روزگذشته صحن علنی مجلس هشتم شاهد اعتراض نادران به عدم قرائت نامه اعتراض‌آمیز تعدادی در دفاع از حرمت نمایندگان در جریان پرونده پالیزدار و فاطمه آجرلو، کامران و دهقان بود. به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز در جلسه نمایندگان مجلس هشتم، الیاس نادران طی تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به لاریجانی گفت: بر اساس ماده ۱۱۵ هر گاه نمایندگان در رابطه با مسائل مهم مملکتی یا بین‌المللی و مناسبت‌های خاص لازم بدانند، می‌توانند بیانیه صادر کنند و هیات رییسه نیز موظف است چنانچه بیانیه صادره به امضای حداقل نصف به علاوه یک مجموعه نمایندگان رسیده باشد، آن را در پایان جلسه علنی مجلس قرائت کند. نماینده تهران با استناد به ماده ۱۱۵، ۱۷ و بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: ماده ۱۷ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز ناظر بر بی‌طرفی هیات‌رییسه و رعایت عدالت و انصاف در برخورد است که ما متاسفانه در رابطه با نامه‌ای که به امضای ۲۱۲ نفر از نمایندگان مجلس درباره مسایل فی‌مابین هیات تحقیق و تفحص از قوه‌قضاییه در مجلس و برخی از مقامات قضایی رسیده بود و همچنین نامه‌ای که روز گذشته در رابطه با رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، قرائت شده با معیارهای دو‌گانه رو‌به‌رو شدیم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به لاریجانی و با اشاره به تذکری که مطهری روز سه‌شنبه در این زمینه‌ داده بود، تصریح کرد: روز (سه‌شنبه) در پاسخ به تذکر دکتر مطهری فرمودید چون نامه خطاب به بنده بوده است و بیانیه تلقی نمی‌شود، قرائت نکرده‌ایم، این در حالی است که نامه به ضرغامی از همین تریبون روز گذشته قرائت شد.

وی مشخص کردن معیارهای بیانیه از نظر هیات رییسه را درخواست کرد و گفت: اگر معیار هیات رییسه را بدانیم، از این به بعد عنوان نامه‌ها را خط می‌زنیم و روی آن بیانیه می‌نویسیم که قابل قرائت باشد. نادران هم‌چنین افزود: من از برخی از اعضای هیات رییسه پرسیدم، چرا نامه قرائت نمی‌شود که فرمودند اگر این خط را حذف کنید، قرائت می‌کنیم، که بنده نیز اعلام کردم این نامه به امضای ۲۱۲ نفر از نمایندگان رسیده است و احدی حق ندارد یک کلمه آن را کم و زیاد کند، چه برسد به آن که جمله‌ای از آن را کم یا زیاد کند، و طبق ماده ۱۱۵ آیین نامه هیات رییسه حق تشخیص ندارد. به این ترتیب بود که پس از اعتراض نادران لاریجانی در مقام دفاع برآمد و با بیان این‌که بنده در این مورد چندین بار نظر خود را گفته‌ام، افزود: برخی از این اقدامات و رفتارهای رسانه‌ای را که مسوولان قوه قضاییه نشان دادند، به هیچ وجه تایید نکردیم، و همین جا هم نظر خود را عرض کردم. رییس قوه مقننه با اشاره به این‌که به نحو درستی از حقوق قوه مقننه دفاع می‌کنیم، گفت: درمورد تذکری که دادید، روز گذشته گفتم اگر بیانیه‌ای مطابق ماده ۱۱۵ صادر کنید، آن را حتما قرائت می‌کنیم و هیچ ربطی هم به محتوای آن ندارد، چراکه وقتی اکثریت نمایندگان بیانیه‌ای صادر کنند، از تریبون خوانده خواهد شد. لاریجانی یادآور شد: من نمی‌دانم شما با چه کسی صحبت کردید، اما آیین‌نامه صراحتا می‌گوید که اگر بیانیه‌ای صادر شود، ما خواهیم خواند، اما اگر نامه‌ای به یک مسوول نوشته شود، نسخ بیانیه نیست. وی افزود: شما در ابتدای این متن بنویسید بیانیه نمایندگان و آن را ارائه بدهید و ما نیز قرائت خواهیم کرد، بنابراین این اشکال را که نامه‌ای را روز گذشته قرائت کردند، قبول می‌کنیم و تصوری که دوستان پیدا و منتقل کردند آن بود که بیانیه است، اما ایراد شما وارد بوده و نباید آن نامه قرائت می‌شد.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: نمایندگان اگر خواستند اظهارنظری در امور کشور داشته باشند، به صورت بیانیه اعلام کنند، ما آن را خواهیم خواند.

کمیته مشترک دولت، مجلس و قوه‌قضاییه

درهمین حال درشرایطی که پرونده پالیزدار به مناقشه‌ای میان سه‌قوه مقننه، مجریه و قضاییه تبدیل شده است، دیروز محمدرضا باهنر از برگزاری نشست کمیته‌های مشترک مجلس، دولت و قوه قضاییه با ریاست لاریجانی خبر داد.

به گزارش دنیای اقتصاد، محمدرضا باهنر درباره‌ کمیته‌ تشکیل شده میان دولت و مجلس، گفت: جلسات اولیه این کمیته به خوبی تشکیل شده و آثار مثبتی تاکنون داشته است. وی با بیان این‌که در این کمیته برخی از معاونان رییس جمهور و جمعی از نمایندگان به عنوان عضو حضور دارند، اظهار کرد: بر حسب موردها، وزیر مربوطه نیز در جلسات حضور می‌یابد. باهنر سپس ابراز داشت: در نشست اولیه این کمیته برخی موارد در مورد هماهنگی قوای مقننه و مجریه مورد بحث قرار گرفته است.