با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم و بحث درباره نامزدهای احتمالی این رقابت، به نظر می‌رسد اعتماد ملی تلاش می‌کند تا بر عمق مرزبندی خود با دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب بیافزاید. این حزب که در پی حمایت نکردن بخش قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان از مهدی کروبی، دبیرکل پیشین مجمع روحانیون مبارز، با خروج وی از این تشکل پایه‌ریزی شد، از ابتدای فعالیت خود، انتقادات شدیدی را به دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب وارد کرد. مرزبندی این حزب با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم به جایی رسید که اعتماد ملی از ائتلاف با اصلاح‌طلبان امتناع کرد. اکنون در حالی که به نظر می‌رسد کاندیداتوری خاتمی می‌تواند، دستیابی به ائتلافی زودهنگام را در میان اصلاح‌طلبان تسهیل کند و این کار را برای مهدی کروبی دشوار خواهد کرد، به نظر می‌رسد اعتماد ملی سعی دارد تا تصمیم‌گیری را برای خاتمی دشوار کند.

در تازه‌ترین تحول مسوول روابط عمومی حزب اعتماد ملی در نامه‌ای خطاب به مرتضی حاجی با لحنی تند نوشت: دیکتاتور صفتان به اصطلاح اصلاح‌طلب، خود می‌برند و می‌دوزند و جز جمع خویش هیچ کس را به رسمیت نمی‌شناسند.مرتضی حاجی، رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود: آقای خاتمی شخصیت آماده، مناسب و مقبولی است که اگر بپذیرد، اصلاح‌طلبان به اجماع دست خواهند یافت و آقای کروبی هم به خرد جمعی احترام می‌گذارد و کاندیدا نخواهد شد.

این اظهارات حاجی بود که واکنش شدید اعتماد ملی را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسین معصومی، مسوول روابط عمومی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سخنان مرتضی حاجی نوشت: در فتنه‌ای که در بحث ریاست‌جمهوری نهم توسط عده‌ای معدود و احزاب محفلی که خود را قیم اصلاح‌طلبان می‌دانسته و می‌دانند، سرنوشت انتخابات به آنجا رسید که دیدیم و با جوسازی‌های به دور از تقوا شخصیت‌های عزیزی همچون جناب خاتمی را نیز به این دام گرفتار کردند و آن شد که دیدیم.

معصومی در ادامه نامه خود خطاب به حاجی آورده است: دوستان شما از یک سو فریاد دفاع از آزادی و دموکراتیک بودن را سر می‌دهند و حاکمیت را به این عنوان که قیم‌مآبانه برخورد می‌کند، محکوم می‌نماید اما خود با جوسازی و دیکتاتور مآبانه از حضور شخصیت‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب ممانعت می‌کند و برای رسیدن به این هدف غیراخلاقی از هر حربه‌ای به‌خصوص تهمت و افترا استفاده می‌نماید.

در ادامه این نامه با بیان اینکه «برادر عزیز فکر نمی‌کنید امر بر جنابعالی مشتبه شده؟»، تاکید شده است: حال اگر تنها چند گروه که مشخص است از طیف شما هستند به اجماع رسیده‌اند، دیگر گروه‌های اصلاح طلب باید ندای سمعنا و اطعنای خود را به گوش فلک برسانند و در غیر این صورت اصلاح طلب نیستند و ... همان تعبیرهایی که می‌دانید کار چه گروه‌هایی در قبل و ابتدای انقلاب بوده است.

معصومی در ادامه نامه خود یادآور شده است: آیا توصیه‌های خیرخواهانه آقای کروبی در مجلس و بیرون از مجلس که اگر به آنها توجه می‌شد کار به اینجا نمی کشید، تا این حد دوستان تندرو و مشکل ساز برای جامعه را به خشم آورده است که به هر طریق سعی در عدم حضور این مرد بزرگ و فهیم در انتخابات را می‌کنید، تا جایی که آنچنان بر شما نیز تاثیر بگذارند که چنین حرف‌های خلاف منطق را ادا بفرمایید؟ که اگر خاتمی حاضر نشد باید به کمتر قانع شوید و ... . چگونه آقای حاجی اهل منطق به خود اجازه می‌دهد که چنین سخن بگوید. لطفا این گونه مسائل را برای همان دوستان احساسیِ از گرد راه رسیده واگذارید.

