یارانه‌ها انرژی 10درصد تولید ناخالص داخلی

بانک جهانی با اعلام اینکه یارانه انرژی در ایران ده‌درصد تولید ناخالص داخلی است، با ارزیابی چالش‌های فرآروی حمایت اجتماعی در کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا، خواستار اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و تامین اجتماعی در این کشورها از جمله ایران شد. بانک جهانی در گزارش خود آورده است: سیستم‌های سنتی پرداخت یارانه در این کشورها مشکلات زیادی دارد. این سیستم‌ها بسیار پر هزینه هستند و معمولا یارانه‌ها به دست گروه‌های هدف نمی‌رسد. این گونه یارانه‌ها موجب ایجاد اختلال در بازار کار می‌شود. اگرچه، کشورهای منطقه طی سال‌های اخیر تغییراتی را در این سیستم ایجاد کرده‌اند. سیستم پرداخت یارانه در کشورهای منطقه متعادل و اصلاح شده است.

هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کشورهای منطقه است. یارانه انرژی و مواد غذایی دو یارانه مهم در کشورهای منطقه به شمار می‌رود. یارانه مواد غذایی در مصر ۳/۱‌درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و این رقم در ایران ۷/۲‌درصد، اردن صفر، لبنان ۱/۰‌درصد، مراکش ۶/۱‌درصد و تونس ۷/۱‌درصد را شامل می‌شود. یارانه انرژی نیز در مصر ۶‌درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود و این رقم در ایران ۱۰‌درصد و در یمن ۴/۶‌درصد را به خود اختصاص داده است. جمع‌آوری اطلاعات و آمار نشان می‌دهد، بخش زیادی از یارانه‌ها به دست افراد نیازمند نمی‌رسد. یارانه‌ها هنوز مهم‌ترین بخش از برنامه‌های حمایت اجتماعی را تشکیل می‌دهد. بازار نیروی کار به خوبی عمل نمی‌کند و اشتغال کافی برای نیروی کار وجود ندارد. در واقع شبکه‌های تامین اجتماعی هدفمند باید جایگزین سیستم‌های کنونی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، منطقه خاور میانه و شمال آفریقا شامل ۱۹ کشور است که عمدتا از لحاظ درآمدی در سطح متوسط قرار دارند. جمعیت کشورهای منطقه از ۷۰۰‌هزار نفر در جیبوتی تا ۷۰‌میلیون نفر در مصر در نوسان است.

سرانه تولید ناخالص داخلی نیز از ۸۸۸ دلار در یمن تا ۱۹‌هزار دلار در بحرین در نوسان است. تونس با ۱/۴‌درصد کمترین نرخ فقر و جیبوتی با ۲/۴۲‌درصد بالاترین نرخ فقر را در اختیار دارند.

نرخ امید به زندگی در جیبوتی کمتر از ۴۳ سال و در کویت بیش از ۷۷ سال است. سوء تغذیه کودکان در کویت کمتر از ۷/۱‌درصد و در یمن بیش از ۱/۴۶‌درصد است.

میزان زنان باسواد در یمن ۵/۲۸‌درصد و در بحرین ۳/۹۹‌درصد است. کمترین بیکاری مربوط به امارات با ۳/۲‌درصد و بیشترین بیکاری مربوط به عراق با ۲۷‌درصد است. رشد اقتصادی کشورهای منطقه پایین تر از توانایی‌های موجود است. همگرایی با اقتصاد جهانی فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی را برای اقتصاد منطقه به وجود آورده است. کشورهای منطقه در بخش‌های آموزش و بهداشت سرمایه گذاری بیشتری داشته اند و یارانه زیادی را نیز برای مصرف کالاهای اساسی اختصاص می‌دهند. دولت‌های منطقه به شدت از نیروی کار حمایت می‌کنند و قوانین سختگیرانه‌ای در این زمینه دارند.