دنیای اقتصاد- دیروز پس از آنکه علی لاریجانی رییس مجلس هشتم، تصویب اعتبارنامه «رضا عبداللهی» یکی از چهره‌های موثر طرفدار اقتصاد آزاد و رییس کمیسیون تلفیق بودجه را در مجلس هفتم تصویب کرد، نمایندگان نزدیک به دولت پشت سر هم به این اقدام اعتراض کرده و خواستار بازپس‌گیری تصویب شدند، اما لاریجانی اعتراض آنها را نپذیرفت.

اعتبارنامه هشت نماینده دیگر مجلس به تصویب رسید
روز اعتبارنامه در صحن علنی
دنیای اقتصاد - نمایندگان مجلس هشتم روز گذشته را در مجلس به بررسی اعتبارنامه‌هایی اختصاص دادند که در شعبه مربوطه با اعتراض مواجه و برای بررسی نهایی به صحن علنی ارجاع داده شده بود. در این نشست گزارش نهایی شعب ارائه شده و اعتبارنامه خلیل حیات‌مقدم از حوزه‌ انتخابیه‌ ماهشهر، سیروس سازدار از حوزه انتخابیه مرند و جلفا، سیدحاجی محمد موحد از بهبهان، حسین نجابت از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، حسن ملک‌محمدی از حوزه انتخابیه دامغان و سیدعلی طاهری از حوزه انتخابیه گرگان آق‌قلا به تصویب رسید.
درهمین حال اگرچه دیروز اعتبارنامه رضا عبداللهی، نماینده ماهنشان نیز به تصویب رسید ولی بحث‌های بسیاری را در مجلس دامن زد و اعتراضات بسیاری درپی داشت.دیروز هنگامی که اعتبارنامه رضا عبداللهی از حوزه انتخابیه ماهنشان از سوی مخبر شعبه مطرح شد، فاطمه آلیا به نشانه‌ اعتراض بلند شد که پیش از بیان اعتراض خود علی لاریجانی مانع سخن گفتن وی شد و اظهار کرد: ما قبلا اعتراض شما را شنیدیم، اعتراضات رسیدگی شده و هیچ دلیلی بر رد اعتبارنامه آقای عبداللهی یا توجیه بر بقای اعتراض معترضی در پرونده نمی‌بینیم؛ بنابراین دلیلی بر این اعتراض نمی‌بینم. وی افزود: شما باید اسناد و مدارک خود را ظرف 3 روز به کمیسیون ارائه می‌دادید، ولی بنا به اعلام آقای حسینیان رییس شعبه 13 هیچ‌گونه‌ اسناد و مدارکی ارائه ندادید و مطابق آیین‌نامه باید نظر شعبه را بپذیریم بنابراین من اعتراض شما را مسموع نمی‌دانم، چون در زمان خودش به شعبه داده نشده است. لاریجانی ادامه داد: با این بیانات اگر دوستان موافق هستند، ما نظریه شعب را تصویب تلقی کنیم. به این ترتیب پس از اظهارات لاریجانی اعتبارنامه عبداللهی تصویب شد، اما پس از آن دوباره، فاطمه آلیا خواستار تذکر شد که لاریجانی اعلام کرد: اعتراض پس از خاتمه یافتن مساله و عبور از آن مسموع نیست.
ولی آلیا که همچنان بر دادن تذکر اصرار داشت، گفت: طبق ماده ۶۸، زمانی که من اجازه صحبت خواستم، از موضوع نگذشته بودیم ولی شما اجازه ندادید. وی افزود: بنده به اعتبارنامه دو نفر از منتخبین مجلس هشتم اعتراض دارم و حضرت عالی در جلسه‌ای که تشکیل دادید گفتید که توافق کنید، ولی ساز و کار توافق متاسفانه اجرا نشد.
آلیا یادآور شد: طبق ماده 66 آیین‌نامه مجلس، شعبه بررسی کننده 24 ساعت قبل باید به معترض اطلاع بدهد که چه زمانی اعتراض مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بنده طبق آیین‌نامه، اعتراض خودم را ظرف 3 روز اعلام کردم. در آیین‌نامه نیز اعتراض را ظرف 3 روز اعلام کرده نه ارائه کلیه مدارک.
