جابه‌جایی روزانه 9/3 میلیون مسافر توسط اتوبوسرانی

تشکری هاشمی: سالانه حداقل ۷۰۰ دستگاه اتوبوس باید از رده خارج شود معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد اظهار نظر برخی مسوولان وزارت کشور در خصوص وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک تهران، گفت: به نظر می‌رسد این اظهار‌نظرها و انتقادها به دلیل بی‌اطلاعی آنها است.

به گزارش خبرنگار ما، مهندس سیدجعفر تشکری‌هاشمی‌ در کنفرانسی مطبوعاتی با بیان این مطلب اظهار کرد: شهرداری تهران همواره تلاش کرده که شهروندان را درگیر موضوعات بی‌اهمیت نکند تا این موضوعات تبدیل به دغدغه برای آنها نشود.

وی تصریح کرد: بهتر نیست مسوولان قبل از هر گونه اظهار نظری اطلاعات و آمار لازم را از ما بخواهند تا دچار خطا و اشتباهات متعدد نشوند؟

وی با اشاره به پیشینه تاریخی کلان شهر تهران گفت: اینکه تمام مشکلات را متوجه یک مدیریت کنیم و همه مشکلات را تجمیع کنیم و بخواهیم بدون در نظر داشتن کارهای خوب یا بد اظهار نظر کنیم، یکی از معضلاتی است که به کرات شاهد آن هستیم.

تشکری افزود: چندی پیش مطرح شد در شهر تهران به دلیل آنکه آمار عملکرد اتوبوسرانی خوب نبوده از تخصیص سهمیه اتوبوس‌ها امتناع شده و اظهار کردند آمار و اطلاعات ندادند و چون آمار ندادند ما اتوبوس نمی‌دهیم. این دو جمله قابل جمع شدن با هم نیست اگر اطلاع دارند که عملکردها خوب نبوده اگر بازدید از عملکردها داشتند و اگر معاون حمل و نقل در کنارشان بوده و اگر همه مدیران شرکت واحد این اطلاعات را در اختیارشان گذاشتند این کم لطفی است که بگویند آمار و اطلاعات ندادند.

وی گفت: وقتی در مصاحبه‌ها گفته شد میزان جابه‌جایی مسافران کمتر شده این خود نشان از بی اطلاعی دوستان دارد و در مغایرت ادعاهایی است که اشاره شد.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به ادعاهای وزارت کشور با استناد به مجموعه کتاب‌های مطالعاتی ۸ ساله حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران عملکرد حمل‌ونقل عمومی‌را مورد بررسی قرارداد.

تشکری متوسط جابه‌جایی مسافر در سال ۷۳ را به‌طور روزانه دو‌میلیون و ۵۲۵‌هزار و ۱۲۱‌هزار نفر، در سال ۷۴، دو‌میلیون و ۷۶۵‌هزارو ۵۶۱ نفر، سال ۷۵، دو‌میلیون و ۶۹۹‌هزارو۹۲۳ نفر، سال ۷۶، دو‌میلیون و ۵۸۰‌هزارو ۳۸۹ نفر، سال ۷۷، دو‌میلیون و ۶۰۰‌هزارو ۷۸۲ نفر، سال ۷۸ سه‌میلیون و ۲۲۲‌هزارو ۲۳۸ نفر، سال ۷۹ سه‌میلیون و ۸۸‌هزارو ۷۹۸ نفر، سال ۸۰ سه‌میلیون و ۱۶۰‌هزارو ۵۳ نفر، سال ۸۱، دو‌میلیون و ۷۴۹‌هزارو ۶۰۴ نفر، سال ۸۲، دو‌میلیون و ۳۳۹‌هزارو ۵۲۵ نفر اعلام کرد.

وی اضافه کرد: همچنین متوسط جابه‌جایی مسافر در طول یک روز عادی در سال ۸۳ دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر و میانگین روزهای عادی و تعطیل به‌طور متوسط دو‌میلیون و۷‌هزارو ۲۷۰ نفر بوده است.