سید حسین معصومی همچنین در نامه خود آورده است: آقای حاجی، امروز نه خاتمی رییس‌جمهور است و نه کروبی رییس مجلس، نه یونسی وزیر اطلاعات است و نه مرعشی وزیر میراث فرهنگی، نه جهانگیری وزیر صنایع است نه جنابعالی وزیر محترم آموزش و پرورش و نه استاندار سابق در راس کار، پس بگذارید حضور افراد و جمعیت‌ها از طریق صحیح و به‌دور از جوسازی‌های زاییده از جلسات محفلی باشد.

در پی اختلافات تازه اعتماد ملی با اصلاح‌طلبان پایگاه خبری «الف» وابسته به احمد توکلی به تحلیل این اختلاف پرداخته و ابراز عقیده کرده است که کروبی نمی‌تواند عامل نگرانی برای اصلاح‌طلبان باشد، چرا که وی نمی‌تواند از آرای آنان بکاهد، در مقابل اصولگرایان باید نگران شوند؛ چرا که مخاطبان کروبی و محمود احمدی‌نژاد مشترک هستند.

در تحلیل این پایگاه آمده است: سبد آرای آقای کروبی چه در انتخابات گذشته و چه در انتخابات آتی بیشتر از آنکه با سبد آرای آقایان هاشمی، معین و یا خاتمی (آرای کاندیداهای طیف مشارکت - مجاهدین و ائتلاف احتمالی با کارگزاران) مشترک باشد، با سبد آرای آقای احمدی‏نژاد مشترک است و هم در انتخابات گذشته و هم در انتخابات آینده، باعث ریزش آرای آقای احمدی‏نژاد شده و خواهد شد.

بیان ساده‏تر این تحلیل آن است که برعکس تحلیل جاری و در واقع وارونه اصلاح‏طلبان طیف مشارکت - مجاهدین از حضور تضعیف کننده آقای کروبی در انتخابات ۸۴، عدم حضور ایشان در آن انتخابات به احتمال خیلی زیاد به تقویت هرچه بیشتر آرای رییس جمهور کنونی می‏انجامید و آقای احمدی‏نژاد با رایی بسیار بالاتر به مرحله دوم انتخابات راه پیدا می‏کرد. در واقع آقای کروبی در انتخابات گذشته بیش از همه نامزدهای رقیب به آرای آقای احمدی‏نژاد ضربه وارد کرد و در انتخابات آینده نیز همین کارکرد را خواهد داشت.مخاطب لحن و محتوای مردم پسندانه و غیرثقیل آقای کروبی، بدون شک رای‏دهندگان به آقای معین یا آقای خاتمی نیستند و تقویت گفتمان آقای کروبی با نام اصلاحات هرچند ممکن است به تضعیف تصویر اصلاحات مدل مشارکت - مجاهدین بیانجامد، اما در عرصه رای احتمالا به تضعیف آرای نامزد احتمالا اصلی اصولگرایان ترجمه خواهد شد.

بر اساس استدلالات فوق، این گزاره را نباید از ذهن دور داشت که اصلاح‏طلبان با نامزدی همزمان آقایان کروبی و خاتمی و تقسیم کار ناخودآگاه یا خودآگاه، ضمن تلاش برای ریزش آرای رییس‏جمهور فعلی، نامزد اصلی خود را به سلامت از گذرگاه انتخابات عبور دهند.

از این منظر شاید بهتر باشد اصولگرایان و رسانه‏های اصولگرا اگر احتمال می‏دهند که در انتخابات آتی از رییس‏جمهور فعلی حمایت خواهند کرد یا ناچار به حمایت خواهند شد، در چگونگی تعامل با آقای کروبی و احتمالا نامزدهای دیگری که با لحن و شعارهای نزدیک به رییس‏جمهور محترم حضور پیدا خواهند کرد، احتیاط بیشتری به خرج دهند.