ماجرا به سود خاتمی پایان یافت

دنیای‌اقتصاد- ماجرای تذکر ۷۷ نماینده اصولگرا به وزیر اطلاعات برای رسیدگی به آنچه سخنان خلاف امنیت ملی از سوی سیدمحمد خاتمی نامیده بودند، با پس گرفتن این تذکر و حمایت صریح محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس دوم مجلس از رییس‌جمهور سابق، به سود خاتمی پایان یافت. دیروز در پایان نشست علنی مجلس، مهدی کوچک‌زاده به عنوان سخنگوی ۷۷ نماینده طراح تذکر، از ابوترابی‌فرد فرصت خواست تا پس گرفتن تذکر این نمایندگان را اعلام کند.

مهدی کوچک‌زاده گفت: مبنا و انگیزه از تنظیم آن تذکر، سخنان بی‌پایه و اساسی بود که در رسانه‌های عمومی انعکاس یافت و می‌توانست موجب تحریف نظرات امام (ره) شود و منافع ملی را مخدوش کند.

او خاطرنشان کرد: نظر به این‌که امروز متنی از گوینده (سیدمحمد خاتمی) به دست نمایندگان رسید که حاکی از آن است که برداشت صورت گرفته از حرف‌های ایشان خلاف قرائتی است که خودشان دارند و برداشت‌های صورت گرفته را تکذیب کرده‌اند، به توصیه دوستانی که حرمت‌شان عقلا باید حفظ شود، از تذکر خود انصراف دادیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود:‌ یادآور می‌شوم همکاران محترمی که در تذکر یاد شده با اینجانب همراهی کرده‌اند، هم در امضای تذکر مذکور مستقل بوده‌اند و هم در پیگیری قرائت یا عدم قرائت آن مستقلند.

در این هنگام ابوترابی‌فرد از کوچک‌زاده خواست تا به سخنان خود پایان دهد، اما کوچک‌زاده با اصرار خواستار ادامه سخنان خود شد. این اقدام کوچک‌زاده با واکنش عده زیادی از نمایندگان مواجه شد که با فریاد «دو، دو» مخالفت خود را با کوچک‌زاده اعلام کردند.

کوچک‌زاده گفت: آقایانی که طاقت هیچ حرفی خلاف نظر خود را ندارند می‌توانند «دو، دو» کنند، اما شما نباید تریبون بنده را قبل از پنج دقیقه ببندید. وی تصریح کرد: بنده برای رفع نسبی آثار عدم قرائت تذکرم، جمله‌ای از حضرت امام(ره) از این تریبون مقدس برای همه کسانی که دستشان به تریبون‌های عمومی می‌رسد به پیشگاه ملت عزیز هدیه می‌کنم. اما در این هنگام ابوترابی‌فرد سخنان وی را قطع کرد و اظهار کرد: جنابعالی کاملا توضیح فرموده‌اید و دیگر خواندن جمله امام(ره) لزومی ندارد. فرمایش شما در دو قسمت بود و کاملا بیان فرمودید. اولا تذکرتان این بود که چرا تذکر دیروز جمعی از نمایندگان قرائت نشده و بعد هم بیان داشتید که به دلیلی که آنچه رسانه‌ها گفته‌اند خلاف آن قرائت بوده، ما الان از تذکرمان انصراف می‌دهیم. این بیان کاملی است.

کوچک‌زاده می‌خواست به ادامه سخنان خود بپردازد و جمله امام (ره) را قرائت کند؛ اما جمع زیادی از نمایندگان با فریاد «دو، دو» نشانه مخالفت با سخنان کوچک‌زاده، مانع از شنیده شدن اظهارات او شدند.

سرانجام در حالی که جو عمومی مجلس به شدت علیه کوچک‌زاده شده بود، ابوترابی‌فرد دستور داد میکروفن کوچک‌زاده قطع شود و بدین ترتیب، ماجرا مختومه شد.

توضیحات ابوترابی و جلالی

در پایان جلسه علنی دیروز درباره منتفی شدن تذکر نمایندگان به وزیر اطلاعات، نایب رییس دوم مجلس گفت: با توجه به اینکه خبرگزاری‌های بیگانه برداشت خود از سخنان خاتمی را منعکس کردند، لذا ۷۷ نماینده از دادن تذکر به این سخنان منصرف شدند.

