ما آماده مذاکرات بودیم، شما میز را ترک کردید

رییس مجلس شورای اسلامی باحضور در اولین جلسه سالگرد تاسیس شبکه پرس‌تی‌وی، سیاست‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در منطقه را در قبال ایران به شدت مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان خطاب به کشورهای اروپایی آنها را به مذاکرات واقعی با ایران دعوت کرد و گفت که روش چماق و هویج روشی قدیمی است. به گزارش خبرگزاری‌ها علی لاریجانی با اشاره به نقش آمریکا در گذشته و حال، دیپلماسی ایران در دوران مسوولیت خود را در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد و خطاب به کشورهای غربی خاطرنشان کرد‌ که ما همواره آماده مذاکرات بودیم و شما بودید که میز مذاکرات را ترک کردید.

لاریجانی در عین حال با بیان این که اگر روزی اقتضا کند، اسناد مذاکرات را منتشر می‌کنیم، گفت: اسناد قول‌هایی را که در قالب مذاکرات دادید و بعد زیر آن زدید، روزی منتشر می‌کنیم. متن پیاده شده مذاکرات در اختیار است، شما قبول نمی‌کردید.

بازی برد - برد با ایران

لاریجانی همچنین مذاکرات واقعی را موجب برون‌رفت از شرایط فعلی دانست و خطاب به کشورهای غربی گفت: معتقدم شما در صورتی موفق می‌شوید که تن به مذاکرات واقعی با ایران دهید. اجماع بر سر نقاط مشترک شرط مذاکرات است. ایران نمی‌خواهد ستمی بر منطقه وارد شود، ولی نمی‌خواهد مظلوم هم واقع شود و اگر تصور می‌کنید با بازی هزار و یک شبی که به راه انداخته‌اید، می‌توانید در اهداف هسته‌ای ایران تغییر نگرش به وجود آورید، اشتباه می‌کنید. آزمودن مسیر گذشته مانعی ندارد، ولی نتیجه‌بخش نیست. ممکن است به ایران لطمه بزنید، ولی یقینا لطمه هم خواهید خورد و شرایط ایران تغییر می‌کند. اما بهتر است در بازی برد - برد با ایران روبه‌رو شوید. رییس مجلس شورای اسلامی افزود: بازی برد - برد با ایران ثمرات خوبی برای شما داشته و آرامش را به منطقه بازمی‌گرداند. وضعیت منطقه وضعیت حساسی است و ما به دقت شرایط منطقه را رصد می‌کنیم. در بازی برد - باخت‌تان تا امروز موفق نبوده‌اید، ولی اگر در شرایط منطقه، اصل بر گسترش دموکراسی و مبارزه با تروریسم باشد و حقوق کشورها به نحو سازمان‌یافته بر اساس نظامات بین‌المللی محقق شود، می‌توانید از ظرفیت ایران استفاده کنید. ایران در برقرار بودن شرایط آرام و صلح‌آمیز در منطقه پیشقدم است، اما نظامات ارباب و رعیتی بین‌المللی را باید فراموش کنید و نمی‌توانید این شرایط را در خاورمیانه حاکم کنید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در عراق خواستید قرارداد امنیتی را به زور تثبیت کنید، ولی هم رهبر شیعیان و هم رهبران سیاسی این کشور موضع‌گیری جدی کردند. آنان با صراحت گفتند ما از زیر یوغ صدام در نیامدیم که زیر یوغ آمریکا برویم. چنین نگرشی در کل منطقه‌‌ خاورمیانه وجود دارد. بنابراین عاقلانه اگر بیندیشید ،راه منطقی‌تری را می‌توانید پیدا کنید که به نفع خودتان است. این فرصت همیشه برایتان به وجود نمی‌آید.

علی لاریجانی همچنین مسیر طی شده در پرونده هسته‌ای کشور را از زمان تعلیق تا زمانی که وی در شورای امنیت ملی نقش مذاکره‌کننده ارشد را ایفا می‌کرد، مورد توجه قرار داد و از رفتار آمریکا و کشورهای غربی در برخورد با این مساله گلایه کرده و با تاکید بر آمادگی ایران برای مذاکرات از آن زمان تاکنون و با یادآوری حضور وزیران خارجه غربی در کاخ سعدآباد گفت: در این مذاکرات گفتید چند هفته تعلیق کنید ما کلیه‌‌ مسائل را حل می‌کنیم و شما راهتان را ادامه دهید. این چند هفته، چند سال شد و شما نپذیرفتید، شما تخلف کردید. من همه‌‌ متون مذاکراتی آن دو سال را مطالعه کرده‌ام و در جریان مذاکرات بودم. شما در سعدآباد گفتید چند هفته تعلیق، ولی در آژانس قطعنامه صادر کردید و ماجرای بروکسل پیش آمد و گفتید برخی از کارهای تحقیقاتی و قطعه‌سازی را نیز تعلیق کنید. بعد در پاریس گفتید کلیه‌‌ فعالیت‌های هسته‌ای‌تان را تعلیق کنید.

لاریجانی در ادامه متذکر شد: گفتید که اگر ظرف چند ماه تعلیق کنید با شما به یک اوبجکتیو گارانتی می‌رسیم که شما کارتان را انجام دهید و ما نیز مشکلی نداشته باشیم ولی بعد از اتلاف چند ماه زمان گفتید بهترین کار این است که شما فن‌آوری هسته‌ای نداشته باشید؛ این پاسخ شما بود.

