آغاز خوب با آن و آن ...

محبوبه نوری

سرانجام قفل رکود در بازار موسیقی باز شد. البته نه از نظر فروش و رونق آنچنانی، بلکه از این نظر که در روزهای آغازین خرداد دوستداران موسیقی بالاخره شاهد عرضه شدن یکی دو کار جدید به بازار بودند. طی دو ماه گذشته تقریبا هیچ کار جدیدی به بازار نیامده بود و اکثر فعالان این صنف بیشتر بر همان آثار نسبتا جدید که از ماه‌های قبل به بازار آمده بود، متمرکز بودند. یا آثار پرمخاطب و پرفروش اوایل سال گذشته یا سال‌های پیش. در هر صورت بازار موسیقی با توجه به عرضه شدن این یکی دو آلبوم تکانی خورد و آنها را کمی به روزهای باقی حداقل در این ماه امیدوار کرد.

«وطنم ایران» نام آلبومی است که همزمان با اجرای اولین شب از کنسرت گروه‌های سه‌گانه شیدا ارائه شد. البته ارائه آن در همان محل برگزاری کنسرت صورت می‌گرفت. سنتی نیک که از اروپا عاریت گرفته شده است. چون این عمل با توجه به نداشتن قانون کپی‌رایت در ایران سودجویی را به حداقل می‌رساند. «وطنم ایران» یک هفته پس از اولین روز پخش بعد از کنسرت به بازار نیز عرضه شده این آلبوم شامل برنامه گروه اصلی شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی و صدای محمدرضا معتمدی است، وطنم ایران در هفته گذشته یکی از آثاری بود که علاوه بر شکستن رکود از نظر نبودن کار جدید در بازار از فروش خوبی هم برخوردار شد.

این کار جدا از اینکه مخاطبان عموم دارد مخاطبان خاص خود را نیز دارد. یکی از این گروه مخاطبان دوستداران حرفه‌ای لطفی هستند و دیگری منتقدان بسیاری از این افراد این کار را برای مقایسه با کنسرت سال گذشته لطفی در نیاوران گرفتند و بسیاری هم برای اینکه شاهد کاری نو و بدیع در زمینه موسیقی کلاسیک یا سنتی ایران باشند.

یکی دیگر از کارهایی که اواخر هفته گذشته به بازار آمد، کاری بود از حسین علیزاده به همراه پژمان حدادی. «آن و آن» نام آلبومی است که حاصل همکاری دو نوازنده بزرگ ایران است. این مجموعه شامل پانزده ضبط زنده، دو اجرای مستقل بداهه‌نوازی سه تار حسین علیزاده با همراهی تنبک پژمان حدادی در بهار سال ۸۶ است. علیزاده در اجرای اول در آواز دشتی و اجرای دیگر در آواز بیات اصفهان با بداهه‌نوازی خود فضایی انتزاعی و بدیعی را خلق کرده است که همراهی تنبک پژمان حدادی بر زیبایی کار افزوده است. «آن و آن» نیز در روزهای اول باتوجه به ایام فاطمیه از استقبال خوبی برخوردار بود.

پس از این کارها از دیگر پرفروش‌های بازار همچنان باید به «مولویه»، «روری در آفتاب»، «سوگواران خموش»، «دریای بی‌پایان»، «سعدی نامه» و «غوغای عشق بازان» در زمینه موسیقی نتی اشاره کرد.

در بازار موسیقی بی‌کلام سنتی نیز غیر از «آن و آن» کاری جدید عرضه نشده است.

و باز هم «نغمه‌های خوابگرد»، تاراستاد نی داوود، کمانچه‌نوازی داوود گنجه‌ای، پیانوی ۲ محجوبی، گروه نوازی پایور جزو پرفروش‌ها هستند.

در حال حاضر در بازار موسیقی مقامی و محلی دو تار مرحوم استاد سلیمانی و شروان ژوان از فروش‌ نسبی بهتری به باقی آثار در این زمینه برخوردار هستند.

بازار پاپ هم در سکوت کامل به سر می‌برد و هنوز تازه‌ترین کارها در این بازار شبح «صفاریان» و از تو دورم «فریدون» هستند.

بازار موسیقی تلفیقی نیز همچنان در دستان یار آسمانی علی‌اکبر مرادی است هرچند می‌توان این کار را در طیف موسیقی مقامی نیز جای داد؛ اما به دلیل همراهی وی با نوازنده‌های ترک با ساز باقلاما در این زمینه جا گرفته است.

دوستداران موسیقی فیلم هم همچنان به آثار قدیمی فعلا بسنده کرده‌اند و منتظرند تا موسیقی‌های متن جدید به بازار عرضه شود؛ اما در هر حال علیزاده و حدادی با «آن و آن» و لطفی با وطنم ایران توانسته‌اند اندکی بازار موسیقی ایران را از رکود خارج کنند.