درحالی که با امضا نشدن قرارداد گازی ایران و ترکیه در سفر رییس‌جمهور کشورمان به استانبول، رسانه‌های غربی این موضوع را به فشار واشنگتن بر آنکارا برای امضا نشدن قرارداد ربط می‌دهند، روسای جمهور هر دو کشور این موضوع را نفی کردند. به گزارش ایسنا، عبداله گل، رییس‌جمهور ترکیه با کمرنگ جلوه دادن گزارش‌هایی که تلاش می‌کردند فشار آمریکا بر ترکیه را دلیل تاخیر در نهایی شدن یک معامله عمده گاز طبیعی با ایران قلمداد کنند، گفت: برای امضای این قرارداد وقت بیشتری نیاز است.

وی گفت: در بازدید آقای احمدی نژاد ما مایل بودیم پروژه را پیش ببریم؛ اما دیدیم که

مقدمه چینی‌های لازم هنوز انجام نشده بود، از این رو، به وزارتخانه‌های انرژی دستور دادیم بیشتر روی جزئیات کار کنند.

ترکیه سال گذشته توافقنامه‌ای مقدماتی با تهران امضا کرد که هدف آن انتقال گاز طبیعی از ایران و ترکمنستان به اروپا از طریق خاک ترکیه بود. توسعه سه میدان گازی در ایران نیز جزو آن معامله بود که با انتقاد آمریکا روبه‌رو شد.

او گفت: بدون شک ترکیه متحدانی دارد. ممکن است ترکیه در برخی مسائل با ایران اختلاف نظر داشته باشد، اما باعث تاسف است اگر کسی فکر کند ما کاری که می‌کنیم به خاطر این‌ است که کسی به ما گفته چنین کنید.

این درحالی است که رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که اختلاف بر سر قیمت‌گذاری از موانع نهایی کردن موافقتنامه یاد شده بوده است.

رییس‌جمهور ایران نیز پیش‌تر علت امضا نشدن قرارداد انرژی بین دو کشور را «زمان‌بر بودن» قراردادهای نفت و گاز عنوان و ابراز امیدواری کرده ‌بود که این قراردادها در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود.

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود: قراردادهای بزرگ نفت و گاز معمولا قراردادهای زمان‌بر هستند و این گونه قراردادها با دیگر قراردادهای تجاری که کالایی خریده می شود، متفاوتند و سرمایه‌گذاری در این رابطه ظرافت‌هایی دارد که معمولا عملیاتی شدنش زمان می‌برد.

در دیدار رییس‌جمهور ایران از ترکیه، پنج سند همکاری بین دو کشور در زمینه‌های گردشگری، مواد مخدر، مبارزه با تروریسم، کتابخانه‌های ملی و حمل و نقل به امضا رسید.

پیش‌بینی می‌شد در سفر رییس‌جمهور ایران، تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی و صادرات گاز به امضای طرفین رسیده بود، به قرارداد منجر شود.

سال گذشته ایران و ترکیه موافقتنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی به ترکیه واگذار خواهد شد.

در این توافقنامه، آنکارا توافق کرده است که ایران بخشی از گاز خود را از طریق ترکیه به اروپا صادر و ترکیه نیز در قبال آن در اجرای سه طرح میدان گازی پارس جنوبی مشارکت کند.

در گفت‌وگوهای احمدی‌نژاد با مقام‌های ترکیه‌ای در زمینه کاهش میزان گاز صادراتی ایران به ترکیه در فصل زمستان نیز مذاکراتی صورت گرفته است تا جلوی قطع گاز در زمستان گرفته شود.

روابط تجاری تهران- آنکارا در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده است و میزان مبادلات تجاری بین دو کشور به ۱۰میلیارد دلار رسیده است و دو طرف امیدوارند تا چهار سال دیگر مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰میلیارد دلار برسد.