وی همچنین با مرور برخی رفتارهای آمریکا و کشورهای اروپایی در آن مقطع زمانی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران یادآورشد: در برلین و در جمع وزیران کشورهای اروپایی نماینده‌‌ کشور انگلیس با صراحت گفت که ایران دانش صلح‌آمیز هسته‌ای نباید داشته باشد. آنان نپذیرفتند و فضایی علیه ایران راه انداختند و بعد تقاضای مذاکره کردند. اولین بسته‌‌ پیشنهادی را در سال ۸۵ صادر کردند و گفتند می‌خواهیم مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: مذاکرات این بار در بروکسل آغاز شد. قرار بر ادامه‌‌ مذاکره با سولانا بود که حادثه‌‌ جنگ ۳۳ روزه رخ داد. در جنگ ۳۳ روزه ابتدا فکر می‌کردند کار حزب‌ا... را ظرف چند روز تمام می‌کنند. در همان مقطع بود که کسینجر در مقاله‌ای اعلام کرد که در شلوغی اوضاع خاورمیانه یک قطعنامه علیه ایران صادر کنید؛ ما با سولانا و ایوانف به صورت تلفنی مذاکره کردیم که یک مرتبه ظرف ۲۴ ساعت قطعنامه صادر شد. آقای سولانا با من تماس گرفت و گفت خرابکارها کار خود را انجام دادند. رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این رفتار و وضعیت کشورهای مدعی غربی است. مجددا کوفی عنان به ایران سفر کرد و درخواست کرد پاسخ بسته‌‌ پیشنهادی را بدهیم. با وساطت برخی کشورهای دیگر پاسخ بسته را دادیم، بعد هم قرار گذاشتیم. مذاکرات در وین آغاز شد. سپس در آلمان به مجموعه‌ای از موادی که می‌توانست مبنای توافق اولیه شود رسیدیم. حتی روی کاغذ نوشتیم، اما پس از مدتی باز شیوه گذشته مدعیان گفت‌وگو آغاز شد. آقایان دائما می‌گویند ایران پای میز مذاکره بنشیند، غافل از اینکه خودشان میز مذاکره را ترک می‌کنند. بعد رفتند به سمت صدور قطعنامه، تصورشان از این کار این بود که ایران عقب‌نشینی می‌کند، اما این‌گونه نشد و ایران در شرایط جدید قرار گرفت.

لاریجانی خطاب به کشورهای غربی با اشاره به روند پیشنهاد مدالیته و رفع ابهام‌زدایی از آژانس ادامه داد: در سفری شبانه به وین با البرادعی، مذاکرات طولانی داشتم و درباره کلیات مدالیته به توافق رسیدیم. پنج - شش آیتم مورد نظر با حضور نمایندگان آژانس در ایران تهیه و نقشه راه برای حل چالش‌ها ترسیم شد. آژانس نیز برطرف شدن مشکلات را تک به تک اعلام کرد، اما جالب اینکه در بهمن یا اسفند سال گذشته در جلسه شورای حکام با وجود اعلام حل مسائل باقیمانده از سوی رییس آژانس، یکباره قطعنامه جدیدی اعلام شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چه عاملی بیش از این می‌تواند در ایرانیان بی‌اعتمادی ایجاد کند، خطاب به کشورهای غربی گفت: این وضع گذشته‌تان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، این وضع‌تان در راه انداختن جنگ تحمیلی، این وضع‌تان در ساقط کردن هواپیمای مسافربری و این وضعیت‌تان در مساله هسته‌ای است. به کجا دارید می‌روید؟

نماینده قم در خانه ملت، با پرهیز دادن کشورهای غربی از ستیزه‌جویی با ایران گفت: ستیز با ایران برطرف کننده مشکلات‌تان نیست. ایرانی ستیزه‌جو نبوده و هیچ‌گاه از مذاکرات طفره نرفته‌، بلکه این غربی‌ها بودند که روند مذاکرات را برهم می‌زنند.

لاریجانی با بیان این‌که اگر روزی اقتضا کند اسناد مذاکرات را منتشر می‌کنیم، گفت: اسناد قول‌هایی که در قالب مذاکرات دادید و بعد زیر آن زدید را روزی منتشر می‌کنیم. متن پیاده شده مذاکرات در اختیار است، شما قبول نمی‌کردید. رییس مجلس شورای اسلامی، هشدار داد: اگر مسیر فعلی‌تان را در موضوع هسته‌ای ایران ادامه دهید، برای خود و مردم منطقه رنج و زحمت به وجود می‌آورید و راه فراری هم ندارید. تصور این ‌که می‌توانید ایرانیان را فریب دهید یک سراب است. هر کسی از مستشرقین به شما چنین گفته، اشتباه کرده است. مشکل آمریکایی‌ها به گفته وزیر دفاع این کشور برهم خوردن توازن منطقه‌ای از سوی ایران است؛ پس مشکل آنان با ایران موضوع هسته‌ای نیست. وی تاکید کرد: اگر دنبال راه‌حل معقول در منطقه‌اید، باید تصورات اشتباه‌تان که شما را به این وضع دچار کرده تغییر دهید. می‌توانید چنین کنید، اما نه با پارادایم ذهنی گذشته. باید در چارچوب و اسلوب جدیدی به منطقه و شرایط منطقه بنگرید. روش چماق و هویج روشی قدیمی است. با این نوع رفتار ناشیانه خسارت‌های خودتان را افزایش می‌دهید.