آمریکا: دردسرساز است

اسرائیل: نگران نیستیم

دنیای اقتصاد - خبر پرتاب موشک ماهواره‌بر «سفیر امید» به فضا در شامگاه یکشنبه در حالی که در رسانه‌های مختلف جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است واکنش مقام‌های رسمی برخی از کشورها از جمله آمریکا را نیز برانگیخته است. چه اینکه با پرتاب این موشک بار دیگر ایران توان فن‌آورانه خود را در حوزه انحصاری و محدودی همچون موشک حامل ماهواره در معرض دید همگان قرار داد؛ به گونه‌ای که هم‌اینک ایران در زمره معدود کشورهای جهان است که هم ماهواره و هم موشک پرتابگر آن را در اختیار دارد.

و این، نه تنها به دلیل تازگی و شگفتی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، که به دلیل ورود عنصری جدید دست‌کم در معادلات منطقه‌ای، توجه و واکنش دولت‌ها را نیز به خود جلب کرد؛ هرچند که این واکنش‌ها ناعادلانه یا در برخی موارد مغرضانه و خصمانه ارزیابی می‌شوند.

دولت ایالات‌متحده آمریکا که طی ماه‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای اعمال فشار بر ایران به منظور پذیرش تعلیق غنی‌سازی کرده است و البته همزمان برای ایجاد فضاهای جدید در دیپلماسی و برقراری ارتباط با ایران گام‌های محدود اما به گفته منوچهر متکی، وزیر امور خارجه «مهمی» برداشته است؛ بلافاصله پس از انجام آزمایش موشک‌ ماهواره‌بر سفیر امید، پرتاب این موشک را نگران‌کننده و دردسرساز خواند و آن را مغایر با الزامات و تعهدات ایران در برابر شورای امنیت سازمان ملل دانست.

در همین حال، اگرچه انتظار می‌رفت اسرائیل متحد دیرینه آمریکا در خاورمیانه موضعی مشابه اتخاذ کند، اما این رژیم اعلام کرد که بیشتر از موضع هسته‌ای ایران نگران است تا موشک‌ها و ماهواره‌های ایرانی. این همه در حالی است که آمریکا به تازگی به اسرائیل قول داده است تا آن را به سیستم دفاعی رادار پیش‌هشداردهنده تجهیز کند.

براساس این گزارش، گوردون جانه روئه، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به پرتاب راکت ماهواره‌بر سفیر امید ایران، آن را «دردسرساز» خواند و افزود که این فن‌آوری می‌تواند برای پرتاب موشک‌های بالستیک به کار گرفته شود.به گزارش ایسنا سخنگوی کاخ سفید، یکشنبه شب گفت: تولید و آزمایش راکت‌ها در ایران دردسرساز است و سوالات بیشتری را درباره نیات آنها مطرح می‌کند.

وی مدعی شد: این اقدام و امکان استفاده دوگانه از آن برای برنامه موشک‌های بالستیک مغایر با الزامات آنها در برابر شورای امنیت سازمان ملل است. این در حالی است که رییس آژانس فضایی اسرائیل در واکنشی منفعلانه به آزمایش موفق ماهواره‌بر سفیر امید در ایران گفت: نگرانی ما از بابت برنامه هسته‌ای ایران است و نه موشک‌ها و ماهواره‌های ایرانی!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسحاق بن اسرائیل که با رادیو اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، مدعی شد: ایران هنوز تا دست یافتن به دانش کامل ماهواره‌ها راه درازی را در پیش دارد و تلاش تهران در زمینه افزایش موفقیت‌های خود در علوم هوایی و زمینی برای منصرف کردن آمریکا و اسرائیل از حمله به ایران است.

رییس آژانس فضایی رژیم صهیونیستی افزود: این نکته روشن است که ایران از چندین سال پیش موشک شهاب ۳ را در اختیار دارد و این موشک توانایی هدف قرار دادن اسرائیل را برای ایران فراهم می‌کند، اما آنچه از سوی ایران، ما را تهدید می‌کند؛ برنامه هسته‌ای این کشور است و نه ماهواره یا موشک‌های بالستیک آن! به نظر او هدف ایران از آزمایش این موشک ماهواره‌بر ممانعت از حمله آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای آن است و از این رو هراس بیش از حد اسرائیل از این اعلامیه ایران، به نفع تهران است. وی گفت:‌ اگر ایران مدعی است که توانسته با موفقیت ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند می‌توان ظرف یک یا دو روز به صحت این امر پی ‌برد.

از سوی دیگر، واشنگتن با ادعای کمک به اسرائیل برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران، اعلام کرده است که این رژیم را به سیستم دفاعی رادار پیش‌هشدار‌دهنده مجهز می‌کند.

به گزارش ایسنا، این سیستم که به رادار «X-BAND» معروف است، قوی‌ترین سیستم راداری آمریکایی است که می‌تواند موشک‌های میان و دوربرد را در فضا ردگیری کند و هم‌چنین در هدف گرفتن موشک‌های پرتاب شده و خارج کردن آن‌ها از حریم هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

واشنگتن و تل آویو در نشست میان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا و ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل در تاریخ ۲۹ ژوئیه درباره این معامله نظامی‌ مذاکره کردند.

بر اساس گزارش پرس.تی.وی تلویزیون انگلیسی‌‌زبان ایران، اعتقاد بر این است که هدف این سیستم مقابله با موشک ارتقا یافته شهاب ۳ ایران است که به یک کلاهک یک تنی متعارف مجهز است و می‌تواند اهدافی را در فواصل ۲۰۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. باراک پس از نشست در واشنگتن گفت که تل آویو و آمریکا درباره حفظ همه گزینه‌های روی میز درباره برنامه هسته‌ای ایران توافق دارند.

این سیستم موشکی به شبکه هشدار‌دهنده مبتنی بر ماهواره آمریکا متصل می‌شود و به وسیله پرسنل نیروی نظامی‌آمریکا کنترل خواهد شد.

ارسال این سیستم‌ها که قرار است پیش از خروج جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا از کاخ سفید در ماه ژانویه انجام شود یک سپر موشکی را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد که به ایران و خاورمیانه بسیار نزدیک‌تر است.

اسرائیل تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است و ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم و آن را به اقدام نظامی‌تهدید می‌کند.

این در حالی است که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، انحراف نداشتن مواد هسته‌ای اعلام شده در برنامه هسته‌ای ایران را تایید و تصدیق کرده است که غنای سه ‌درصد برای اورانیوم با استفاده از آن در نیروگاه برق هسته‌ای مطابقت دارد.