نماینده تهران تصریح کرد: وقتی از معترض ۲۴ ساعت قبل از بررسی دعوت ‌کنند که اعتبارنامه فلان شخص فردا بررسی می‌شود، کلیه مدارک را فرد معترض ۲۴ ساعت قبل ارائه می‌دهد، امابه شهادت دبیر شعبه ۱۳، به من ۲۴ ساعت قبل از بررسی اطلاع ندادند، بلکه روزی که از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح، شعبه جلسه داشت در ساعت ۳۵/۹ دقیقه زنگ زدند و گفتند خودتان را به شعبه برسانید و وقتی من رسیدم ۵۰/۹ دقیقه بود و سر ساعت ۱۰ هم باید جلسه علنی مجلس تشکیل می‌شد.
آلیا سپس اظهار کرد: در آن جلسه به من گفتند مستندات خود را ارائه بدهید و من بعضی از مستنداتم همراهم نبود، چون طبق توافق، ماده 66 اعمال نشده بود. وی افزود: در آن جلسه آقای عبداللهی هم پشت در بودند و بعد از اینکه من توضیحاتی را دادم، داخل آمدند و به‌جای توضیح، توجیه کردند و جلسه تمام شد. آلیا گفت: با توجه به اینکه ساز و کار آن توافق مدنظر انجام نشد، بنابراین طبق ماده 68، بنده بر اعتراض خودم باقی هستم.
نماینده تهران در خصوص وارد بودن یا نبودن تذکر خود گفت: نحوه اداره جلسه علنی این‌گونه نیست که رییس مجلس بگویند اعتراض وارد است یا وارد نیست، بلکه مطلق و بدون قید و شرط است و چنانچه به هر دلیل حق یا باطلی، معترض بر اعتراض خودش باقی باشد کمیسیون تحقیق یکبار دیگر برای تنویر افکار عمومی و شفاف شدن موضوع، مدارک را بررسی می‌کند. انشاءا... که در جهت رد ایشان نباشد ولی من از حق قانونی خودم باید استفاده کنم. علی لاریجانی در پاسخ به آلیا گفت: برای اینکه موضوع در افکار نمایندگان محترم روشن شود، لازم است چند نکته را متذکر شوم. وی اظهار کرد: از ماده ۶۵ تا ۷۱ که در مورد نحوه رسیدگی به اعتبارنامه است، معترض باید ظرف ۳ روز افراد، اسناد و مدارک و اعتراضات خودش را به شعب بدهد تا رسیدگی شود که آیا این اسناد و مدارک در بررسی‌های شورای نگهبان بوده است یا خیر؟
وی افزود: تا چند روز پیش که از آقای حسینیان رییس شعبه 13 پرسیدم، هیچ سند و مدرکی به شعبه ارائه نشده بود، بنابراین ما به صرف اینکه یک اعتراض روی پرونده ای در شعبه گذاشته شود، نمی‌توانیم بسنده کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: بررسی کلی مواد ۶۵ تا ۷۱ نشانگر این است که نمایندگان حق دارند نسبت به اعتبارنامه اعتراض مستدلی بکنند که شورای نگهبان رسیدگی نکرده است و خانم آلیا این کار را نکرد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جهت اینکه برای شخصیت والای خانم آلیا ارزش والایی قائل هستم، خارج از مدار متعارف با ایشان جلسه گذاشتم و خواستم تمام اسناد و مدارک خود را به آقای حسینیان بدهند و ایشان نیز در جلسه اول توافق کردند که اسناد و مدارک خود را به آقای حسینیان بدهند تا ایشان در شعبه به هر تصمیمی که رسیدند از آن تبعیت کنند.