تشکری ‌هاشمی‌ میزان متوسط جابه‌جایی مسافر به‌طور ماهانه در سال ۸۴ را ۸۲‌میلیون و ۵۲۶‌هزار و ۸۷۷ نفر اعلام کرد و گفت: در این سال روزانه به‌طور متوسط ۲‌میلیون و ۷۵۰‌هزار نفر به‌وسیله اتوبوس جابه‌جا می‌شده‌اند.

معاون شهردار تهران افزود: آمار نشان می‌دهد میزان جابه‌جایی مسافر با اتوبوس در شش ماه اول سال ۸۵ در هر ماه ۸۸‌میلیون و ۲۶۱‌هزار و ۱۴۲ نفر بوده که به عبارتی می‌توان گفت روزانه دو‌میلیون و ۸۷۵‌هزار نفر با این وسیله نقلیه جا‌به‌جا می‌شده‌‌اند.

وی با تاکید بر آنکه در سال ۸۶ شاهد جهشی قابل توجه در میزان جابه‌جایی مسافران بوده‌ایم، گفت: با سهمیه‌بندی بنزین و گسترش خدمات حمل‌ونقلی از جمله احداث خط بی آرتی، اتوبوسرانی موفق شد روزانه سه‌میلیون و ۸۷۰‌هزار نفر را در تهران جابه‌جا کند و در واقع میزان مسافران نسبت به سال ۸۴ روزانه یک‌میلیون نفر اضافه شد.

معاون ترافیک شهرداری تهران در ادامه در مورد میزان جابه‌جایی مسافران با اتوبوس در سال ۸۷ نیز گفت: طی چند ماه گذشته روزانه به‌طور میانگین بیش از سه‌میلیون و ۹۰۰‌هزار نفر با اتوبوس در تهران جابه‌جا شده‌اند که این رقم در روزهای اوج ترافیک به چهار‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر نیز در روز رسیده است. تشکری‌ هاشمی‌ با اشاره و تاکید بر رشد صعودی بسیار مناسب جابه‌جایی مسافران اتوبوسرانی طی سال جاری اظهارات وزارت کشور را نتیجه بی‌اطلاعی آنان از وضعیت کنونی اتوبوسرانی نسبت به دوره‌های پیشین اعلام کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک با انتقاد از بی‌کیفیتی اتوبوس‌های داخلی و پایین بودن عمر آنها گفت: عمر متوسط اتوبوس‌های داخل ۷ سال است که براساس آن سالانه باید یک‌هزار دستگاه از رده خارج و اتوبوس‌های جدید جایگزین آن شود.

وی با بیان اینکه متوسط عمر اتوبوس‌ها بنابر ابلاغیه‌های وزارت کشور ۱۰ سال بیان شده، گفت:

حتی با احتساب در نظر داشتن میانگین عمر ۱۰ سال برای اتوبوس‌ها باید سالانه ۷۰۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج شود.

تشکری افزود: این در حالی است که از سال ۸۴ تاکنون دو‌هزار و۴۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به تهران تحویل شده است که در واقع میانگین آن در هر سال فقط ۶۱۲ دستگاه بوده و این رقم حتی جوابگوی از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده نیست.

وی اظهارداشت: بر این اساس تعداد اتوبوس‌های از رده خارج شده بیش از ورود آن‌ها در ناوگان بوده و عملا افزایش ناوگان نداشته ایم.

معاون شهردار تهران همچنین در خصوص یارانه بلیت اتوبوس گفت: هزینه هر بلیت برای یک مسافر ۲۰۰ تومان است که از این مبلغ، مسافران تنها ۲۰ تومان پرداخت می‌کنند.

وی هزینه خدمات و نگهداری اتوبوسرانی بدون افزایش ناوگان در سال ۸۷ از سوی شهرداری تهران را بالغ بر۲۳۰ تا۲۶۰‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که درآمد اتوبوسرانی از محل دریافت بلیت تنها ۲۰‌میلیارد تومان است و کمک‌های دولت در سال‌های اخیر به‌صورت یارانه حدود ۵/۵‌میلیارد تومان بوده است. وی اضافه کرد: دولت درسال گذشته فقط ۸‌میلیارد تومان به اتوبوسرانی تهران در بخش بلیت کمک کرده است.