نماینده مردم قزوین در مجلس در باره عدم قرائت تذکر ۷۷ نماینده مجلس گفت: بر اساس خبری که برخی خبرگزاری‌های بیگانه منتشر کردند، تعدادی از نمایندگان تذکری را برای قرائت از تریبون مجلس به هیات‌رییسه مجلس ارائه کردند، اما با توجه به اخباری که امروز به دست دوستان رسید که حکایت از آن داشت که خبرگزاری‌های بیگانه تحلیل و برداشت خود را از سخنان آقای خاتمی منعکس کردند. وی افزود: نمایندگان به همین دلیل از تذکر خود اعلام انصراف کردند.

همچنین کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گفت: جمعی از نمایندگان تذکری را امضا کرده بودند که بر اثر یک سوء تعبیر ایجاد شده بود و خوشبختانه دفتر آقای خاتمی، متن کامل سخنان وی را منتشر کردند و مشخص شد که صحبت‌هایش به صورت گزینشی منتشر شده و روح سخنانش کاملا منطقی بوده است.

وی با اشاره به کم اهمیت خواندن جنجال‌های رسانه‌ای، گفت: نمایندگان تذکرشان را پس گرفتند و این مطالب، مسایلی نیست که در قالب تذکر به مسوولان و دیگران درآید و تنها گزارشی بود که باید با روشنگری و تفاهم و گفت‌وگو حل می‌شد.

ماجرا چه بود؟

خبر تهیه تذکر ۷۷ نماینده به وزیر اطلاعات برای رسیدگی به اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی را روز دوشنبه خبرگزاری فارس منتشر کرد. بر این اساس تذکری که با ۷۷ امضا آماده شده بود و قرار بود دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شود نمایندگان خطاب به محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات اعلام کرده بودند که خواستار «رسیدگی عاجل به سخنان بی‌مبنا و خلاف امنیت ملی و مضر به وجهه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی از سوی یکی از مسوولان سابق کشور» هستند.

به نوشته خبرگزاری فارس، این نمایندگان در تذکر خود با اشاره به سخنان سیدمحمد خاتمی در جمع شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان مبنی‌بر اینکه «امام چه می‌خواست و منظورش از صدور انقلاب چه بود؟ این که ما اسلحه بگیریم و در دیگر کشورها انفجار ایجاد کنیم و گروه‌هایی درست کنیم که در دیگر کشورها خرابکاری کنند؟ امام به شدت با این رفتارها مخالف بود و برخورد می‌کرد»، تاکید کرده بودند: این سخنان در هفته جاری مستمسک بسیاری از محافل و رسانه‌های استکباری و صهیونیستی برای حمله به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و متهم کردن کشور ما به تروریسم گردیده است. ۷۷ نماینده در تذکر خود همچنین نوشته بودند: شایسته است ضمن تذکر به نامبرده در رعایت مصالح جمهوری اسلامی، بررسی شود با کدام مستندات و با چه انگیزه و حقی ایشان به خود اجازه دادند با سخنانی نسنجیده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را که به فرموده حضرت امام حفظ آن از اوجب واجبات است در افکار عمومی جهان زیر سوال ببرند و موجب باز شدن راه یاوه‌سرایی بیگانگان و دشمنان علیه این نظام مقدس، شوند.