وی افزود: شعبه با بررسی مدارک، نظر تایید نسبت به اعتبارنامه عبداللهی داشت ولی خانم آلیا مجددا اعتراض داشتند و من مجددا جلسه گذاشتم و گفتم که خانم آلیا، شما برای حل این مساله تعهد اخلاقی کردید و در عین حال من از آقای حسینیان خواهش کردم و ایشان مجددا تعهد کردند. آقای حسینیان تجربه قضایی دارند و تمام موارد را بررسی کردند و گفتند اکثر موارد، مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفته است و با توجه به اسناد و مدارک و دفاعیات آقای عبداللهی و رسیدگی شورای نگهبان به بیشتر موارد، هیچ دلیلی بر رد اعتبارنامه عبد اللهی یا توجیه بقای اعتراض معترض در پرونده مشاهده نشد. لاریجانی ادامه داد: طبق ماده ۶۵ تا ۷۱ ظرف ۳ روز افراد باید مدارک خود را ارائه کنند خانم آلیا باید در آن فاصله اسناد و مدارک خود را ارائه می‌داد و شعبه رسیدگی می‌کرد. ایشان دو بار تعهد دادند و بنابراین من هیچ حجتی بر این قضیه نمی‌بینم و اعتراض شما را هم وارد نمی‌دانم.
پس از این بود که سخنان لاریجانی در این خصوص با احسنت احسنت گفتن برخی از نمایندگان همراه شد.
اما پس از گفته‌های لاریجانی این رسایی بود که تذکر آیین‌نامه‌ای داد و گفت: در کجای آیین‌نامه آمده که اگر معترضین در جلسه به اعتبارنامه شخصی معترض باشند، رییس جلسه می‌تواند اعتراض را وارد بداند یا نداند.
وی افزود: اگر چنین چیزی نیست، پس چرا شما پس از خواندن اعتبارنامه‌ها سوال می‌کنید که اعتراضی هست یا نه؟ شما که حق وتو دارید، پس اعتراض داشتن یا نداشتن مهم نیست.
لاریجانی پاسخ داد: برداشت ما غیر از این است، ماده ۶۵ کاملا روشن است که اعتبارنامه‌ها بر اساس اسناد و مدارک بررسی شود.
وی گفت: ما به سوگندمان هم وفادار هستیم و دریافت ما از آیین‌نامه، مجموعه آیین‌نامه از بند 65 تا 71 است.
بعد از پاسخ لاریجانی، کوچک‌زاده نیز تذکر داد و خاطرنشان کرد: امیدوارم قطع کلام ناطق صورت نگیرد، زیرا این خود تذکر دیگری را در پی خواهد داشت. برای آن‌که بتوان مجموعه ۲۹۰ نفری مجلس را اداره کرد باید سخن یک نفر فصل‌الخطاب باشد که آن رییس است. من با عبداللهی مشکلی ندارم و تمام موضوعات در پرونده ایشان قبل از این مراحل در دادستانی به اطلاع من رسیده است که گفتند به شورای نگهبان داده‌اند و من اعتراض نکردم. شما گفتید که آقای حسینیان بررسی کرده و اکثر موارد اعتراض توسط شورای نگهبان رویت نشده، اگر برخی موارد رویت نشده، این در صلاحیت چه کسی است؟ این مرجع تشخیص در صلاحیت چه مرجعی است که آیا وارد هست یا نه؟ آیا آن مرجع را رییس مجلس یا شعبه می‌توانند ساز و کاری برایش به وجود آورند؟ کجای آیین‌نامه اجازه توافق را داده است؟
نماینده تهران ادامه داد: شما با موافقت خود خانم آلیا و آقای حسینیان رییس شعبه، توافق کردید که این‌گونه عمل شود. اکنون به اقرار خود شما برخی اسناد به رویت نرسیده است.
