سرفصل‌های پیشنهاد ایران با بخشی از پیشنهاد 1+5 هم‌خوانی دارد

دنیای اقتصاد- خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی در جمع بیش از ۱۰۰خبرنگار داخلی و خارجی گفت: ما به درخواستمان درباره تعلیق غنی‌سازی ادامه می‌دهیم. اما وی در همین حال اظهار کرد: سرفصل‌های بسته پیشنهادی ایران با بسیاری از بخش‌های بسته پیشنهاد ما هم‌خوانی دارد و ما می‌توانیم روی آنها کار کنیم. سولانا شامگاه شنبه پس از ملاقات با منوچهر متکی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی در محل اقامتگاه سفیر آلمان در ایران در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. او اگرچه در ابتدای این نشست خود را نماینده عالی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای ۱+۵ معرفی کرد، در میانه این نشست،اما بار دیگر در پی سوال خبرنگاری مجبور شد بر جایگاه خود و مشروعیت آن تاکید کند: من ظرفیت و اختیار کامل برای انجام مذاکره و توافق را دارم و نماینده تمام کشورهای اروپایی هستم.

وی اظهار کرد: در تهران هستم تا به مقامات ایرانی یک بسته پیشنهادی گشاده دستانه و جامع ارائه کنم و امیدوارم این بسته، آغاز گفت‌وگوهای حقیقی باشد.

به گزارش ایسنا، سولانا گفت: من همراه این بسته نامه‌ای آوردم که وزیران شش کشور که نمایندگان‌ آنها این‌جا هستند آن را امضا کرده‌اند.

او ادامه داد: ایران برای ما کشوری پر اهمیت، بزرگ و با تاریخ و تمدن کهن و دارای نقش مشخص و مهم در جامعه بین‌الملل است و این دلیلی مهم است که ما این‌جا هستیم تا با ایران گفت‌وگو کنیم.

سولانا با بیان این‌که، ما امیدواریم بسته پیشنهادی ۱+۵ نقطه آغازی برای گفت‌وگوهای حقیقی باشد، اظهار کرد: این بسته ایران را مجاز می‌کند تا یک برنامه نوین هسته‌ای داشته باشد و همچنین به نوین‌سازی و توسعه وضعیت فعلی خود بپردازد.

رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی گفت: این بسته برای هر دو طرف فرصت‌سازی می‌کند تا ارتباطات خود را از سر بگیرند.وی در توضیح آن‌چه در بسته پیشنهادی ۱+۵ آمده است، اظهار کرد: ما در بسته اعلام آمادگی کردیم که کاملا حقوق ایران را در داشتن انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز به رسمیت می‌شناسیم. ما آماده‌ایم با ایران در زمینه‌ توسعه و ایجاد برنامه نوین هسته‌ای که براساس نوین‌ترین نسل راکتورهای آب سبک برنامه‌ریزی شده است همکاری کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با ایران کار کنیم تا تضمین‌ها و اطمینان‌هایی درباره تامین سوخت به ایران دهیم. همچنین آماده‌ایم در زمینه مدیریت زباله‌های هسته‌ای همکاری کنیم.

سولانا با بیان این‌که همزمان با رشد اعتماد بین طرفین آمادگی داریم در زمینه پژوهش و توسعه که زمینه هسته‌ای را هم شامل می‌شود به ایران کمک کنیم، افزود: اگر بتوانیم نکات مرکزی و اصلی مساله هسته‌ای را حل کنیم، باب همکاری در زمینه‌های دیگر باز خواهد بود. این زمینه‌ها شامل زمینه سیاسی است که شامل ایجاد امنیت منطقه‌ای و خاورمیانه با همه طرف‌ها می‌شود؛ در زمینه اقتصادی به آزادسازی تجاری می‌انجامد و همچنین چشم‌انداز وسیعی در زمینه همکاری‌های انرژی وجود دارد.