اما دفتر سیدمحمد خاتمی دوشنبه شب متن سخنان او در این مورد را منتشر و برای نمایندگان مجلس نیز ارسال کرد. خاتمی همچنین در سخنرانی‌ای که در بنیاد باران ایراد کرد، نسبت به تحریف و سوء‌استفاده‌های صورت‌گرفته از اظهاراتش ابراز نگرانی کرد. به گزارش بنیاد باران، خاتمی در این باره گفت: «من مطلبی را مطرح کردم که متاسفانه بعد ایجابی آن کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن مساله این است که محتوا و جهات انقلاب ما چه بود و به‌خصوص امام (ره) به عنوان مظهر آن، چه گرایش، روش و خواستی داشتند؟ و اتفاقا معتقدم، باید به شدت روی این مسائل پافشاری کنیم و آنها را بگوییم تا خدای ناکرده چیزهایی که خلاف نظر امام (ره)، خواست مردم و محتوای انقلاب اسلامی و طبعا برخلاف سند مستند مصوب نظام جمهوری اسلامی یعنی قانون اساسی به عنوان معیار و ملاک‌های ارزشی، انقلابی و اسلامی جا نیفتد... من قبلا گفته‌ام و تکرار می‌کنم که بزرگ‌ترین رسالت ما «الگوسازی» است، اگر ما توانستیم، تحت نام «جمهوری اسلامی» نظامی را بسازیم که مردم در آن دارای احترام هستند، از آرای مردم حراست می‌شود، آزادی وجود دارد، نقد قدرت هزینه ندارد، اقتصاد کشور پیشرفته است، عدالت در آن پیاده شده، سیر ارتقای علمی، فنی و صنعتی کشور، سیر صحیحی است (آن هم در این دنیایی که همه سریع در حال پیش رفتن هستند) و جایگاه و شان ملت ایران در جامعه بین‌المللی افزون‌تر شود، ما بزرگترین خدمت را به انقلاب کرده‌ایم و این یعنی «صدور انقلاب». اینکه تصور شود، جمهوری اسلامی به صورت دیگری نیاز دارد یا می‌خواهد انقلاب خود را صادر کند، هم خلاف واقع است و هم جفا به امام (ره) است، بنده به عنوان کسی صحبت می‌کنم که از اول تا آخر، در متن جریانات بوده‌ام و سالها مسوولیت رسمی داشته‌ام، اصلا نظر امام (ره) در مورد صدور انقلاب و نحوه تعاملی که باید با جهان داشته باشیم روشن است و این مساله بیان هم شده است، عین همین سیاست، سیاست رهبری امروز است. بنده به عنوان کسی که با مسائل آشنا هستم این سخن را می‌گویم و معتقدم که جمهوری اسلامی نه نیاز به دخالت فیزیکی در عرصه‌های بین‌المللی دارد و نه اصلا جزو سیاست‌هایش بوده و هست. هر کس این حرف را بزند، همگام با دشمن گام برمی‌دارد، دشمن ما را متهم می‌کند، دشمن می‌خواهد مشکلات خود را بپوشاند، یا می‌خواهد، بهانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی پیدا کند ودر این راستا ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی دخالت می‌کند، کجا دخالت می‌کند؟ آیا ما عراق را اشغال کردیم؟ آیا خرابکارانی که اول به جمهوری اسلامی فحش می‌دهند و در مقابل آن می‌ایستند، کشتار به راه می‌اندازند و اماکن مقدس و میراث فرهنگی را نابود می‌کنند و علیه ملت عراق، جمهوری اسلامی و دیگران عمل می‌کنند، متعلق به نظام جمهوری اسلامی هستند؟ یا اینکه از جای دیگری می‌آیند؟ خرابکاران کجا هستند؟ کی هستند؟ از کجا آمده‌اند؟ ایران در عراق و افغانستان همواره خواستار ثبات و آرامش بوده است، این سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

سرانجام غائله به‌پا شده بر سر اظهارات سیدمحمد خاتمی با وساطت و میانجیگری محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رییس دوم مجلس به پایان رسید و راه سوء‌استفاده‌های احتمالی نیز با توضیح صریح رییس‌جمهور سابق ایران در این باره بسته شد.

تذکر علیه خاتمی به مصلحت نبود

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در خصوص عقب‌نشینی برخی از اصولگرایان حامی دولت در تذکری که علیه خاتمی تهیه شده بود، گفت: بحث عقب‌نشینی مطرح نبود و به خاطر مصلحت این تذکر قرائت نشد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری آفتاب، افزود: چون این تذکر در خصوص مسائل امنیت ملی بود و بحث‌های زیادی هم در این رابطه مطرح شد و وقتی هم که مشخص شد که سخنان آقای خاتمی توسط رسانه‌های بیگانه تحریف شده، تصمیم گرفته شد، که به مصلحت نیست که الان این تذکر خوانده شود. میرتاج‌الدینی اظهار کرد: توضیحات آقای خاتمی که روز چهارشنبه در مجلس پخش شد قانع‌کننده بود و به همین دلیل ما امضاهایمان را پس گرفتیم.