دنیای اقتصاد- خاویرسولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرستاده ویژه 1+5 به ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در نشست خبری خود با رسانه‌ها، بسته هسته‌ای غرب را در اختیار خبرنگاران گذاشت
در این بسته بر حق ایران نسبت به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاکید شده و قول تامین کمک‌های مالی و تکنولوژیک در این جهت داده شده است.
در بند تعهدات اقتصادی 1+5 نیز به گام‌هایی اشاره شده که قرار است در جهت عادی‌سازی روابط اقتصادی و بازرگانی با ایران از طریق تسهیل دسترسی ایران به بازارها و سرمایه بین‌المللی برداشته شود و نیز چارچوبی که وعده داده شده است برای سرمایه‌گذاری مستقیم و تجارت بیشتر با ایران برداشته شود.
در این بسته همچنین به همکاری در هواپیمایی غیرنظامی شامل امکان لغو و محدودیت‌های صادراتی سازندگان هواپیما به ایران و قادرسازی ایران به نوسازی هواپیمایی غیرنظامی اشاره شده است.

سولانا درتهران متن بسته پیشنهادی را منتشر کرد
مشوق‌های غرب در برابر تعلیق موقت
دنیای‌اقتصاد-خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در حالی که توسط مدیران سیاسی کشورهای گروه 1+5 به جز نماینده آمریکا همراهی می‌شد، روز شنبه بسته مشوق‌ها را در مقابل پذیرش تعلیق موقت غنی‌سازی، به وزیر امور خارجه کشورمان ارائه کرد.
بی‌بی‌سی گزارش داده است که نسخه‌ای از پیشنهادهای کشورهای غربی همچنین به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای یاد شده و رییس مجلس شورای اسلامی که پیش از این طرف مذاکره با سولانا بوده است، ارائه شده؛ با این وجود این خبر توسط هیچ منبع داخلی رد یا تایید نشده است. در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، این اقدام سولانا گویای این نکته است که کشورهای غربی چنین تصور می‌کنند که درباره نحوه ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، در ایران نظرات مختلفی وجود دارد.
یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به این سوال که چرا علی لاریجانی نیز در فهرست دریافت‌کنندگان نامه گنجانده شده است، گفت که پیشنهادکنندگان بسته می‌خواهند مطمئن شوند که همه اجزای حکومت ایران که در تصمیم‌گیری‌ها موثرند، از مفاد بسته باخبر شوند.
این مقام بریتانیایی همچنین مدعی شد که با وجود موضع‌گیری‌های صریحی که مقامات ایرانی در مورد غیرقابل توقف بودن غنی‌سازی اورانیوم می‌کنند، میان این مقامات بحث‌هایی بر سر پذیرش بسته پیشنهادی جریان دارد.
وی البته هیچ گونه مدرکی را برای اثبات ادعای خود ارائه نکرد.
همچنین بنابر اخبار وارده سولانا علاوه‌بر بسته پیشنهادی، نامه‌ای را که به امضای وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ از جمله کاندولیزا رایس رسیده است، نیز به مقامات کشورمان تحویل داده است. سولانا پس از نشست مطبوعاتی خود که شامگاه شنبه در سفارت آلمان در تهران برگزار شد، متن بسته پیشنهادی و نامه ۱+۵ را در اختیار خبرنگاران گذاشت.
خاویر سولانا در این نشست خبری اعلام کرد که سرفصل بسته پیشنهادی می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای مذاکرات باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل بسته پیشنهادی ۵+۱ که بنابر اظهارات سولانا نسخه‌ای «عمیق‌تر» و یا معتدل‌تر از پیشنهاد سال ۲۰۰۶ است، با ادبیات جدیدی مطرح شده است و تفاوت جدی این بسته با پیشنهادهای ارائه شده در سال ۲۰۰۶ صراحت در این نکته است که «به محض جلب اعتماد نهایی از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با ایران مانند هر کشور دیگری که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، برخورد می‌شود.»
یکی از مسوولان ارشد وزارت خارجه بریتانیا گفت: تفاوت عمده بسته کنونی با بسته پیشین این است که بسته پیشین هنگامی به ایران عرضه شد که هنوز پرونده اتمی این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع نشده و تحریمی علیه ایران در نظر گرفته نشده بود،‌ اما ایران بسته کنونی را در شرایطی دریافت می‌کند که چهار قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیهش تصویب شده و تحت‌تحریم بین‌‌المللی قرار گرفته است.
به گفته این دیپلمات ارشد بریتانیایی، آثاری که تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران بر جای گذاشته و مشکلات اقتصادی که این کشور با آنها دست به گریبان است، انگیزه عمده‌ای است که می‌توان برای پذیرفتن بسته پیشنهادی از جانب ایران در نظر گرفت.
