من به مراجع خیلی اعتقاد دارم

شهرام گیل‌آبادی مدیر سابق رادیو جوان و مدیر کنونی اداره نمایش رادیو، پس از جابه‌جایی‌اش از حدود یک ماه قبل تاکنون با رسانه‌ها گفت‌وگو نکرده بود. گفت‌وگویی که می‌خوانید پس از یک ماه موضع او را از این تغییر نشان می‌دهد.

به هر حال نگاهی که محافظه‌کارانه شده است و برخلاف مشی و روش خودش در رادیو جوان چندان هم جسورانه نیست. بخوانید!

اجازه بدهید گفت‌وگو را از شبی آغاز کنیم که حکم برکناری شما از مدیریت رادیو جوان صادر شد. شنیده‌ایم آن شب دکتر حسن خجسته معاون صدا بین ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ رادیو را ترک کرد و حکم شما بین ساعت ۲۲ تا ۲۳ در رادیو اعلام شد. چرا آن وقت شب؟ خبرنگاران هم ماجرا را ساعت ۱۲ شب با پیامک متوجه شدند.

تا آنجا که می‌دانم ساعت یازده شب نبود. آقای خجسته حکم‌ها را ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ دادند و ممکن است دیر اعلام شده باشد. البته چند موضوع را باید متذکر شوم. اولا که برکناری با جابه‌جایی فرق می‌کند. این واژه اخیرا ساخته شده و زیاد هم استفاده می‌شود. مثلا برکناری فلان شخص یا وزیر. من زیاد این واژه را نمی‌پسندم؛ چون کسانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند پذیرفته‌اند سرباز باشند. حال امروز اینجا به عنوان وزیر و وکیل و فردا جای دیگر.

شما وقتی در رادیو جوان بودید، مرتب با علما دیدار می‌کردید. آیا این دیدارها به خاطر فشارها به رادیو جوان بود تا تصدیق کارهای این شبکه را از علما بگیرید؟

ـ نه، بچه‌هایی که با روحیات من آشنا هستند، می‌دانند که من به مراجع خیلی اعتقاد دارم و هر چه حساب شده به سمت مسیری که این بزرگان مد نظر دارند برویم، قوام کار ما بیشتر می‌شود. بنابراین هر چند وقت یکبار با برنامه‌سازان نه تنها به مراجع، بلکه سری هم به خبرگزاری‌ها و اماکن موثر می‌زدیم تا قوام بیشتری به کار دهیم. دیدار با علما به خاطر فشارها نبود. به نظرم مراجع سرآهنگ‌های فکری و عبادی جامعه محسوب می‌شوند.

پس چرا این ضرورت را دیگر مدیران صدا و سیما ـ غیر از شبکه‌های معارفی ـ احساس نمی‌کنند؟

ـ هر کس روحیه، ذهنیت و اندیشه خودش را دارد. من یکی از منابع فکری و جدی خود را دیدار با علما می‌بینم.

ولی یکی از مراجع این اواخر شما را نپذیرفتند و خبر آن هم در پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شد؟

ـ ما اصلا به قم نرفتیم، فقط درخواست دیدار کرده بودیم که ایشان دیدار را به زمانی دیگر موکول کردند. به هر حال وقتی به دیدار فردی می‌روید با دفتر او هماهنگ می‌کنید. یا می‌پذیرد یا به زمانی دیگر موکول می‌کند. اسناد این مساله هم موجود است و در مطبوعات هم ذکر شد که این دیدار به زمانی دیگر موکول شده است.

آن زمان فقط روزنامه جام جم این مطلب را کار کرده بود که ایشان دیدار را به زمانی دیگر موکول کرده‌اند که البته درج این مساله در روزنامه صدا و سیما طبیعی است؛ اما چرا روایت این مطلب در پایگاه معتبری چون پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین به گونه‌ای دیگر بود؟

ـ نه، ایشان دیدار را به زمانی دیگر موکول کردند و اسناد موجود است. ما در زمان‌های مختلف به دیدار علما می‌رفتیم. به عنوان نمونه خدمت آیت‌ا... جوادی آملی رسیدیم و ایشان نکات حکیمانه‌ای درباره رسانه‌های کشور گفتند. به خاطر اعتقاداتی که دارم به دیدار مراجع می‌روم و هرگز ابزاری به این مساله نگاه نکردم.ما حق نداریم این نوع نگاه را به مراجع داشته باشیم. مراجع شان بالایی دارند و نباید آن را دستاویز قرار دهیم، ولی در کشور شاهد افرادی هستیم که برای برخی مقاصد ریز و خرد سیاسی و اجتماعی خودشان این تفکر را دارند.

ولی علما انتقادهای زیادی به رادیو جوان داشتند که در قالب گزارش‌های مکتوب از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس به رییس صدا و سیما ارائه می‌شد؟

ـ من زیاد در جریان این انتقادها نیستم، اما اگر منظورتان آیت‌ا... مکارم شیرازی است، باید بگویم ایشان یک شان آگاهی و ارشادی جدی دارند و یک شان انذاری. تذکراتی که آنها به ما می‌دهند، لازم‌الاجراست. البته برخی سایت‌ها از قول ایشان مسائلی مطرح کردند که اشتباه بود. ایشان گزارشی برای آقای ضرغامی فرستاده بودند که مواردی در آن نهفته بود و رییس صدا و سیما هم این گزارش را برای ما فرستادند.

ما هم سی دی صدای این موارد را همراه متن پیاده شده برنامه و توضیحات خودم برای ایشان ارسال کردیم. اگر هم انتقادی بود، سعی در رفع آن داشتیم. البته ایشان هم مطالبی را پذیرفتند و قانع شدند و دو تا سه مورد بود که ما هم این انتقادها را قبول داشتیم و سعی کردیم آن را رفع کنیم.

کوتاه شده از مهر