عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران گفت: رقابت‌های سیاسی بین چهره‌ها و شخصیت‌ها به جای رقابت در احزاب، به دلیل توجه بیشتر جامعه به دیدگاه‌های افراد و چهره‌هاست تا به مانیفست احزاب.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ایران به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ تحزب و نیز قوام پیدا نکردن آن ـ که بخشی به پیشینه‌ تاریخی کشور و قهرمان پرستی جامعه برمی‌گردد و بخشی دیگر مربوط به سیاست‌هایی علیه تحزب است ـ نوعی شخصیت محوری در جامعه وفضای سیاسی کشور ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه «در هر انتخابات، نماد جلوه‌های حضور مردم اساسا حول محوریت افراد و چهره‌ها است»، افزود: به نظر می‌رسد ما کماکان گرفتار این مشکل بمانیم که احزاب تمرکز بیشتری برمحوریت افراد داشته باشند در حالی که این پدیده میمونی نیست و ما نیازمند نهادینه شدن تحزب در کشور هستیم؛ لذا حکومت باید به طور جدی این امر را در چارچوب اخلاق سیاسی و قوانین مدنی دنبال کند و مشوق باشد. وی همچنین درباره امکان ائتلاف بر محوریت یک فرد در هرجناح سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اظهار کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، در جبهه‌ اصلاحات قطعا جمع‌بندی احزاب بر این است که ائتلاف شکل بگیرد، به خصوص با وجود محدودیت‌های فعلی و اینکه نمی‌توانند حقوق اولیه خود را در روند برگزاری انتخابات تضمین کنند؛ لذا ترجیح می‌دهند با نامزد واحدی وارد عرصه انتخابات شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ارائه‌ کاندیدایی که بتواند اجماع را محقق کند به نفع جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دانست و گفت: برنامه‌محوری در انتخابات، یک ضرورت و نشان از یک جامعه رشد یافته سیاسی دارد؛ اما به دلیل آنکه از سوی برخی با فرهنگ تحزب مبارزه می‌شود، ناچار هستیم فرد محوری را در هر انتخابات پیش بگیریم و در این راستا حضور چهره‌ای همچون آقای خاتمی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ چراکه ایشان یک بار امتحان خود را در راس قوه‌ مجریه پس داده و مردم دستاوردهای مختلف سیاسی ایشان را در عرصه‌های مختلف تجربه کرده‌اند؛ لذا آمدن آقای خاتمی به صحنه می‌تواند برای کشور بسیار مفید باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که تحزب محدود به قشر خاص و نخبگان باشد، هویت اصلی احزاب را اشخاص تعیین می‌کنند؛ مانند حزب اعتماد ملی که با نام آقای کروبی شناخته می‌شود و ایشان در واقع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نهم با خروج از مجمع روحانیون مبارز به تاسیس این حزب اقدام کردند. البته باید آن را به فال نیک گرفت و امیدواریم که توسعه پیدا کند، اما به هر حال این نقیصه‌ای در احزاب محسوب می‌شود که محوریت تنها یک شخص باشد.

ناصری معتقد است: هنوز این خطر در جامعه حس می‌شود که چهره‌ای که فاقد تجربه مدیریتی است، با حرف‌های احساس برانگیز در تبلیغات انتخابات بتواند تاثیر قابل‌توجهی بگذارد.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب سپس افزود: اگر ما می‌گوییم آقای خاتمی، تنها به این دلیل نیست که ایشان می‌تواند اصلاح‌طلبان را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده پیروز کند، بلکه به این جهت است که با پشتوانه مردمی می‌تواند کشور را در مدار و مسیر توسعه پایدار و قابل دفاع در سطح جهانی قرار دهد، همان‌گونه که در هشت سال دوران ریاست‌جمهوری خود انجام داد.