یا عزل یا استعفا

دنیای اقتصاد - واکنش به اظهارات رحیم مشایی و نیز تاکید نمایندگان و برخی مسوولان به استعفا یا برکناری رییس سازمان میراث فرهنگی از مسوولیت خود در حالی ادامه دارد که تاکنون احمدی‌نژاد در این باره سکوت و از اعلام موضع صریح خودداری کرده است. اظهارات رحیم مشایی مبنی بر دوستی ایران با ملت آمریکا و اسرائیل اگرچه در نوبت اول نیز با واکنش تند نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و رحیم مشایی مجبور شد تا اظهارات خود را تکذیب کند، اما با ادامه واکنش‌‌های نمایندگان که به سایر مسوولان نیز تسری پیدا کرده بود، معاون احمدی‌نژاد بار دیگر سخنان تکذیب‌شده خود را تایید و بر آن اصرار کرد.

همین مساله سبب شد تا نمایندگان علاوه بر امضای بیانیه‌ای که در آن خواستار برخورد جدی احمدی‌نژاد با مشایی شده بودند، رییس سازمان میراث فرهنگی را به کمیسیون فرهنگی دعوت کنند تا وی درباره اظهاراتش توضیح دهد. اما توضیحات مشایی و سپس پاسخ مکتوب وی به رییس کمیسیون فرهنگی هیچ کدام نتوانست نظر نمایندگان را تامین کند. به‌طوری که به گفته مخبر این کمیسیون، اعضای کمیسیون فرهنگی خواستار استعفای مشایی یا عزل وی شده‌اند.

اگرچه تا پیش از این گفته شده بود که تصمیم‌گیری درباره مشایی به بعد از تعطیلات تابستانی مجلس موکول شده است، اما ستار هدایت خواه در جمع خبرنگاران استان کهکیلویه و بویر احمد در استانداری یاسوج گفت که اعضای این کمیسیون از مشایی خواستند که یا استعفا بدهد یا رییس‌جمهور او را عزل کند.

به گزارش ایلنا، هدایت‌خواه همچنین با تعجب‌برانگیز خواندن اظهارات رحیم مشایی افزود: سخنان مشایی از سوی کمیسیون فرهنگی در تضاد با مبانی قرآن، آموزه‌‏های دینی، اهداف و ارزش‌‏های نظام، آرمان‌‏های امام راحل، منویات رهبری و خواست عمومی مردم ایران دانسته شد.

نماینده بویراحمد و دنا با بیان اینکه اظهارات مشایی به عنوان یک مقام مسوول در طول تاریخ انقلاب اسلامی، بی‌‏سابقه بوده است، ادامه داد: ورود وی به این موضوعات نه ضرورت داشت و نه نسبتی با مسوولیت‌‏های او دارد. حتی چنین اظهاراتی برای جذب گردشگران و مسافران از اسرائیل به ایران هم بی‌‏فایده بود. مضاف بر اینکه دلخوش کردن رژیم اشغالگر قدس، نوعی پرده‌‏دری و حریم‌‏شکنی نسبت به چارچوب‌‏های نظام و خطوط قرمز آن بود.

وی با اشاره به اینکه تنها رادیوهای بیگانه و روزنامه‌‏های مخالف نظام جمهوری اسلامی، از سخنان مشایی استقبال کردند، یادآور شد: امام راحل گفته بودند اگر دیدید رسانه‌‏های دشمن از سخنان مسوولان نظام خوششان آمده است، بدانید که مواضع آن مسوول استکباری بوده است.

هدایت‌‏خواه با بیان اینکه سخنان مشایی، مخل ارتباط قوای نظام، بدبینی مردم به دولت نهم و اسبابی برای سوء‌‏استفاده رقبا و جریانات سیاسی مخالف دولت بوده است، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه‌‏ای که با مشایی داشتند از او خواستند که یا استعفا دهد و یا از سوی رییس‌جمهور عزل شود. همچنین اعضای کمیسیون بر لزوم عذرخواهی از مردم، شهدا و امام راحل از سوی دولت تاکید کردند.

مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مشایی در واکنش به این موضع کمیسیون پذیرفت که سخنان خود را اصلاح کند. اما اظهارات وی گویای تلاش او برای توجیه سخنان پیشین‌اش بود. این در‌‏حالی است که اعضای کمیسیون فرهنگی انتظار داشتند مشایی نسبت به اشتباه خود اعتراف کند.

وی حضور مشایی همراه با رییس‌جمهور در سفر به ترکیه را جالب ندانست و افزود: بهتر بود رییس‌‏جمهور نسبت به حضور وی در این سفر دقت بیشتری می‌‏کردند.

تجدیدنظر احمدی‌نژاد در مسوولیت مشایی

از سوی دیگر در شرایطی که احمدی‌نژاد با بی‌اعتنایی به آنچه در مورد مشایی می‌گذرد، معاونش را در اکثر برنامه‌های رسمی همراه خود می‌برد و به نوعی سعی دارد این‌گونه وانمود کند که از نظر وی مشایی دچار اشتباه بزرگی نشده است، اما همچنان مقام‌های مسوول از وی می‌خواهند تا در قبال مشایی به اقدام مناسبی دست بزند. بر همین اساس هم مسوول اداره سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنان اخیر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد دوستی با مردم اسرائیل را قابل اغماض ندانست و از احمدی‌نژاد تجدید نظر در ادامه مسوولیت وی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ید‌ا... جوانی طی یادداشتی در این زمینه نوشت: اظهارات تاسف‌برانگیز رحیم مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره دوستی ملت ایران با مردم اسرائیل، با واکنش تند برخی از مسوولان نظام و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد. مشایی وقتی برای اولین بار اظهاراتی مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل را بیان داشت، برخی از مسوولان برجسته کشوری این اظهارات را ناصحیح دانسته و رد کردند، لکن ایشان مجددا در گفت وگویی با خبرنگاران که اخبار ۳۰/۲۰ شبکه دو سیما در تاریخ سه‌شنبه ۲۲/۵/۱۳۸۷ آن را پخش کرد، با اصرار خاصی بیانات گذشته خویش را مورد تاکید و تایید قرار داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: این اظهارات از سوی معاون رییس‌جمهور در حالی بیان می‌شود که مواضع نظام اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی کاملا روشن و شفاف بوده و حضرت امام‌خمینی(ره) بر راهبرد محو اسرائیل از صحنه روزگار به دلیل جعلی و غاصب بودن آن تاکید داشتند. آنچه باعث تعجب و همچنین تاسف شده، بیان چنین اظهاراتی از سوی یک مقام مسوول در دولت اصولگرای نهم می‌باشد؛ دولتی که رییس‌جمهور آن طی سالیان اخیر بر مبنای همان راهبرد حضرت امام‌خمینی‌(ره)، بیشترین مواضع ضد صهیونیستی را داشته و همین مواضع انقلابی، غربی‌ها و صهیونیست‌ها را به شدت عصبانی و نگران ساخته است.

جوانی در ادامه یادداشت خود اضافه کرده است: هر چند به دنبال واکنش سریع، قاطع و انقلابی برخی رسانه‌های داخلی و نمایندگان مجلس، رحیم مشایی به نوعی به توجیه و اصلاح سخنان خود پرداخت، لکن آنچه ایشان در ارتباط با دوستی ملت مسلمان و انقلابی ایران با مردم اسرائیل بیان کرده، کاملا بی‌بنیان و بی‌پایه و اساس بوده و باید گفت او خواسته یا ناخواسته اشتباه بزرگی را برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یک مقام مسوول مرتکب شده است.

وی ادامه داده است: در اثبات اشتباه راهبردی مشایی همین بس که به موازات محکومیت گسترده این اظهارات در داخل، رسانه‌های غربی و صهیونیستی از آن استقبال کرده و برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی، چنین نظراتی را اولین موضع‌گیری مثبت یک مقام ایرانی ارزیابی کردند. در واکنش به اظهارات مشایی و ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس برخی تشکل‌های دانشجویی و شخصیت‌های سیاسی، خواهان عذرخواهی وی از تمامی مسلمانان و ملت ایران شده و براستعفای وی از مقام خود تاکید کردند. این موضع بحقی است که دلسوزان انقلاب اسلامی و وفاداران به آرمان‌های امام‌خمینی‌(ره) در قبال این مسوول دولتی اتخاذ کرده‌اند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر ایشان به دلیل سخنان زشت خود به این انتظارات بحق پاسخ ندهد، شایسته است رییس‌جمهور محترم در مورد استمرار حضور مشایی در مسوولیت سازمان میراث فرهنگی تجدیدنظر کند. چنین درخواستی بدان جهت است که تا به حال مواضع و سخنان مشایی در چندین نوبت برای دولت اصولگرای نهم دردسرساز شده و سخنان اخیر وی اولین اشتباه او نبوده که به راحتی قابل اغماض باشد.

پاسخ محتشمی‌پور به مشایی

در همین حال دبیرکل جمعیت دفاع از انتفاضه‌ ملت فلسطین هم با اشاره به اظهارات اخیر مطرح شده درباره‌«دوستی با مردم اسرائیل» از سوی مشایی ضمن انتقاد شدید از اینگونه اظهارات تاکید کرد که تمام ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی نظامی هستند و چیزی به نام مردم اسرائیل وجود ندارد.

علی‌اکبر محتشمی‌پور با بیان این‌که «با شعار امام زمان و با شعار مهدویت و برگزاری سمینارهای آن‌چنانی نمی‌توانیم به اهداف امام زمان(عج) برسیم» تاکید کرد: باید ببینیم امام زمان امروز از ما چه چیزی خواسته است؛ آیا دوستی مردم اسرائیل و مردم آمریکا که از پشت به امام زمان(عج) خنجر می‌زنند؟ اگر امام زمان امروز در بین ما حضور داشت آیا تنها نگاه می‌کرد که اسرائیل این همه جنایت می‌کند و بعد هم گفته می‌شود که آن‌ها دوست ما هستند و ما نیز با آن‌ها دوستیم!؟

وی با انتقاد شدید از جریانی که پشت سر این حرف است این جریان را یا یک جریان بیگانه و یا دارای حب دنیا و تبلیغات انتخاباتی دانست و ادامه داد: فردی چنین حرفی می‌زند، آن هم در دولتی که خودش را در جهت مهدویت معرفی می‌کند؛ کجای این مسائل را قبول کنیم؟ همایش گذاشتن برای حضرت مهدی(عج) یا خنجر زدن به قلب حضرت مهدی(عج)؟

وی با طرح این سوال که آیا اصلا چیزی به عنوان اسرائیل داریم تا مردمی به نام مردم اسرائیل وجود داشته باشد؟ افزود: آن‌چه وجود دارد، فلسطین است و مردم مظلومی که ۶۰ سال است تحت ظلم و ستم مشتی چپاولگر قرار دارند. این‌ها در فلسطین یک پادگان نظامی درست کردند. یهودیانی که در فلسطین هستند، مال این سرزمین نیستند و از گوشه گوشه دنیا در آن‌جا جمع شده‌اند و سالی یک ماه همه‌ آن‌ها اعم از پیر و جوان و زن و مرد باید برای کشتار فلسطینی‌ها آموزش نظامی ببینند و فردی که در آن‌جاست عملا عنصری است که در پادگان نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

همچنین نماینده قم در مجلس نیز با اشاره به برخی سخنان مطرح شده در ارتباط با دوستی با ملت اسرائیل گفت: کسانی که امروز در فلسطین ساکن هستند را نمی‌توان ملت نامید، ملتی که کشور دیگر را غصب کرده و افراد آن یهودیان دیگر کشورها هستند را نباید به رسمیت شناخت.

علی بنایی سپس گفت: کسانی که برای خوش خدمتی حرفی می‌زنند تا ما در این اعتقاد سست شویم، از ما نیستند و ما به عنوان یک مسلمان باید تلاش کنیم تا اسرائیل محو شود.

به هر روی به‌رغم افزوده شدن بر حجم انتقادها و اعتراض‌ها به اظهارات مشایی، تاکنون ریاست‌جمهوری از اتخاذ هرگونه موضع صریح و روشن خودداری کرده است.