تشکری همچنین با انتقاد ازاینکه شرکت واحد اتوبوسرانی از سال ۸۶ هیچ اتوبوس جدیدی از محل تبصره ۱۳ و نیز محل قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی، اتوبوسی دریافت نکرده است، گفت: بر اساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ باید ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان به توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ در کشور تخصیص می‌یافت که متاسفانه این رقم به حدود ۴‌هزار‌میلیارد تومان به پیشنهاد دولت تقلیل یافت.

وی، ادامه داد: در شرایط کنونی که آمارها از بالا رفتن میزان جابه‌جایی مسافران به وسیله حمل‌ونقل عمومی‌ و تخصیص نیافتن امکانات لازم از سوی دولت نشان دارد، با ارائه اطلاعات ناصحیح گفته می‌شود این سیستم ناکارآمد است.

معاون شهردار تهران گفت: هم‌اکنون ۲۷ شرکت خصوصی اتوبوسرانی با یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در این ناوگان فعال هستند که اگر سهمیه اتوبوس‌های تهران را واگذار می‌کردند، اکنون تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر بیشتر بود.

تشکری‌ هاشمی ‌با بیان اینکه وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت و بازرسی نهادهای مختلف است، گفت: در بازرسی این سازمان از شرکت واحد، از شهردار تهران تقاضای تشویق مدیرعامل اتوبوسرانی تهران به دلیل عملکرد مثبت را داشتند و هم‌اکنون تناقضات مطروحه از سوی وزارت کشور قابل تامل است.

وی در خصوص تعداد اتوبوس‌های واگذاری در سال‌های تصدی سرپرست وزارت کشور در اتوبوسرانی گفت: در سال ۸۲ یک‌هزار و ۱۵۶ دستگاه اتوبوس جدید و در سال ۸۳ یک‌هزار و ۱۱ دستگاه وارد شهر تهران شده است. این درحالی است که میانگین ورود اتوبوس‌های جدید در سه سال اخیر ۸۱۶ دستگاه بوده که اگر امسال نیز اتوبوس جدیدی به تهران تخصیص نیابد، این رقم به ۶۱۲ دستگاه در سال خواهد رسید و نشان از کاهش چشمگیر تعداد اتوبوس‌های واگذاری جدید به شهرداری تهران دارد.

وی همچنین در خصوص افزایش مسافران مترو طی سال‌های اخیر گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال ۷۹ نود و شش‌هزارو ۴۹۱ نفر، در سال ۸۰ یکصد و هشتاد‌هزارو ۱۵۵ نفر در سال ۸۱ چهارصد بیست‌هزارو ۳۵۱ نفر، سال ۸۲ پانصد پنجاه و سه‌هزارو ۵۲۹ نفر، سال ۸۳ پانصد هشتادو پنج‌هزارو ۸۳۸ نفر بوده است.

این مسوول همچنین جابه‌جایی مسافران مترو در شش ماه سال ۸۴ را ششصد و ۶۵‌هزارو ۶۶۹ نفر و سال ۸۵ هفتصد و هفتاد سه‌هزارو ۶۷۸ نفر در سال ۸۶ یک‌میلیون و ۱۵۵‌هزار نفر و در سال جاری تاکنون یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر اعلام کرد که در روزهای پیک ترافیک این رقم به یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار نفر می‌رسد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: روند صعودی آمارهای جابه‌جایی مسافران مترو نشان از جهشی بزرگ در ناوگان حمل و نقل عمومی‌دارد که رشدی صد درصدی را نسبت سال‌های قبل نشان می‌دهد و در چنین شرایطی متعجب از این هستیم که چرا برخی اظهارات نسبت به بدی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی‌ارائه می‌شود.