مخالفت مسکو با اقدام یک‌جانبه علیه ایران

تایمز: مناقشه هسته‌ای ایران با تغییر دولت آمریکا حل می‌شود

دنیای اقتصاد - کمتر از یک هفته دیگر دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو آغاز می‌شود. به گفته مقام‌های ایرانی محور این مذاکرات درباره نکات مشترک بسته پیشنهادی کشورهای یادشده و بسته پیشنهادی ایران خواهد بود. این درحالی است که طی روزهای اخیر بیش از پیش روسیه حمایت لفظی خود از ایران را تقویت کرده است. آگاهان دیپلماسی جدید مسکو را متاثر از نادیده انگاشتن مخالفت کرملین با استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی از سوی کاخ سفید ارزیابی می‌کنند. از سوی دیگر صاحبنظران پیشرفت‌های موشکی ایران را محرک این اختلاف میان مسکو و واشنگتن می‌دانند.

در ادامه موضع‌گیری‌های اخیر مسکو وزیر امور خارجه روسیه از لزوم «گفت‌و‌گوی محترمانه» با ایران و نه تهدید سخن گفته و جامعه جهانی را از اقدام یک‌جانبه علیه ایران برحذر داشته است. در همین حال نیز مواضع تکراری اتحادیه اروپایی مبنی بر لزوم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران نیز شنیده می‌شود. مساله هسته‌ای ایران همچنان بخشی از اخبار رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داده است و از همین‌رو، تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود، تحلیل‌هایی که گاه بهبود در روند پرونده‌ هسته‌ای ایران را به تغییر دولت در آمریکا منوط می‌کنند.

درعین حال وزیر امور خارجه روسیه امیدوار است که بررسی پیشنهاداتی که ماه گذشته به ایران ارائه شده بود، اجازه دهد که در مورد مساله هسته‌ای ایران توافقاتی حاصل شود.

به گزارش ایسنا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه در مسکو برگزار شد، اعلام کرد: ما از پیشنهادات و تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقات در مورد مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم که بررسی‌های این پیشنهادات که ماه گذشته به ایران ارائه شده اجازه دهد که شرایط لازم مهیا شود.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، بسته مشوق‌ها شامل پیشنهاداتی است که باید تهران را در راه اتخاذ تصمیم توقف غنی‌سازی اورانیوم متقاعد سازد. اما بنا به درخواست گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) پیش از آن ایران باید غنی‌سازی اورانیوم خود را در جریان مذاکرات به حالت تعلیق در آورد.

تهران اعلام کرده است که تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را به‌عنوان پیش شرط مذاکرات با گروه ۱+۵ نپذیرفته است. در این میان تهران آماده برقراری گفت‌وگو در مورد پیشنهادات غرب با در نظر گرفتن بسته پیشنهادی خود است که پیش از آن ارائه کرده بود.

لاوروف همچنین اعلام کرد که مناقشه هسته‌ای ایران را نمی‌توان با استفاده از روش‌های نظامی‌حل کرد.

وی که در پایان مذاکرات با وزیر امور خارجه اردن در مسکو صحبت می‌کرد، اعلام کرد: ما طرفدار آن هستیم که هرگونه مساله مربوط به ایران از طریق مذاکرات و روش‌های سیاسی-دیپلماتیک و کشیدن ایران به سوی گفت‌و‌گویی متقابلا محترمانه و معین حل شود و نه از طریق تهدیدهایی که هر از گاهی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه به زودی برای آنکه بتوان تمامی‌مشکلات را به یک باره حل کرد، عملیات نظامی ‌آغاز خواهد شد. اینطور نخواهد بود.

براساس این گزارش، مسکو از جامعه جهانی خواست که از اتخاذ گام‌های یک‌جانبه در رابطه با ایران خودداری کنند و معتقد است که باید تصمیمی‌جمعی در باره حل مساله ایران اتخاذ شود.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آزمایش موشک‌های جدید در ایران اعلام کرد: از نظر ما صحبت‌ها درباره تهدید موشکی از سوی ایران به عنوان دلیلی برای استقرار کمربند سوم سپر ضد موشکی در اروپا خیالی است. همه کسانی که در عادی شدن اوضاع در منطقه ذینفع هستند باید در اروپا پای میز مذاکره نشسته و به توافق برسند. در غیر این صورت گزینه دیگر اوضاع کنونی است که عده‌ای تهدید می‌کنند، عده دیگر دست به آزمایش‌‌های موشکی می‌زنند و برخی نیز اقدام به ایجاد کمربند سوم (سپر ضد موشکی) می‌کنند، اما همه این گام‌های یکجانبه درست در زمانی صورت می‌گیرد که نیاز شدیدی به بررسی و توافقات مشارکتی وجود دارد. وی تاکید کرد: ما برای همکاری در حل همه این مشکلات آمادگی داریم.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزیر امور خارجه روسیه گفت که آزمایش موشکی ایران بی‌فایده بودن طرح‌های آمریکا برای ساخت یک سیستم دفاع موشکی در اروپایی شرقی را آشکار می‌کند. وی اظهار کرد: این آزمایش‌ها آن چه را که ما گفته‌ایم مبنی بر اینکه طرح آمریکا برای ساخت یک سیستم دفاعی در اروپا در شرایط موجود برای نظارت یا واکنش به چنین موشک‌هایی لازم نیست، را اثبات می‌کند. لاوروف افزود: این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ایران اکنون موشک‌هایی با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر دارد.