او گفت: علاقه‌مندیم در زمینه زیرساخت‌ها؛ نه فقط انرژی بلکه در زمینه ارتباطات کار کنیم. همچنین علاقه‌مندیم در چند حوزه مورد علاقه ایران، از جمله کشاورزی، آموزش و مدیریت بلایای طبیعی نیز همکاری داشته باشیم و نیز همکاری‌هایی در زمینه هواپیماهای مسافربری داشته باشیم.

رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به سفر هیات اروپایی به همراه نمایندگان چین و روسیه افزود: این نشان می‌دهد چقدر ما در کوشش‌هایمان جدی هستیم تا یک راه‌حل قاطع برای این مساله را پیدا کنیم. ما دنبال یک راه حل مذاکراتی هستیم.

وی با بیان این‌که ما می‌دانیم مساله هسته‌ای چقدر برای کشور شما اهمیت دارد، اظهار کرد: این بسته پیشنهادی کمک می‌کند تا امکانات لازم را ایران و جامعه بین‌الملل به دست آورد و اگر این روند درست پیش رود چیزی است که ما دوست داریم شاهد آن باشیم. سولانا گفت: آن‌چه من گفتم مسایل مهمی است برای این‌که آن‌ها را به دست آوریم، اما لازم است اعتمادسازی کنیم. که باید این اعتمادسازی بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران به جامعه بین‌الملل ثابت شود و اطمینان‌های هدفمند برای صلح‌آمیز بودن این مساله برای جهان ایجاد شود.

وی با بیان این که من بر این باورم که برنامه هسته‌ای ایران باید برای به دست آوردن انرژی استفاده شود، تصریح کرد: ایران کشوری است که اقتصادی علاقه‌مند به پیشرفت و توسعه دارد تا بتواند از این طریق مشکلات مردمش را حل کند و به همین دلیل است که این بسته پیشنهادی می‌تواند کمک کند تا یک سری اطمینان‌های هدفمند از ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به جامعه بین‌الملل ارائه شود. او ادامه داد: فکر می‌کنم ما در واقع با یک وضعیت برد ـ برد روبه‌رو هستیم که هر کسی می‌تواند در آن موفق باشد.

سولانا تاکید کرد: ایران از سوی جامعه بین‌الملل و کشورهایی که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند، حمایت خواهد شد و ما به همراه جامعه بین‌الملل به این اطمینان دست پیدا می‌کنیم که ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطعا صلح‌آمیز است.

وی گفت: می‌دانید که ما برای این‌ها شرط‌هایی داریم و افرادی که در این‌جا هستند آن‌ها را ارائه می‌دهند. ما علاقه‌مندیم یک رابطه عادی و طبیعی در همه زمینه‌ها و نیز هسته‌ای داشته باشیم.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ایران کشور مهم و بزرگی است و ما می‌خواهیم نقش مهمی در جامعه بین‌الملل و منطقه بازی کند. ما تصور می‌کنیم سفرمان به ایران و ارائه پیشنهاد عملا در این راستا بوده است و باورمان این است که این پیشنهاد به گفت‌وگو بینجامد. وی گفت: ما بر مسیر مذاکرات تاکید داریم و در این مسیر پیش می‌رویم. سولانا در پاسخ به اینکه گفتید قدرت بالایی در موقعیت فعلی دارید. اگر چنین است، چرا سعی می‌کنید قدرت سازمان ملل و قطع‌نامه‌ها را با محدود کردن به اعتمادسازی پایین آورید؟ گفت: ما به تمام آژانس‌های سازمان ملل و به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از اساسی‌ترین آژانس‌ها است، احترام می‌گذاریم.

او افزود: آنقدر به این آژانس احترام می‌گذاریم که به این‌جا آمده‌ایم تا اهداف برنامه هسته‌ای ایران مشخص شود و ابهامی در آن نباشد. این در واقع هدف آژانس نیز هست.

