دنیای اقتصاد- یک مقام مسوول در شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به برخی اخبار درباره تحویل سندی جدید از سوی ایران به خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات با ایران ، دیروز تاکید کرد: سندی که از سوی ایران امروز (سه‌شنبه) به سولانا و نمایندگان شش کشور ارائه شده است، متن صحبت‌های جلیلی و سولانا در جریان مذاکرات تلفنی روز گذشته‌شان است. این مقام مسوول در گفت‌و‌گو با ایسنا تاکید کرد: سندی که ایران به سولانا ارائه کرده است، پاسخ به بسته پیشنهادی۱+۵ نیست. این مقام مسوول گفت: تماس‌ها میان طرفین تا رسیدن به نقطه مشترک برای شروع مذاکرات در چارچوب نقاط مشترک بسته‌های پیشنهادی و nonpaper ایران و۱+۵ ادامه دارد. وی افزود: این سند توسط نمایندگی ایران در بروکسل تحویل داده شد. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آلمان دوشنبه اذعان کرد: در مذاکرات مقام‌های ایرانی با نمایندگان کشورهای عضو ۱+۵ در ژنو درباره ضرب‌الاجل زمانی با ایران صحبتی نشد.

به گزارش هفته‌نامه‌ اشپیگل، ماینز پلوتنر، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آلمان در برلین، پس از گذشت دو هفته از مذاکرات بین‌المللی درباره موضوع هسته‌ای ایران در ژنو افزود: با این حال سوءتفاهمی در این زمینه نباید وجود داشته باشد که ما «همانند گذشته» منتظر پاسخ ایران بمانیم.

وی افزود: پیشنهاد ما روی میز قرار دارد و پاسخی شفاف را طلب می‌کند. دولت آلمان فدرال امیدوار است که مقام‌های تهران «راه همکاری» را بپذیرند، در غیر این صورت شورای امنیت سازمان ملل مجبور خواهد بود مجددا موضوع هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز درباره نوع ادامه همکاری‌های ایران و آلمان و نیز عدم خودداری و عقب‌نشینی ایران از توقف برنامه‌های هسته‌ای‌اش گفت: ما به ایران پیشنهادهای همکاری‌های همه جانبه‌ای دادیم؛ حتی آمریکا وارد صحنه مذاکرات شد و برای اولین بار نماینده‌ای در مذاکرات با ایران فرستاد. همه این اقدامات نشانه‌ای است از تصمیم واقعی برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران.

وی با وجود تاکید مقام‌های کشورمان بر عدم عقب‌نشینی از حق قانونی بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی گفت: من انتظار نشانه‌ای شفاف از «تعلیق دوسویه» دارم. ما نیز تلاش‌هایمان را برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوقف می‌کنیم به شرطی که ایران نیز دست از ساخت سانتریفیوژهایش بردارد. اشتاین‌مایر در پاسخ به این پرسش که اگر ایران روند و موضع خود را تغییر ندهد، پایان استفاده از دیپلماسی خواهد بود، ایران را به اعمال تحریم‌های سخت‌تر و شدید‌تر تهدید کرد؛ ولی در عین ‌حال با محافظه‌کاری بیشتری افزود: هیچ‌کس تمایل به این کار و ادامه این روند ندارد. این درحالی است که بسیاری از مقام‌های غربی به ویژه مسوولان اقتصادی این کشورها تاکنون بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر ایران تاکید کرده‌اند.

اما اظهارات اشتان‌مایر در گفت‌وگو با اشپیگل در خود آلمان نیز منتقدان زیادی دارد. در همین ارتباط یک روزنامه آلمانی اظهارات و تهدیدهای اشتاین‌مایر علیه ایران را به شدت زیر سوال برد و از آن انتقاد کرد. این در حالی است که یک مقام اتحادیه اروپایی روز دوشنبه مدعی شد که گفت‌وگوی تلفنی میان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درباره بسته پیشنهادی قدرت‌ها به تهران بدون دستیابی به نتیجه نهایی پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اروپایی ادعا کرد که مذاکره تلفنی دوشنبه میان سعید جلیلی و خاویر سولانا بدون دریافت پاسخ قطعی به درخواست گروه ۱+۵ خاتمه یافت.

وی گفت: این تماس تلفنی بدون نتیجه قطعی پایان یافت؛ بنابراین، از تماس‌های بعدی طی روزهای آینده خودداری نمی‌کنیم. در همین حال، وزارت خارجه فرانسه نیز ادعا کرد که گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه میان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بدون پاسخ صریح تهران پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز با اشاره به پایان یافتن مهلت ساختگی دوهفتگی آمریکا به ایران برای ارائه پاسخ به پیشنهاد گروه ۱+۵ گفت: هیچ واکنش آشکاری از سوی تهران وجود ندارد.

رومین نادل افزود: شش کشور عضو گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) در انتظار سخنان خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، در خصوص گفت‌وگوی تلفنی با رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هستند. ایران هر گونه عقب‌نشینی از حق مسلم هسته‌ای خود را رد کرده است و بر ادامه برنامه هسته‌ای بر اساس معاهدات بین‌المللی تاکید دارد. در همین حال، آمریکا، انگلیس و فرانسه پس از مذاکرات میان سولانا و جلیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران، با ایراد بیانیه‌های جداگانه‌ای در اقدامی مشترک در شورای امنیت سازمان ملل به مسیر خود علیه ایران ادامه دادند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد: در صورتی که ایران تا روز سه‌شنبه (دیروز) به پیشنهاد ۱+۵ پاسخ ندهد، با تحریم‌های جدیدتری رو‌به‌رو خواهد شد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد: دیپلمات‌های ارشد آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین روز دوشنبه در تماس تلفنی با یکدیگر مذاکره و توافق کردند در صورت تداوم وضعیت فعلی از سوی ایران برای تحریم‌های بیشتر اقدام کنند.

براساس این گزارش، کنفرانس تلفنی کشورهای ۱+۵ پس از مذاکرات جلیلی و سولانا انجام شد. در طول این مذاکرات نماینده ایران به رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپایی گفت که تهران روز سه‌شنبه به بسته‌ پیشنهادی غرب پاسخ کتبی می‌دهد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای تقریبا همان مواضع انگلیس را تکرار کرده است. در عین حال سخنگوی سولانا امکان تماس‌های بیشتر میان اتحادیه اروپایی و ایران «ظرف روزهای آینده را منتفی ندانست». از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت انگلیس، آمریکا و فرانسه به قدرت‌های مهم سازمان ملل مدعی‌شده‌اند که بانک مرکزی ایران و دیگر موسسات مالی ایرانی در تلاشند تا از تحریم‌های سازمان ملل بگریزند.

این سه کشور در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل که در میان خبرنگاران به گردش درآمد، ادعا کرده‌اند:‌ بانک مرکزی ایران و بانک‌های بازرگانی ایرانی خواستار آن شده‌اند که نام‌شان از تبادلات مالی حذف شود تا تشخیص طرف‌های واقعی در تبادلات برای موسسات مالی واسطه مشکل‌تر شود. این سه کشور همچنین ادعا کردند که بانک مرکزی ایران در تلاش برای گریز از تحریم‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند. تحلیل‌گران غربی بارها گفته‌اند که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران که با فشارهای سیاسی آمریکا گرفته شده است، مانع از دنبال کردن برنامه هسته‌ای در تهران نخواهد شد. پیر گلد اشمیت، معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز که چند سال بررسی برنامه‌ ایران را به عهده داشت، گفت که تحریم‌ها تهران را تغییر نخواهند داد. وی افزود: فکر نمی‌کنم تحریم‌های جدید رویکرد ایران درباره برنامه هسته‌ای یا پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت را تغییر دهد. جورج پرکوویچ، معاون رییس موسسه کارنگی نیز گفت: در این باره که مقام‌های ایران «منطقی» هستند و احتمالا آن‌قدر سرسخت که یافتن فرمول صحیح برای متقاعد کردنشان به توقف غنی‌سازی اورانیوم منجر شود، هنوز راهی پیدا نشده است. وی افزود: نیروی نظامی گزینه‌ای با ارزش نیست و بیشتر آسیب‌رسان است.

شانون کایل، تحلیل‌گر موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم گفت که مشکلات در مسیر تصویب قطعنامه متعادل شده شورای امنیت نشان می‌دهد تحریم دیگری علیه ایران اعمال نخواهد شد.

وی همچنین گفت: طرح‌هایی که برای احیای پیشنهاد ۲۰۰۶ به ایران ارایه شده، محکوم به شکست است؛ چرا که ایران آن را نمی‌پذیرد. در همین حال، سفیر فرانسه در سازمان ملل از اختلاف میان اعضای گروه ۱+۵ برای تعیین محدودیت زمانی درباره پاسخ ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس.تی.وی، سفیر فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: اعضای این گروه هنوز درباره نحوه توافق برای تعیین ضرب‌الاجل درباره پاسخگویی ایران به پیشنهاد غرب با اختلافاتی روبه‌رو هستند. در همین رابطه پاریس از تهران خواسته است تا به پیشنهاد شش کشور گفت‌و‌گوکننده در خصوص موضوع هسته‌ای پاسخی مثبت بدهد.

وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه این نکته را درک می‌کند که یک سند مکتوب فردا ۵ اوت باید به سولانا تحویل داده شود که امید است این سند شامل پاسخی باشد که جامعه جهانی منتظر آن است. در این میان، رییس بلژیکی دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود هرگونه برنامه‌ای نزد این شورا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به خاطر مساله هسته‌ای این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، جان گرولز در کنفرانسی مطبوعاتی درباره تهدیدهای غرب مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران گفت: هیچ تماسی در این باره دریافت نکرده است. رییس دوره‌ای شورای امنیت همچنین از سخن گفتن درباره نتایج تماس‌ها درباره مساله هسته‌ای ایران خودداری کرد. در پی ایستادگی ایران بر سر حقوق هسته‌ای خود، روزنامه تایمزانگلیس در گزارشی با اشاره به دستیابی تهران به خواسته‌های خود در زمینه برنامه هسته‌ای نوشت که ایران توانسته است تقابل و نزاع‌ غربی‌ها با برنامه هسته‌ای‌اش را فلج و ناکارآمد کند.

روزنامه تایمز با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نوشت: ایران به آنچه در زمینه برنامه هسته‌ای خود خواسته، رسیده است.