فیلمنامه‌های ضعیف پلیسی

کار فیلمنامه‎نویس فریاد زدن دردهای جامعه و ارائه گزارش مستند و مصور از آسیب‎ها و ناهنجاری‎ها است.

فیلمنامه‎نویس چشم جامعه است و می‎تواند به راحتی ناهنجاری‌های موجود در جامعه را که خطر بزرگی برای نسل جوان و نوپای کشور به حساب می‎آید، شناسایی و به زبان هنر و فیلم به مردم معرفی کند.

هم‎اکنون بسیاری از فیلمنامه‎نویسان علاوه بر بررسی و معرفی آسیب‎ها، راهکارهای لازم را برای پیشگیری، در فیلمنامه بیان می‌کنند، درحالی که باید برای جلوگیری از بروز این آسیب‎ها در جامعه، کار بررسی و ارائه راهکارهای لازم را به جامعه‎شناس و روانشناس سپرد.

در حال حاضر فیلمنامه‎های پلیسی به ویژه در حوزه بررسی آسیب‎ها و بیان ناهنجاری‎های موجود در جامعه بسیار ضعیف است؛ امیدوارم نگاه ویژه جشنواره سوم فیلم پلیس به آسیب‎های اجتماعی باعث غنی‎تر شدن فیلمنامه‎های پلیسی شود.

به طوری که هم‎اکنون فیلم‎های پلیسی ساخته شده در ایران بسیار متفاوت‌تر از یک پلیس واقعی است.

در این فیلم‎ها پلیس شخصیتی جداگانه از مردم جامعه دارد. درحالی که پلیس از جنس مردم است و باید این موضوع به جامعه نیز منتقل شود تا مردم احساس بیگانگی با نیروی انتظامی نداشته باشند.

افزایش برگزاری جشنواره‎های مختلف باعث ایجاد رقابت میان هنرمندان شده و این موضوع کیفیت کار را در زمینه‎های مختلف فیلمسازی، کارگردانی، بازیگری ارتقا می‎دهد.

شناسایی، بررسی آسیب‎های اجتماعی و ارائه راهکارهای لازم برای جلوگیری از این آسیب‎ها یکی از وظایف اصلی پلیس است.

اما معرفی این آسیب‎‎ها به روش‎ها و شکل‎های مختلف از جمله وظایف فیلمنامه‎نویسان به شمار می‎رود و باید در این زمینه تعامل گسترده‎ای میان پلیس و فیلمنامه‎نویس وجود داشته باشد.

سومین جشنواره فیلم پلیس با هدف ارزیابی آثار سینمای پلیسی، معرفی آسیب‎های اجتماعی به مردم از طریق خلق آثار ارزشمند تصویری و نیز آشنایی جامعه با پلیس‎های تخصصی از ۱۹ تا ۲۲ آذرماه امسال در تهران برگزار می‎شود.

مینو فرشچی- فیلمنامه‌نویس