فیروزآبادی: اگر منافع ایران به خطر افتد، اجازه استفاده از تنگه هرمز را به دیگران نمی‌دهیم

دنیای اقتصاد- در حالی که نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به صراحت به جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا گفته است که عراق اجازه نمی‌دهد آمریکا و اسرائیل از خاک، هوا یا مرزهای دریایی این کشور برای حمله به ایران استفاده کنند، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و همچنین فرمانده کل سپاه وضعیت منطقه و نیروهای متجاوز را پس از حمله به ایران تشریح کردند. در همین رابطه سردار سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برای بازبودن تنگه هرمز اهمیت زیادی قائل هستیم اما همه کشورهای دیگر باید توجه داشته باشند که چنانچه منافع ایران در این منطقه نادیده گرفته شود بدیهی است ما نیز اجازه استفاده به دیگران را نخواهیم داد.

به گزارش معاونت تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح، سردار فیروزآبادی اعلام کرد: جنایت بزرگ ساقط کردن هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال قبل در تنگه هرمز که یک آبراه استراتژیک است اتفاق افتاد. ما برای باز بودن این آبراه اهمیت زیادی قائل هستیم. همه کشورهای دیگر باید توجه داشته باشند که چنانچه منافع ایران در این منطقه نادیده گرفته شود، بدیهی است ما نیز اجازه استفاده به دیگران را نخواهیم داد.عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام با اظهار همدردی و تسلیت مجدد به خانواده‌های قربانیان سانحه هوایی فجیع و اقدام تروریستی دولت آمریکا، خطاب به نظامیان و سربازان آمریکایی مستقر در منطقه اظهار داشت: به نظامیان و سربازان مستقر در منطقه یادآور می‌شویم که مبادا با طناب پوسیده جورج بوش چند ماهه مثل فرمانده ناو وینسنس به چاه بیفتند و نام خود را در زمره جنایتکاران تاریخ قرار دهند.

وی گفت: ارتش آمریکا متعلق به دولت این کشور است و نباید مورد سوءاستفاده اشخاص جنگ‌طلب و زیاده‌خواه و وجه‌المصالحه بوش و صهیونیست‌ها واقع شود. فیروز‌آبادی همچنین دولت آمریکا را گرفتار در چنبره صهیونیسم جهانی دانست و اظهار کرد: ارتش و ملت این کشور نباید فدای حاکمان بی‌لیاقت و تحت سیطره زیاده‌خواهان صهیونیست شوند.سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به توانمندی‌ بسیار بالای سپاه در عرصه دریایی گفت: اگر دشمنان اقدام به تجاوزی علیه ایران اسلامی کنند، مطمئن باشند توان دریایی آنها مدت زمان زیادی در مقابل قدرت سپاه دوام نخواهد آورد. وی افزود: سپاه پاسداران به پیشرفته‌ترین موشک‌ها مجهز است که می‌توانند ضربات مهلکی به شناورها و تجهیزات دریایی دشمن وارد کنند. همچنین قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه با تجهیزات خود و طرح‌های عملیاتی که بر اساس نقاط ضعف نیروی دریایی دشمن و ابداعات متخصصان و کارشناسان این نیرو است، هر متجاوزی را به قعر آب‌های خلیج‌فارس می‌فرستند.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: شناورهای دشمن هرچه قدر هم که مجهز و پیشرفته باشند، تاکتیک‌های عملیاتی قایق‌های سپاه و اقدامات برق آسای آنها هیچ شانسی برای فرار آنها باقی نمی‌گذارد.

وی اضافه کرد: این سخنان به معنای تحقق پیش زمینه‌های جنگ نیست؛ بلکه راهبردهایی است که نیروهای مسلح هوشیار ما برای هر فرضی تدارک دیده‌اند، هرچند که این احتمال هم وجود دارد که شناورهای دشمن پیش از هر اقدام آنها بر ضد ایران از منطقه فرار کنند.