نگرانی اروپا از آزمایش موشکی

این در حالی است که اتحادیه اروپایی از آزمایش پرتاب موشک ایران که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه انجام گرفت، با ابراز نگرانی، بار دیگر از ایران خواست فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

فرانسه که ریاست موقتی اتحادیه اروپایی را بر عهده دارد روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به آزمایش پرتاب موشک‌های ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: اتحادیه اروپایی از ایران می‌خواهد سرانجام نسبت به درخواست کل جامعه بین‌المللی که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ابراز شده است، واکنش نشان دهد تا از طریق مذاکرات به یک راه‌حل برای حل مساله هسته‌ای ایران دست یابد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و سران اتحادیه اروپایی مدعی‌اند که ایران در تلاش است تحت پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود به سلاح هسته‌ای دست یابد و به همین دلیل، تا کنون سه توافقنامه تحریم را در شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران اعمال کرده است. اگرچه واشنگتن تاکید دارد که متعهد به یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران است و در ارائه بسته جدید مشوق‌ها به ایران که هدف آن متقاعد کردن تهران به توقف فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش است، به سایر قدرت‌های جهانی پیوسته است، اما هنوز اقدام نظامی‌علیه ایران را از روی میز برنداشته است. احمد خادم‌المله، سخنگوی شورای امنیت ملی ایران روز جمعه گفت که سعید جلیلی، دبیر این شورا و نماینده هسته‌ای ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای در ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو دیدار خواهد کرد.

به دنبال آزمایش پرتاب موشک‌های ایران، روسیه که روابط اقتصادی نزدیکی با ایران دارد، گفت که این آزمایش‌ها نشان می‌دهد طرح‌های آمریکا برای نصب یک سیستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک غیرضروری است.

در همین حال، کاردینال تارچیزیو برتونه، نخست‌وزیر و جانشین پاپ بندیکت شانزدهم در ملاقات با کاردار سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در واتیکان گفت: مواضع واتیکان در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار شفاف و برای جهانیان روشن است.

نخست‌وزیر و جانشین پاپ بندیکت شانزدهم در ملاقات با محمد حسین میرزاآقایی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی‌ایران در واتیکان گفت: واتیکان به حق ایران در دسترسی به انرژی هسته‌ای احترام می‌گذارد و قویا از آن دفاع می‌کند.

برتونه تاکید کرد: ما به صراحت گفته‌ایم که واتیکان با هرگونه اقدام نظامی‌و استفاده از زور علیه ایران به شدت مخالف است و مذاکره توام با همکاری متقابل در چارچوب آژانس تنها راه تضمین صلح و حل موضوع هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

این مقام واتیکان همچنین اضافه کرد: دیپلماسی تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است و همه چیز باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بررسی شده و حل‌وفصل شود. وی افزود: ما به‌عنوان عضو رسمی‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم بست تا حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌رسمیت شناخته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه تایمز در گزارشی با تشبیه تغییر رییس جمهور آمریکا در ماه‌های آینده به تغییر رژیم در این کشور نوشت: احتمال حمله نظامی‌توسط آمریکا یا اسرائیل اکنون بسیار کم است و تمایلی جدید در دولت جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا برقراری رابطه با مردم ایران به منظور افزایش احساسات طرفدار آمریکایی در ایران دیده می‌شود.

تایمز با اشاره به پاسخ ایران به نامه کشورهای ۱+۵ تاکید کرد: صحبت‌هایی درباره تعلیق در برابر تعلیق وجود داشته است تا ایران در ازای توقف تحریم‌ها، غنی‌سازی اورانیوم در مراحل پیشرفته‌تر را تعلیق کند، اما در پاسخ ایران هیچ اشاره‌ای به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تعلیق در برابر تعلیق وجود نداشته است.این نشریه انگلیسی تصریح می‌کند: به عقیده مسوولان غربی آنچه ایران می‌خواهد، خرید زمان است، این در حالی است که مقام‌های این کشور منتظر رییس‌جمهور جدید آمریکا هستند و در عین حال به غنی‌سازی خود ادامه می‌دهند. تایمز تصریح می‌کند: اگر چنین نظریه‌ای صحیح باشد گروه ۱+۵ به سراغ اعمال تحریم‌هایی خواهد رفت تا روسیه و چین از آنها حمایت کند و این در حالی است که دو طرف منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند.