازنشستگی اساتید سیاسی و بر مبنای تفکر آنها نیست، اما خاطرنشان کرد که وزارت علوم به‌رغم آن که معتقد است نباید اساتید را تا زمانی که

توانایی لازم را دارند، بازنشسته کرد، اما اقدام به این کار می‌کند و این یک عدم‌تطابق بین حرف و عمل این وزارتخانه است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد همچنین از بررسی همزمان موضوع بازنشستگی اساتید در این کمیسیون و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

وی در عین حال در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه مخالف بازنشستگی اساتید است، گفت: چنانچه سلامت جسمانی و کاری چنین اساتیدی، اجازه ادامه فعالیت تدریس به آنها را بدهد، باید همچنان از خدمات ارزنده علمی آنها استفاده کرد و از بازدهی خوب علمی و تئوری پردازی آنان غافل نشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: در سوالاتی که از وزیر علوم پرسیدیم، پاسخ دادند که بر لزوم بهره‌‏مندی از توان علمی اساتید و ضرورت ادامه فعالیت آنها واقفند. اما متاسفانه در عمل، وزارت علوم، اقدام به بازنشستگی اساتید می‌‏کند که گویای عدم تطبیق گفته و عمل وزارت علوم است.

عباسپور با بیان اینکه با جدیت در حال بررسی این مساله هستیم، در پاسخ به اینکه وزارت علوم با چه توجیهی اقدام به بازنشستگی اساتید کرده است؟، گفت: وزیر علوم

در کمیسیون اعلام کرد که به استناد برخی قوانین این بازنشستگی‌‏ها انجام شده است.

اما ما قوانین بازدارنده‌‏ای هم داریم. مضاف بر اینکه هیات دولت از این اختیار برخوردار است که موارد استثنا را مجزا کند.

این نماینده تهران در واکنش به اینکه برخی بازنشستگی اساتید را بر اساس اغراض سیاسی دولت نهم می‌‏دانند، اظهار کرد: بازنشستگی اساتید بر مبنای تفکر آنها نبوده است، به عبارت دیگر این‌گونه نبوده که در دولت نهم به بازنشستگی سیاسی اساتید پرداخته شده باشد و اساتیدی که مخالف دولت یا منتقد آن بوده‌‏اند، اخراج شده باشند.

وی با تاکیدبر اینکه هیچ مدرکی دال بر اثبات چنین ادعایی وجود ندارد، گفت: قویا این مساله را رد می‌‏کنم.