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کنید ایرانی‌ها پس از دو سال اعتمادسازی دیگر نمی‌توانند به شما اعتماد داشته باشند، اظهار کرد: اجازه دهید پاسخی از ته دل به شما بدهم. می‌دانم که برخی ایرانی‌ها حس عدم اعتماد دارند. وظیفه ما است در هنگام گفت‌وگوها مواضع طرف مقابل را به خوبی درک کنیم. صادقانه می‌گویم که کوشش می‌کنیم تا طرف مقابل را درک کنیم. وی ادامه داد: وقتی ما به گذشته و تاریخ نگاه می‌کنیم اشتباهات زیادی می‌بینیم. من با ایرانی‌های زیادی صحبت کرده‌ام و از رنج‌هایی که در مناسبات ایران و عراق متحمل شده‌اند، خبر دارم. من تاکید می‌کنم که با همه آنها (ایرانی‌ها) صحبت نکرده‌ام، اما بسیاری از آنها از دوستان من هستند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید، آیا شش قدرت پیشنهاد دهنده که نمایندگانشان اینجا هستند علاقه‌مندند پیش از آغاز مذاکرات تعلیق صورت گیرد؟ ایران پس از ارائه بسته اعلام کرد که اگر پیش‌شرط تعلیق مطرح شود آن را نمی‌پذیرد، آیا این به معنای رد بسته از سوی سخنگوی دولت ایران است؟ گفت: ما به درخواستمان در مورد تعلیق ادامه می‌دهیم. ما در مورد تعلیق غنی‌سازی طی زمان مذاکره در حال صحبت هستیم. باید ببینیم چه نتیجه‌ای به دست می‌آید. مذاکرات در طول چند ماه بعد از این زمان (سفر سولانا به ایران) آغاز می‌شود.

سولانا در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که آیا بین بسته پیشنهادی ایران و ۱+۵ نقاط مشترکی وجود دارد؟ و آیا شما بسته ایران را بررسی کردید؟ گفت: بله. بررسی کردیم. من بسته را از طریق سفیر ایران در بروکسل دریافت کردم و به آن نیز توجه کردیم و امروز دیدگاه خود را به مقامات ایرانی ارائه دادیم. فکر می‌کنم سرفصل‌های پیشنهاد ایران با بسیاری از بخش‌های پیشنهاد ما هم‌خوانی دارد و ما می‌توانیم روی آن‌ها کار کنیم.

او در عین حال تاکید کرد که ایران علاقه‌مند است روی سرفصل‌ها مذاکره شود. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که، آیا شما آژانس را به عنوان منبع راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کشورها قبول دارید؛ چرا که البرادعی اعلام می‌کند که ایران انحرافی از مسیر صلح‌آمیز نداشته است، اما شاهد رفتارهای دوگانه هستیم؟ تصریح کرد: برای پاسخ دادن به سوال شما پیشنهاد می‌کنم گزارش اخیر البرادعی را با دقت مطالعه کنید. ما هم برای آژانس و مدیرکل احترام زیادی قایل هستیم و در ملاقات‌های متعدد گفته‌ام که چه احترامی برای آژانس قایلیم. سولانا در پاسخ به این سوال که شما استاد فیزیک هستید، به نظر شما اعتمادسازی قابل اندازه‌گیری است؟ یک راه اعتمادسازی ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در ایران با نظارت آژانس است. نظر شما چیست؟ و این‌که آیا مردم ایران حق ندارند به واژه اعتمادسازی و آن‌چه شما از آن تعبیر می‌کنید، شک کنند؟ گفت: بله من یک استاد فیزیک هستم و به همین دلیل است که گاهی نسبت به آن‌چه که می‌گویم اطمینان دارم و در این باره (اعتمادسازی از سوی ایران) اطمینان دارم که چه می‌گویم، در حال حاضر این اقدامات و پیشنهادات از سوی ایران کافی نبوده‌اند و این دلیل حضور ما در ایران است. وی در پاسخ به این سوال که، مبنای حقوقی شما برای درخواست تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران چیست؟ گفت: قطع‌نامه‌های شورای امنیت این زمینه را فراهم می‌کند.

سولانا در پایان ابراز امیدواری کرد که بتواند بار دیگر به ایران سفر کند.