وی خطاب به لاریجانی گفت: پیش خدا بزرگ می‌شوید، اگر بگویید اشتباه کرده‌اید که لاریجانی در پاسخ به کوچک‌زاده گفت: من بر اساس سوگندی که یاد کرده‌ام آخرت خودم را برای چنین ماجرایی که آقای عبداللهی بخواهد اعتبارنامه‌اش تایید یا رد نشود، خراب نخواهم کرد. مطابق آیین‌نامه باید فرد ظرف سه روز اسناد و مدارک خود را ارائه کند، اما پس از پنج الی شش روز هم سند و مدرک به آقای حسینیان داده نشده است. این‌که آقای حسینیان در نوشته‌شان آورده‌اند برخی موارد هست، ما هم خارج از روال قانونی گفتیم که بررسی کنند. بنابراین دیگر ملاک قانونی بر آن نیست. اگر اسناد و مدارک را در زمان خاصی داده بود و شعبه رسیدگی کرده بود ما تسلیم هستیم، اما چنین چیزی ارائه نشده بود. و در این هنگام از سوی منشی جلسه اعلام شد که ۱۳ اخطار و تذکر خواسته شده است که لاریجانی گفت: نوبت کیست؟ زارعی نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای خود، گفت: بنده در جریان توافقی که صورت گرفت، بودم، توافق با آنچه در آیین‌نامه هست تفاوت داشت. در روزی که اعتبارنامه ۱۹ نفر از نمایندگان مطرح بود، آقای عبداللهی اعتراض داشت، شما آن را به حساب اشتباه در آیین‌نامه گذاشتید.
زارعی ادامه داد: آقای حسینیان پرونده قضایی بررسی نکرده‌اند. علاوه بر مستنداتی که بود، مدارکی در اختیار ایشان قرار گرفته است و ایشان هم گفته‌اند که ما در اینجا کار قضایی نمی‌کنیم. در حال حاضر امور دور از شان صورت گرفت و لذا اداره کار و حضور در کمیسیون‌هایی که با مسائل اقتصادی مرتبط است، صلاح و درست نیست. به نظر من باید همه را با هم در نظر بگیریم. بنابراین اگر به آیین‌نامه توجه کنیم کمتر به خطا می‌افتیم. بالاخره معلوم نشد که چه اتفاقی افتاده است و از شما می‌خواهم به آیین‌نامه برگردید.
اما لاریجانی باز هم تذکر را وارد ندانست و دوباره توضیح داد که ما بر اساس احترامی که قایل بودیم خواستیم بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: من متن آن را کامل می‌خوانم تا دیگر شبهه‌ای وجود نداشته باشد، با توجه به اسناد و مدارک و دفاعیات عبداللهی و رسیدگی شعبه، توجیه مشخصی مشاهده نگردید، هر چند به نظر می‌رسد آقای عبداللهی با توجه به موقعیت و جایگاه نمایندگی باید احتیاط بیشتری کنند و از ورود به مسائلی که وی را در معرض اتهام قرار می‌دهد باید خودداری کند.
لاریجانی گفت: این خیلی شفاف است، ما به آقای عبداللهی هم این را گفتیم و اعتراض شما را وارد نمی‌دانم.
پس از این بود که کاظم جلالی نیز تذکر آیین‌نامه‌ا‌ی خود از لاریجانی و عبداللهی دفاع کرد و گفت: بر اساس ماده 65 آیین‌نامه، همان‌طور که ذکر شد شعب رسیدگی به اعتبارنامه‌ها را شروع می‌کنند و نسبت به مدارکی که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته، رسیدگی می‌کنند. در مجلس ششم نسبت به اعتبارنامه حدادعادل و محتشمی‌پور اعتراض شده بود، آقای حدادعادل هم که رییس مجلس هفتم شد همین رویه را تعقیب کرد و شاید آخرین نفری که اعتبارنامه‌اش تصویب شد محمد علیخانی بود که مباحث بسیاری در مجلس شکل گرفت. عرف هم همین بود که آقای لاریجانی انجام داده‌اند، یعنی اگر اسناد و مدارکی ظرف مدت ارائه نشد، شعبه رای می‌دهد و به تحقیق می‌رود و اما اگر اسناد و مدارک خارج از زمان ارائه شد، دیگر نمی‌توان به آن رسیدگی کرد.
وی افزود: ما مجلس ششم را به یاد داریم و نقش بارز آقای عبداللهی در آن مجلس؛ متاسفم از سکوت بسیاری از دوستان که عبداللهی قبلا راجع به اعتبارنامه آنها صحبت کرده بود.
وی گفت: تا کی می‌خواهیم افراد را به مسلخ ببریم، ضمن آن‌که باید مشخص شود آقای عبداللهی پرونده قضایی دارند یا یک تهمت است؟ این پرونده را به اطلاع همه برسانید تا مشخص شود، مقصر کیست.