وی مدعی شد که ایرانی‌ها این بار بر خلاف دفعه پیش، اطمینان یافته‌اند که تحت‌فشار قرار خواهند گرفت و این فشار افزایش خواهد یافت؛ از طرف دیگر، اینکه ایرانی‌ها هم خودشان بسته پیشنهادی تدوین کرده‌اند، نشان می‌دهد که آنها هم نسبت به وضعیت موجود نگرانند که این نشانه خوبی است.
در این بسته تشویق‌های اقتصادی در ازای تعلیق غنی‌سازی طی دوره مذاکره پیشنهاد شده است. بخش عمده‌ای از این مشوق‌ها گرچه ناظر بر حقوق طبیعی جمهوری اسلامی است که طی سالیان پس از انقلاب از کشورمان سلب شده است، اما می‌توان آن را آمادگی غرب برای پایان دادن به تقابل با جمهوری اسلامی قلمداد کرد.
سولانا در کنفرانس خبری خود در تشریح مفاد بسته پیشنهادی غرب با بیان این‌که ما امیدواریم بسته پیشنهادی 1+5 نقطه‌ آغازی برای گفت‌وگوهای حقیقی باشد، اظهار کرد: «این بسته ایران را مجاز می‌کند تا یک برنامه نوین هسته‌ای داشته باشد و هم‌چنین به نوین‌سازی و توسعه‌ وضعیت فعلی خود بپردازد.»
وی با اشاره به اینکه پیشنهادهای غرب در زمینه اقتصادی به آزادسازی تجاری می‌انجامد، گفت: علاقه‌مندیم در زمینه‌ زیرساخت‌ها؛ نه فقط انرژی بلکه در زمینه‌ ارتباطات کار کنیم. هم‌چنین علاقه‌مندیم در چند حوزه‌ مورد علاقه‌ ایران، از جمله کشاورزی، آموزش و مدیریت بلایای طبیعی نیز همکاری داشته باشیم و نیز همکاری‌هایی در زمینه هواپیماهای مسافربری داشته باشیم.
وی گفت: می‌دانید که ما برای این‌ها شرط‌هایی داریم و افرادی که در این‌جا هستند، آنها را ارائه می‌دهند. ما علاقه‌مندیم یک رابطه‌ عادی و طبیعی در همه‌ زمینه‌ها و نیز هسته‌ای داشته باشیم.
در بسته پیشنهادی که سولانا به همراه داشت، شرط کشورهای غربی برای ارائه مشوق‌ها و از سرگیری مذاکرات این‌گونه بیان شده است: «به منظور دستیابی به راه‌حلی جامع، درازمدت و مناسب برای مساله هسته‌ای ایران که با قطعنامه های مربوط به سازمان ملل سازگار باشد در تکمیل پیشنهاد ارائه شده به ایران در ژوئن ۲۰۰۶ که هنوز به قوت خود باقی است، موارد زیربه عنوان سرفصل‌های مذاکره مابین کشورهای چین، فرانسه، آلمان، ایران و بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپایی پیشنهاد می‌شود. تا زمانی که ایران به شکل تصدیق‌پذیر تمام فعالیت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری خود را ذیل قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت سازمان ملل به حالت تعلیق درآورد؛ در راستای این مذاکرات همچنین از ایران انتظار داریم که درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجابت کند.
در مقابل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالت متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده‌اند تا:
- حق ایران را برای توسعه پژوهش، تولید و کاربرد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مطابق با تعهدات پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به رسمیت بشناسند.
- به محض ایجاد اطمینان از ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، با آن همان رفتاری برقرار شود که با برنامه هر کشور فاقد سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب ان‌پی‌تی می‌شود.
- تاکید دوباره بر حق ایران نسبت به انرژی هسته‌ای برای مقاصد صرفا صلح‌آمیز مطابق با تعهدات این کشور در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای.
- تامین کمک‌های مالی و تکنولوژیک لازم جهت استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای و حمایت نسبت به از سرگیری پروژه‌های همکاری فنی در ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
- حمایت از ساخت نیروگاه‌های آب سبک مطابق با آخرین فن‌آوری روز.
- حمایت از تحقیق و توسعه در انرژی هسته‌ای به موازات بازیابی تدریجی اعتماد بین‌المللی.
- تامین تضمین‌های الزام‌آور حقوقی عرضه سوخت هسته‌ای.
- همکاری در جهت مدیریت سوخت مصرف شده و پسماند رادیواکتیو.