در همین حال سردار میرفیصل باقرزاده که چندی پیش خبر از حفر ۳۲۰‌هزار قبر برای متجاوزان به ایران داده بود، در نامه‌ای سرگشاده به پیتر اشتوکر، رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران ضمن تشریح وظایف این کمیته در زمان جنگ، بر کمک‌های صلیب سرخ به این کمیته در صورت بروز جنگ احتمالی تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری‌ها، سردار باقرزاده در نامه خود از صلیب سرخ خواست تا برای ایجاد سامانه مرکز اطلاعات رسمی به منظور شناسایی آن گروه از سربازان متجاوز دشمن که پس از کشته شدن یا اسارت بنا به علل مختلف در هویت آنان تردید به‌وجود می‌آید، به صورت لجستیکی کمک کند.در این نامه تصریح شده است: به منظور تضمین شناسایی تمام افراد نیروهای مسلح کشور مهاجم ترتیبی اتخاذ کنید تا کلیه اطلاعات افراد و گروه‌های مسلح درگیر در نبرد قبل از هر گونه ورود به جبهه‌های جنگ در اختیار کمیته جست‌وجوی مفقودان قرار گیرد (مستند به بند ۳ دستورالعمل اصول اجرایی) ترجیحا این اطلاعات باید شامل نام و نام خانوادگی کامل، نام پدر، ملیت، یگان اعزام کننده، شماره پلاک هویت و مشخصات ژنتیکی (DNA) و آخرین محل سکونت باشد.

از سوی دیگر منابع اطلاع‌رسانی دولت عراق اظهار کردند: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در جریان گفت‌وگو با جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا که از طریق تلویزیون مداربسته صورت گرفت، بیان کرد: به شما اجازه نمی‌دهم که از خاک عراق به ایران حمله کنید. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه العراقیه، وی افزود که اجازه نخواهد داد از حریم هوایی، دریایی و زمینی عراق علیه ایران استفاده شود. اوضاع منطقه تحمل بحران را ندارد. المالکی همچنین نسبت به فضای جنگ و تهدید و استفاده از زور علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای آن ابراز نگرانی کرد و گفت: اوضاع امنیتی منطقه طوری نیست که تحمل هیچ اقدام نظامی را داشته باشد به گونه‌ای که پیامد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران فجایعی را به طور کلی برای منطقه و به‌ویژه برای عراق به همراه خواهد داشت.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: راه‌حل دیپلماتیک و گفتمان سیاسی بهترین راه‌حل برای حل بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است. وی با تاکید بر اینکه عراق اجازه استفاده از حریم آبی، خاکی و هوایی خود را علیه ایران تحت هیچ بهانه‌ای نمی‌دهد، بیان کرد: عراق محل و گذرگاهی برای انجام اقدامات نظامی در منطقه نیست. این شبکه عراقی به پاسخ بوش درباره اظهارات مالکی اشاره‌ای نکرد و تنها به این سخن اکتفا کرد که طرف آمریکایی نگرانی نخست وزیر عراق درباره جنگ و تهدید را فهمید. علی دباغ، سخنگوی دولت عراق نیز اظهار کرد: طرفین در این گفت‌وگو توافقنامه‌ امنیتی بغداد واشنگتن را نیز مورد بررسی قرار دادند.

در همین حال، وزرای خارجه مصر و هند خواستار حل موضوع هسته‌ای ایران از راه مسالمت‌آمیز شدند و نسبت به پیامدهای هر گونه ماجراجویی علیه ایران هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه کویتی القبس، احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر پس از مذاکرات با پراناب موخرجی همتای هندی خود تاکید کرد: هر گونه اقدام نظامی بر ضد ایران، منجر به اوضاع بسیار خطرناک خواهد شد که جهان اسلام یا حتی مجامع بین‌المللی نمی‌توانند آن را بپذیرند. وی تلاش برای حمله به ایران را غیرقانونی خواند که نباید اجازه چنین اقدامی داده شود.

یک مقام آمریکایی نیز اعلام کرد که واشنگتن جزئیات مذاکرات چند روز پیش خود با سران برخی کشورهای خاورمیانه درباره ایران را به اطلاع رژیم صهیونیستی رساند و تاکید کرد که تمام این کشورها به استثنای یک کشور نگرانی خود را از حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز کرده‌اند.