بعد از آن لاریجانی در پاسخ به جلالی گفت: تذکر شما به من بود یا به دوستان؟ به هر حال تشکر می‌کنم.
گفتنی است فاطمیه آلیا پیش از جلسه دیروز مجلس نسبت به اعتبار نامه عبداللهی اعتراض کرده بود که پس از صحبت عبداللهی با نمایندگان 18 تن از آنها وی را به بازپس‌گیری اعتراض تشویق کردند؛ اما موثر نیفتاد. عبداللهی نیز در پاسخ به اعتراضات آلیا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرده بود: آلیا از طرف خود اعتراضی ندارد، اما با حمایت دیوان محاسبات و دولت به اعتراض خود پافشاری می‌کند چرا که آنها نمی‌خواهند من رییس کمیسیون برنامه و بودجه شوم.
رد یک فوریت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس
در جلسه علنی دیروز مجلس هم‌چنین یک فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس با 112 رای مثبت و 96 رای مخالف به تصویب نرسید.
موسی قربانی نماینده‌ مردم قائنات در تشریح فوریت این طرح، اظهار کرد: این اصلاح برای کاربردی شدن آیین‌نامه و افزایش کارآیی مجلس لازم است تا ضعف‌های آیین‌نامه‌ای گذشته رفع و جبران شود.
قربانی به مواردی از این طرح اشاره کرد و آنها را شامل شفاف شدن بحث بررسی اعتبارنامه‌ها، تعیین وقت مشخص برای نماینده دولت و مخبر کمیسیون برای اظهارنظر درباره طرح‌ها و لوایح، تعیین وقت سه ماهه برای قرائت گزارش تحقیق و تفحص‌هایی که فرصت شش ماهه آنها به پایان رسیده است و ... برشمرد.
در همین حال گفتنی است پس از رد یک فوریت این طرح جلسه علنی دیروز مجلس ساعت ۱۱ به کار خود پایان داد و علی لاریجانی اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس هفته آینده، روز یک‌شنبه دوم تیرماه برگزار خواهد شد.


ماجرایی فراتر از یک اعتبارنامه
روز گذشته اعتبارنامه ۸ منتخب مردم برای حضور در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که در شعب مربوطه مورد اعتراض قرار گرفته بود، در صحن علنی مجلس مطرح شد؛ اما یکی از این اعتبارنامه‌ها که مربوط به عبداللهی، منتخب مردم ماهنشان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم بود، به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شد. موضوع اعتبارنامه عبداللهی البته از ابتدا شکلی غیرعادی به خود گرفته بود؛چه آن زمانی که فاطمه آلیا، نماینده تهران به استناد گزارش‌های دیوان محاسبات به اعتبارنامه او اعتراض کرد، عبداللهی در اقدامی بی‌سابقه، به اعتبارنامه ۱۸ نماینده شاخص تهران و نیز فاطمه آلیا متقابلا اعتراض کرد. این اقدام عبداللهی در آستانه انتخاب هیات‌رییسه دائم مجلس، می‌توانست مشکل‌ساز شود که با وساطت برخی چهره‌ها وی اعتراض خود را پس گرفت. براساس توافقات انجام‌شده روز گذشته لاریجانی از نمایندگان خواست به اعتبارنامه عبداللهی رای دهند که این اقدام با موجی از اعتراض مواجه شد. آغازگر این حملات به لاریجانی، آلیا بود، اما پس از وی چند نماینده عضو ائتلاف حامی دولت، موسوم به رایحه خوش، تذکر آلیا را پی گرفتند. بنابر اعلام منشی هیات‌رییسه، ۱۳نفر برای ایراد تذکر به لاریجانی نامه نوشته بودند. ماجرای تایید اعتبارنامه عبداللهی و نحوه عمل لاریجانی در این زمینه چندان به مذاق پایگاه خبری حامی دولت نیز خوش نیامده است. رجانیوز در گزارش خود نوشت: اعتبارنامه رضا عبداللهی نماینده ماهنشان به‌رغم تذکرات پیاپی نمایندگان برخلاف نص صریح آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب شد.