کاهش ارزش دلار در سال گذشته میلادی (۲۰۰۷) ۶۰میلیارد دلار از درآمد کشورهای عضو اوپک را از بین برده است.

به گزارش ایسنا، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها گزارش داد: با وجود درآمد ۶۶۰میلیارد دلاری کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۰۷، ارزش واقعی این درآمد فقط حدود ۶۰۰میلیارد دلار بوده است، زیرا ۶۰میلیارد از این درآمد به دلیل کاهش ارزش دلار از بین رفته است. این گزارش می‌افزاید: از سوی دیگر تزریق بدون برنامه دلارهای نفتی به اقتصاد کشورها سبب ایجاد تورم شده، زیرا به دلیل این‌که بعضی از کشورهای عضو اوپک واردکننده فرآورده‌های نفتی هستند، لذا با گران شدن فرآورده‌های نفتی بهای خدمات و کالاهای مصرفی در این کشورها نیز به سرعت بالا رفته است.

بنابر این گزارش، در همین حال کاهش ارزش دلار سبب ارزان شدن قیمت نفت برای کشورهای اروپایی و ژاپن خواهد شد که این امر ممکن است سبب افزایش تقاضا و افزایش درآمد کشورهای عضو اوپک شود. از طرف دیگر افزایش درآمدها سبب افزایش تراز حساب جاری این کشورها خواهد شد، ضمن این‌که کاهش ارزش دلار و افزایش ارزش یورو خود عاملی در جهت تغییر روند مبادلات تجاری کشورهای عضو اوپک به شمار می‌رود، زیرا در حالی که تا سال ۲۰۰۵ تراز تجاری ایران و اروپا همواره به نفع اروپا بود، این روند از سال ۲۰۰۶ به بعد معکوس شده به طوری که در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ این تراز تجاری دومیلیارد دلار به نفع ایران بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در ادامه ایجاد یک پول مشترک نیرومند میان کشورهای عضو اوپک که بتواند جایگزین دلار در مبادلات جهانی نیز شود را پیشنهادی قابل بررسی دانست و افزود: تا مادامی که میان کشورهای عضو اوپک یک اتحادیه یا بازار مشترک اقتصادی تشکیل نشود، دلارهای حاصل از فروش نفت نمی‌تواند به ایجاد یک پول واحد کمک کند، ضمن این‌که در حال حاضر میان شاخص‌های اقتصادی کشورهای عضو اوپک مانند درآمد سرانه، وابستگی به درآمدهای نفتی، نرخ تورم و... تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد.

به علاوه قیمت‌گذاری نفت از سال‌های بسیار دور توسط دلار صورت گرفته است و امکان جابه‌جایی آن با توجه به عدم دخالت کشورهای عضو اوپک در تعیین قیمت، بسیار بعید به نظر می‌رسد. زیرا لازمه تغییر واحد محاسباتی قیمت نفت وجود بازارهای بورس قوی است، زیرا قیمت نفت امروزه در بازارهای بورس تعیین می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پایان اظهارنظر خود با توجه به واقعیات موجود در بازار نفت خواستار تعیین قیمت نفت بر اساس سبد جدید اوپک یا فروش نفت به ارزهای معتبر جهان شد و در همین زمینه، افزود: با توجه به این‌که قیمت‌گذاری نفت توسط بازار انجام می‌گیرد و کشورهای عضو اوپک هیچ‌گونه دخالتی در این امر ندارند، لذا کشورهای عضو اوپک می‌توانند برای جلوگیری از صدمات حاصل از کاهش ارزش دلار، نفت خود را به ارزهای مورد نیاز خود به فروش برسانند.