در بخشی از بسته کشورهای ۱+۵ به «پیشنهادهای سیاسی» پرداخته شده است که همگرایی زیادی با بسته پیشنهادی ایران برای ایجاد صلح در سطح منطقه و جهان دارد. در این بخش تاکید شده است که در صورت تعلیق غنی‌سازی بهبود روابط شش کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و اتحادیه اروپایی با ایران، ایجاد اعتماد متقابل در دستور قرار می‌گیرد. مفاد دیگر این بند به این شرح است:
- تشویق تماس و گفت‌وگوی مستقیم با ایران.
- پشتیبانی از ایران در جهت ایفای نقش مهم و سازنده در امور بین‌الملل.
- ارتقای سطح گفت‌وگو و همکاری در حوزه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موضوعات مربوط به امنیت و ثبات منطقه‌ای.
- کار با ایران و دیگر کشورهای منطقه در جهت ارتقای ترتیبات اعتماد سازی و امنیت منطقه‌ای.
- ایجاد مکانیزم‌های مناسب مشاوره و همکاری.
- حمایت از برگزاری یک کنفرانس درباره مسائل امنیت منطقه‌ای.
- تاکید دوباره بر اینکه حل مساله هسته‌ای ایران به تلاش‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحقق هدف خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شامل سامانه‌های آنها کمک خواهد کرد.
- تاکید دوباره بر تعهد در چارچوب منشور سازمان ملل که در روابط بین‌المللی خود از تهدید یا استفاده از زور نسبت به تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور یا هر رفتار دیگری که مطابق با منشور سازمان ملل نباشد اجتناب ورزند.
- همکاری در مورد افغانستان شامل همکاری جدی تردر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمایت از برنامه‌های بازگشت آواره‌های افغان به افغانستان، همکاری در بازسازی افغانستان و همکاری بر تامین امنیت مرزهای ایران و افغانستان.
در بخش«پیشنهاد‌های اقتصادی» تصریح شده است که با موافقت ایران گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط اقتصادی و بازرگانی از قبیل تسهیل دسترسی ایران به اقتصاد، بازارها و سرمایه‌های بین‌المللی از طریق حمایت عملی در جهت الحاق کامل ایران به ساختارهای بین‌المللی شامل سازمان تجارت جهانی و ایجاد چارچوبی برای سرمایه‌گذاری مستقیم و نیز تجارت بیشتر با ایران، برداشته خواهد شد.
همچنین در جهت عادی‌سازی همکاری با ایران در حوزه انرژی، وعده داده شده است که ایجاد یک مشارکت درازمدت و وسیع الطیف استراتژیک انرژی بین ایران و اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های علاقمند، با کاربردها و تدابیر عینی و عملی، در دستور قرار گیرد.
در حوزه کشاورزی نیز کشورهای غربی متعهد شده‌اند با حمایت از توسعه کشاورزی در ایران، تسهیل خودکفایی کامل ایران را در غذا از طریق همکاری در فن‌آوری مدرن مدنظر قرار دهند.
در زمینه محیط‌زیست و زیرساخت‌ها نیز این کشورها از پروژه‌های غیرنظامی در حوزه حفاظت از محیط زیست، زیر ساخت‌ها، علم و فن‌آوری و‌هایتک، توسعه زیر ساخت‌های حمل‌ونقل شامل کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی حمایت خواهند کرد. همچنین حمایت از نوین‌سازی زیر ساخت‌های مخابراتی شامل لغو محدویت‌های تجاری مرتبط کامل صورت خواهد گرفت.
درباره هواپیمایی غیر نظامی، لغو محدویت‌های صادراتی سازندگان هواپیما به ایران، از جمله مشوق‌های غرب است و قادر‌سازی ایران به نوسازی ناوگان هواپیمایی غیر نظامی خود مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین وعده داده شده است به ایران در جهت حصول اطمینان از اینکه هواپیماهای ایرانی مطابق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی هستند، کمک شود.
در مسائل اقتصادی، اجتماعی و توسعه انسانی و بشر دوستانه مشوق‌های غربی به این شرح است:
-در اختیار گذاشتن، کمک به نیازهای توسعه اقتصادی و اجتماعی و بشر دوستانه در صورت نیاز
- همکاری و حمایت فنی در حوزه‌های آموزشی مفید برای ایران
- حمایت از ایرانیان برای شرکت در دوره‌های آموزشی یا کسب مدارج علمی در حوزه‌هایی مانند: مهندسی عمران، کشاورزی و مطالعات زیست‌محیطی.
- حمایت از برنامه‌های مشترک بین موسسات آموزش عالی مانند بهداشت عمومی، معیشت روستایی، پروژه‌های مشترک علمی، مدیریت عمومی، تاریخ و فلسفه.
