در حالی که خبرگزاری‌ها از قول دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده‌اند که اتحادیه اروپایی خود را آماده می‌کند تا تحریم‌هایی علیه بانک ملی بزرگ‌ترین بانک دولتی ایران اعمال کند، مراجع رسمی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. گفته می‌شود که اروپایی‌ها برای در نظر گرفتن چنین تحریم‌هایی و افزایش فشار خود بر ایران، منتظر واکنش این کشور نسبت به بسته پیشنهادی کشورهای عضو گروه ۱+۵ هستند.

خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نماینده کشورهای موسوم به ۱+۵ قرار است به تهران سفر کند و محتوای بسته پیشنهادی این کشورها را به اطلاع مقامات ایرانی برساند.

در همین حال، دیپلمات‌ها می‌گویند که ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپایی در حال آماده کردن زمینه‌های قانونی و فنی برای مسدود کردن اموال و دارایی‌های بانک ملی ایرانند.

در صورت اجرای این محدودیت‌ها، فعالیت شعب اروپایی بانک ملی ایران در لندن، هامبورگ و پاریس متوقف خواهد شد. ظاهرا اروپایی‌ها چندین ماه است که مشغول بررسی این طرح هستند.

بسته پیشنهادی که گفته می‌شود رد آن از جانب ایران به تحریم‌های تازه‌ای، از جمله جلوگیری از فعالیت بانک ملی بینجامد، نسخه تازه‌ای از پیشنهادهای قبلی کشورهای اروپایی است که در آن به ایران وعده داده می‌شود تا در صورت اجرای درخواست سازمان ملل متحد در زمینه محدود کردن فعالیت اتمی، دولت‌های اروپایی به همکاری در ایران در عرصه‌های استفاده غیرنظامی از انرژی اتمی، صنایع هوایی، تجارت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسائل امنیتی خواهند پرداخت.

شورای امنیت سازمان ملل دو ماه پیش دور سوم تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرد و از آن زمان آمریکایی‌ها به‌شدت اتحادیه اروپایی را تحت فشار گذاشته‌اند تا مانع دسترسی بانک‌های ایرانی به سیستم‌های مالی بین‌المللی شوند.

آمریکا امیدوار است با تحت فشار قرار دادن ایران، این کشور دست از غنی‌سازی اورانیوم بر دارد، خواسته‌ای که ایران می‌گوید هرگز به آن تن نخواهد داد.

در همین حال، معاون وزیر دارایی ایالات متحده آمریکا که تحریم‌های بانکی علیه ایران را هدایت می‌کند، ماه گذشته مدعی شد که اغلب بانک‌های بزرگ جهان روابط مالی خود را با ایران قطع کرده‌اند.

تاکید چین و روسیه بر مذاکره

چین و روسیه روز جمعه از همه کشورها خواستند از اقدامات شدید علیه ایران خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، چین و روسیه در بیانیه‌ای مشترک که به امضای هو جینتائو، رییس جمهور چین و دیمیتری مدودف همتای روسی وی رسید، پیشنهاد کردند: مساله هسته‌ای ایران طی مذاکرات و بحث و مشورت‌های هم‌تراز حل شود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، در این سند هفت صفحه‌ای که پس از گفت‌و‌گوی دو ساعته مدودف و جینتائو در چین منتشر شد، نقطه‌نظرهای مشترک آن دو در زمینه مسائل بین‌المللی نیز ذکر شده است.

در این بیانیه آمده است: همه طرف‌ها باید امنیت جهانی و منطقه‌ای را مدنظر داشته باشند. تلاش‌های دیپلماتیک داشته باشند، از ابزار نظامی و شدید استفاده نکنند و با احتیاط به تحریم‌ها متوسل شوند.

در این بیانیه آمده است که همین قوانین باید در زمینه سایر مسائل بین‌المللی همچون عراق، بازسازی افغانستان، خاورمیانه، کوزوو و دارفور نیز صدق کند.

روسای جمهور چین و روسیه علاوه بر آن از پیشرفت مذاکرات شش جانبه در زمینه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی استقبال کرده و از همه کشورهای دخیل در این مذاکرات خواستند تنها مذاکرات و حل صلح‌آمیز آن را دنبال کنند.

در بیانیه این دو کشور آمده است: همه کشورها باید به یک سمت حرکت کنند و انعطاف پذیری نشان دهند و خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین کشورها را تحقق بخشند.

احتمال قطع پروازهای هما به اروپا

خبرگزاری آلمانی دویچه وله از جدی ‌شدن احتمال قطع پروازهای شرکت «ایران ‌ایر» به اروپا خبر داد و اعلام کرد: اتحادیه اروپایی تصمیم خود را گرفته و در حال زمینه‌سازی برای جلوگیری از پرواز هواپیماهای شرکت هما به اروپا است.

دویچه‌وله در این گزارش تاکید کرده است که اتحادیه اروپا مصمم است و به سرعت تلاش می‌کند تا زمینه را برای قطع پروازهای هما به کشورهای اروپایی فراهم کند و دلیل ظاهری این اقدام مسائل فنی و ایمنی عنوان شده است.

این گزارش همچنین به نقل از سعید حسامی،‌ مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران، آورده است: این شرکت در حال حاضر تحت‌فشارهای شدید بین‌المللی قرار گرفته که مهم‌ترین آنها تصمیم اتحادیه اروپایی برای جلوگیری از پروازهای هما به اروپا است. روزبه‌روز شرایط تحریم برای ما سخت‌تر می‌شود. به عنوان مثال در چند ماه گذشته هما برای یک پروژه خرید بسیار مهم و پرمنفعت ماه‌ها وقت گذاشت، حتی پول هم به حساب طرف فروشنده واریز شد که متاسفانه بعد از انجام شدن همه مقدمات، موفق به عملیاتی‌کردن قرارداد نشدیم.