رسانه‌ها دولت را یاری دهند

مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شامگاه سه‌شنبه با هدف اطلاع از جزئیات طرح تحول بزرگ اقتصادی میهمان رییس‌جمهور بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه پس از خوش‌آمدگویی رییس‌جمهور به میهمانان دبیر کارگروه تحولات اقتصادی، ابعاد مختلف این طرح را تشریح و تبیین کرد. رییس‌جمهور نیز در ادامه این نشست در سخنانی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق طرح تحول بزرگ اقتصادی نیازمند عزم ملی، همراهی مردم و کمک و مساعدت قوای سه‌گانه و فعالان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است، از اصحاب رسانه‌ها خواست زوایای مختلف این طرح را برای مردم تبیین کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: رسانه‌ها همچنین می‌توانند دولت را در مسیر اجرای هرچه بهتر طرح بزرگ تحول اقتصادی با ارائه پیشنهادات و راهکارهای علمی یاری رسانند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ۷ محور طراحی شده در طرح تحول اقتصادی باید به طور موازی با یکدیگر پیگیری و اجرایی شود، تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات لازم به گونه‌ای طراحی شده که این طرح با کمترین آسیب و بیشترین فایده و با دقت عملیاتی شود و البته باید توجه داشت که هرچه زمان بگذرد دشواری و هزینه‌های اجرای آن بیشتر خواهد بود.

وی یادآور شد: دولت آمادگی کامل دارد تا یک بار برای همیشه،‌ ریل‌گذاری صحیحی در مسیر اقتصاد کشور ایجاد کرده تا در آن دولت و مردم هر کدام تکالیف و وظایف خویش را بشناسند.

در این نشست، تعدادی از مدیران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نظرات خود را در مورد بخش‌هایی از این طرح بیان کردند که رییس‌جمهور توضیحاتی در این‌باره ارائه کرد.

در این جلسه که در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، سخنگوی دولت و شماری از مشاورین رییس‌جمهور حضور داشتند.

شناسایی قاچاقچیان دانه درشت

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه قاچاق کالا نوعی بیماری و آلودگی در جامعه بوده که در صورت عدم مقابله با آن، همه بخش‌های اقتصادی را به نابودی می‌کشاند، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا، نیازمند اقدامی گسترده، هوشمندانه، عالمانه و با برنامه است.

احمدی‌نژاد عصر سه‌شنبه در دیدار اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: قاچاق کالا نوعی اجحاف، بی‌عدالتی و تبعیض زاییده مدیریت ناسالم حاکم بر جهان است و تا زمانی که این مدیریت به طور کامل اصلاح و در دست صالحان قرار نگیرد، مبارزه با آن امری لازم و ضروری است.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه قاچاق کالا بسیار فراتر از برخی مبادلات محدود مرزنشینان کشور است، خاطر نشان کرد: قاچاق کالا در دنیا به عنوان برنامه‌ای اقتصادی برای فتح بازارها و به شکست کشاندن مراکز تولید کشورها و بعضا با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: شرکت‌هایی در دنیا هستند که به صورت سازمان یافته و حتی با هدایت دولت‌هایشان، مسیر صدور برخی کالاها را از راه‌های غیرقانونی دنبال می کنند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه در مقوله قاچاق کالا با جریانی سازمان یافته و حمایت شده مواجه هستیم، اظهار کرد: باید در مبارزه با قاچاق، هوشمندانه، سازمان یافته و با برنامه ریزی دقیق عمل شود.

رییس‌جمهور با قدردانی از تلاش‌های ارزشمند اعضای ستاد مبارزه با کالا با بیان اینکه در سایه تلاش‌های صورت گرفته میانگین قاچاق کالا در مقایسه با حجم فعالیت اقتصادی کشورمان رقم سنگینی نیست، گفت: البته باید توجه داشت که قاچاق کالا نوعی بیماری و آلودگی است که اگر کنترل نشود، همه بخش‌های اقتصاد کشور را با اخلال مواجه خواهد کرد. از اینرو باید به لحاظ ذهنی برای مبارزه گسترده و عالمانه با این پدیده زشت آماده شویم.

وی شناسایی قاچاقچیان دانه درشت، شناسایی خلاء‌های قانونی، ضعف‌های موجود در روند اداری، مراقبت‌های میدانی و نیز اقدامات عملیاتی و فیزیکی را در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهم ارزیابی کرد و گفت: باید با کار اطلاعاتی قوی راه‌های نفوذ متخلفین را مسدود کرد، البته باید مراقب بود تا اخلالی در مسیر صدور کالا صورت نگیرد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل مبانی اندیشه‌ای برای حمایت از مستضعفین و محرومین جامعه باید بخشی از کالاها را به صورت یارانه‌ای توزیع کند، گفت: توزیع کالای یارانه‌ای به سبب ارزان بودن قیمت آن نسبت به کشورهای اطراف نیازمند مراقبت جدی است.

عدم امکان بروز فساد در دولت

رییس‌جمهور همچنین در دیدار با نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس تاکید کرد: دولت در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی با قاطعیت به پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه سلسله نشست‌های خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه شب در دیدار نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان استان درباره اطلاع رسانی نامناسب دولت درباره اقدامات انجام شده در مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: عزم دولت برای ریشه‌کنی مفاسد جدی است و با اقدامات صورت گرفته، امکان بروز مفاسد در بدنه دولت به نقطه صفر رسیده است.

وی با بیان این که مقابله با مفاسد اقتصادی، مبارزه‌ای مشکل و همه‌جانبه است، اظهار کرد: عده‌ای مدام با تئوری‌سازی برای متخلفان پوشش درست می‌کنند، ولی بالاخره مقاومت حامیان مفسدان، شکسته خواهد شد.

احمدی‌نژاد در ادامه این دیدار با تاکید بر این که دولت برای رفع مشکل آب، کشاورزی، حمل و نقل و صنعت استان تصمیم‌های خوبی گرفته است که همه آن‌ها اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: صنعت استان در دور اول سفر استانی، رتبه پنجم کشور را داشت که با مصوباتی که عملیاتی شد، در جریان سفر دوم این رتبه به چهارم تبدیل شد.

وی افزود: دولت در طرح آمایش صنعت کشور با توجه به استعدادها، وضع موجود و منابع، برای هر استان سلسله صنایعی را پیش‌بینی کرده که استان خراسان رضوی هم در این طرح جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، حمایت نمایندگان استان از موضع سیاست خارجی دولت را موجب دلگرمی مسوولان این عرصه دانست و گفت: امروز دولت در سیاست خارجی با تدبیر و طراحی‌های دقیق از حالت انفعال بیرون آمده و فعال است؛ از همین رو در عرصه‌های مختلف جهانی، برد سیاسی با جمهوری اسلامی ایران است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین درباره رفع معضل حاشیه‌نشینی که توسط شماری از نمایندگان مطرح شد، گفت: شهرهای بزرگ همواره با این معضل مواجه هستند و هنر مسوولان باید این باشد که روند رشد حاشیه‌نشینی را کند کنند که دولت نیز در این راستا رسیدگی و رفع نیازهای روستاها را با جدیت دنبال می‌کند.