تئاتر «بیژن و منیژه» تصویرگر یک موقعیت فرهنگی است

محمود عزیزی معتقد است: تئاتر «بیژن و منیژه» پلی میان شاهنامه و روزگار کنونی ماست که در آن یک موقعیت فرهنگی از منظر روابط اجتماعی بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری نمایش «بیژن و منیژه» عنوان کرد: این نمایش مبتنی بر تئاتری نزدیک به کمدی موزیکال است که در ادامه شکل تئاتر کامل که بعد از انقلاب کار می‌کردم، می‌تواند پاسخگوی بخشی از مخاطبان تئاتر قرار بگیرد. او در ادامه به انتخاب این متن اشاره کرد و گفت: «بیژن منیژه» داستان جوانانی است که در یک ناکجا آباد در معرض زندگی قرار می‌گیرند و قطعا خاستگاهی دارند، لذا ما سعی کردیم تا نگاه شاهنامه را برداشت کنیم و ساختار اصلی قصه «بیژن و منیژه» را با توجه به مخاطب امروز طراحی کنیم.

این کارگردان تئاتر به اهمیت نگاه خاص فردوسی در شاهنامه اشاره کرد و افزود: همواره با مرور شاهنامه این نکته برایم اهمیت داشت که چرا قهرمانان شاهنامه به دنبال زنانی از سرزمین‌های دیگر هستند و این زنان هم برای رسیدن به این قهرمانان حاضر به کوچ می‌شوند که قطعا چنین نگاهی ناشی از یک رخداد و پیشینه فرهنگی است که من از دل آن یک نمایش را رقم زدم.

او اضافه کرد: شخصیت‌هایی مثل منیژه در شاهنامه یک وجه ندارند، بلکه باید آنها را از منظرهای گوناگون ارزیابی کرد و همین نکته نشان‌دهنده یک زیرمجموعه فکری در چنین جامعه‌ای است و خرد و احساس دو نکته مورد توجه در این نمایش است.

کارگردان نمایش «تئاتر بی‌حیوان» تصریح کرد: شاید نمایش «بیژن و منیژه» از قاعده‌های تئاتر امروز و اوج و فرودهای تئاتر دراماتیک دور شود؛ اما ما سعی کرده‌ایم تا از منظر این تئاتر، روابط اجتماعی را بررسی کنیم.

او همچنین در پاسخ به چگونگی طراحی لباس و ناهماهنگ‌بودن آن با کلیت اجرا گفت: مطمئن باشید که این مشکل به طراح لباس برنمی‌گردد، بلکه ناشی از مشکلات پیش‌روی گروه‌های تئاتری است که امیدوارم در روزهای آینده بهتر شود.

عزیزی با یادآوری مشکلات آگوستیک تالار اصلی و شنیده‌نشدن دیالوگ‌های بازیگران در برخی صحنه‌ها گفت: تالار اصلی تئاترشهر از همان ابتدا با مشکل صوتی مواجه بود، درحالی‌که در استاندارد سالن‌های نمایشی آگوستیک تالار باید به گونه‌ای باشد که هرنوع صدایی را به راحتی بتوانیم تشخیص دهیم.

او با اشاره به سیستم‌های خنک‌کننده‌ای که اطراف تالار قرار گرفته است، توضیح داد: این دستگاه‌ها صداهای اضافه‌ای ایجاد می‌کنند که سهم طبیعی صدای بازیگران را از بین می‌برد که باید با آن کنار آمد یا بهتر است هیچ گروهی در چنین تالاری اجرا نرود.