- همکاری در حوزه توانایی‌های پاسخ موثر به حوادث غیر مترقبه (مانند زلزله نگاری، پژوهش زمین لرزه، مدیریت بحران و غیره)
در پایان این متن تشکیل گروه‌های ناظر مشترک با هدف اجرای یک موافقتنامه آتی به عنوان «مکانیزم اجرا» در نظر گرفته شده است.


نامه وزرای خارجه 1+5 به ایران
خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نامه وزرای خارجه گروه ۱+۵ را به همراه بسته پیشنهادی این گروه روز شنبه به منوچهر متکی تحویل داد. در این نامه آغاز مذاکرات رسمی بین ایران و کشورهای یاد شده به توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی از سوی ایران موکول شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، متن نامه وزرای خارجه گروه 1+5 (آلمان، انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین) به شرح زیر است.
ایران یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است. مردمان آن به دلایل موجهی نسبت به تاریخ، فرهنگ و میراث خود احساس غرور می‌کنند. ایران در تقاطعی جغرافیایی قرار داشته و از منابع گسترده طبیعی و امکانات بالقوه اقتصادی برخوردار است که مردم آن باید به طور کامل از آنها بهره‌مند شوند.
اما در سال‌‌های اخیر، روابط ایران با جامعه جهانی به دلیل عدم اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران در سایه تنش و بدبینی فزاینده قرار گرفته است. ما از کوشش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پرداختن به این مساله پشتیبانی کرده‌ایم، اما آژانس در گزارش‌های پی‌درپی خود به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند تضمین‌های معتبری درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه کند. دو سال پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داد که تا به حال با صدور چهار قطعنامه ایران را به انجام تعهداتش فرا خوانده است.
ما، وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه،‌ بریتانیا و ایالات متحده آمریکا که در این ماموریت به نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپایی پیوسته‌ایم، متقاعد شده‌ایم که امکان تغییر وضعیت فعلی امور ممکن است. امیدواریم که رهبران ایران نیز با ما در این هدف همراه باشند.
در ژوئن 2006 (خرداد 1385) ما پیشنهادهای بلند پروازانه‌ای را با هدف مذاکراتی همه جانبه ارائه کردیم. ما به ایران پیشنهاد همکاری در برنامه‌ای مدرن برای انرژی هسته‌ای با تضمین تامین سوخت دادیم. همچنین، آمادگی داشتیم مسائل سیاسی و اقتصادی و نیز امنیت در منطقه را به گفت‌وگو بگذاریم. این پیشنهادها به دقت بررسی و به منظور پرداختن به منافع ضروری و مهم ایران و جامعه بین‌الملل طراحی شده بودند.
امروز ما با توجه به مفاد قطعنامه‌ ۱۸۰۳ بار دیگر پیشنهادهای خود را به پیوست‌ نامه حاضر و به منظور پرداختن سازنده به این نگرانی‌ها و منافع مهم ارائه می‌دهیم. البته ایران آزاد است تا پیشنهادهای خود را ارائه کند. مذاکرات رسمی را می‌توان به محض توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و باز‌فرآوری از سوی ایران از سر گرفت. علاقه‌مندیم تصریح کنیم که ما حق ایران را تحت پیمان‌های بین‌المللی که این کشور امضاء کرده و پذیرفته است، به رسمیت می‌شناسیم. ما کاملا اهمیت تضمین تامین سوخت برای استفاده غیر نظامی را درک می‌کنیم و از تاسیسات بوشهر حمایت کرده‌ایم. اما هر حقی مسوولیتی را هم به همراه دارد، به ویژه در زمینه ایجاد بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌المللی نسبت به برنامه‌ هسته‌ای ایران.
ما آماده‌ایم تا با ایران به منظور یافتن راهی برای پرداختن به نیازهای ایران و نگرانی‌های جامعه بین‌الملل همکاری کنیم و تکرار می‌کنیم هرگاه اعتماد جامعه بین‌الملل نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ای هسته‌ای شما دوباره ایجاد شود، با ایران همانند دولت فاقد سلاح‌ هسته‌ای که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند رفتار خواهد شد. از شما می‌خواهیم نامه حاضر و پیشنهادهای ما را با دقت بررسی کنید. امیدواریم به زودی بتوانیم پاسخی از شما درباره آن دریافت کنیم. پیشنهادهای ما فرصت‌های قابل توجهی برای منافع سیاسی‌، امنیتی و اقتصادی ایران و منطقه فراهم می‌‌آورند. این گزینشی مقتدرانه برای ایران است. ما امیدواریم پاسخ شما مثبت باشد، چنین پاسخی سبب افزایش ثبات و پیشبرد بهروزی برای ملت‌های همه ما است.
صفحه ۲ را هم بخوانید
سولانا در کنفرانس خبری متن بسته و نامه 1+5 را در اختیار خبرنگاران گذاشت