رییس کمیسیون زنان حزب مشارکت ایران اسلامی با اشاره به ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، گفت:‌‏ در این ماده زن صرفا نیازمند کمک مالی معرفی شده و ارجحیت نیازهای مردان بر نیازهای زنان عنوان شده است. به گزارش ایلنا، فریده ماشینی در نشست نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده اظهار کرد: مخالفت با این لایحه صرفا مخصوص زنان و مردان فعال در حوزه زنان نیست، بلکه تمام اقشار نسبت به این لایحه معترض هستند.

وی با بیان اینکه نگاه تبعیض‌آمیز به زن در جای جای این لایحه مشاهده می‌‏شود، گفت:‌‏ در این لایحه هر آنچه به نفع زنان بوده حذف شده و آنچه به نفع مردان بوده، اضافه شده است.

رییس کمیسیون زنان حزب مشارکت با طرح این پرسش که این ماده برای حل کدام مشکل اجتماعی تدوین شده است؟ اظهار کرد: آیا زن دارای مشکلی است که مرد لازم است ازدواج کند؟ اگر از این سنخ باشد، مانند عدم قدرت در ایفای وظایف زناشویی، ابتلا به جنون، محکومیت زن به حبس که این گونه موارد در قانون قبلی پیش‌بینی شده بود.

ماشینی افزود:‌‏ اگر ادعا شود که تعداد زنان در آستانه ازدواج نسبت به مردان بیشتر است و مردان به دلیل سرپرستی زنان اقدام به ازدواج مجدد می‌‏کنند، سوالات جدی قابل‌طرح است.

رییس کمیسیون زنان حزب مشارکت، گفت: مطالعات نشان می‌‏دهد مردان به دنبال گزینه‌‏هایی هستند که خلاءهای ازدواج را جبران کنند و برای تامین نیازهای جنسی به تنوع طلبی روی آورده‌‏اند.

وی ادامه داد:‌‏ آیا به واسطه چنین ارجحیتی چنین ماده‌‏ای وضع می‌‏شود؟ آیا تنوع‌‏طلبی جنسی دلیل مناسبی است؟

رییس کمیسیون و شاخه زنان حزب مشارکت اسلامی با اشاره به موضوع مالیات بر مهریه غیرمتعارف در این لایحه، تصریح کرد:‌‏ به دلیل قوانین تبعیض‌آمیز، مهریه به یک پشتوانه‌‏ای اقتصادی و اهرم فشاری در برابر مردان هوسران تبدیل شده است.

ماشینی نداشتن پشتوانه اقتصادی، نداشتن مالکیت، نداشتن حق طلاق، کنترل زندگی توسط مردان و نداشتن تامین اجتماعی و فرهنگی را از علل مهریه‌‏های بالا دانست.

وی در مورد بحث ولایت و قیومیت زن در این لایحه، گفت:‌‏ بحث ولایت و قیومیت زنان در قوانین قبلی برای مادر در شرایط خاصی لحاظ شده است، اما در این لایحه کاملا حذف و صرفا به حضانت خلاصه می‌‏شود.

رییس کمیسیون و شاخه زنان حزب مشارکت، تصریح کرد:‌‏ در لایحه پیشنهادی قوه قضائیه، اجرت المثل و نحله دیده شده بود که قدری از زحمات زن را در زندگی خانوادگی هنگام طلاق مورد توجه قرار می‌‏داد. اما چون قانونگذار در این لایحه علیه حقوق زنان قیام کرده، این امر را نیز حذف کردند.

ماشینی تصریح کرد:‌‏ این لایحه مرد محورانه و سوگیری به سمت مردان بدون تردید به ضرر خانواده است، زیرا زنان را در زمان ازدواج بی‌انگیزه کرده و اعتماد را در خانواده سست می‌‏کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌‏ از دولت و مجلس می‌‏خواهم هر چه سریعتر صدای تغییر زنان را بشنوند و به جای تبعیض مبادرت به تبعیض‌زدایی کند.