محمدجواد لاریجانی با اشاره به دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره رابطه ایران و آمریکا، گفت: به هر حال، این دیدگاه در سی سال گذشته، هم موافقان زیادی داشته و هم مخالفان قوی. این مخالفان هم تنها مربوط به جناح اصولگرا نبودند. در جناح اصلاح‌طلب کنونی که پیشتر چپ یا رادیکال‌تر بودند، در یک دوره‌ای شدیدترین حملات صورت می‌گرفت و تعبیرات خیلی تندی به کار می‌رفت. من گمان می‌کنم بحث رابطه با آمریکا یک راه معقولی است که به تدریج باید پایه یک سیاستی باشد. البته پیشرفت هم کرده‌ایم. ما در عراق دست‌کم چند دوره مذاکره رو در رو داشتیم و حتی در مسائل هسته‌ای، به نظر من، دولت ما ابایی ندارد که مذاکرات رو در رو با خود آمریکا داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که از نگاه او، این سیاست مورد قبول افراد موثر و مقامات عالی است، سفر افرادی چون امیراحمدی به ایران را بی‌اهمیت دانست و گفت: روابط ما با آمریکا و شان ما بالاتر از این است که واسطه‌هایی حتی از طرف حکومت‌ها داشته باشیم. این با تئوری «آقایی» نمی‌خواند.

این دیپلمات با سابقه که اکنون در دستگاه قضایی خدمت می‌کند، در گفت‌وگو با هفته‌نامه «شهروند امروز» افزود: ما امروز از چی خجالت می‌کشیم؟! به نظرم عدم توانمندی دولت بوش سبب شد که مذاکرات ایران و آمریکا شکل نگیرد. دولت بوش هم دچار یک روحیه روانی نسبت به ماست و سیاستش بسیار نادرست بود. فکر می‌کرد اگر با ما صحبت نکند، ما هم می‌ترسیم و کنار می‌رویم. علت این‌که مذاکرات مستقیم با آمریکا پا نگرفت، ضعف دستگاه دیپلماسی بوش بود. اگر این ضعف برطرف شود، ایران و آمریکا برای مذاکره‌های جدی که می‌تواند در منطقه سبب آرامش و صلح و ثبات شود، مشکلی ندارد.

لاریجانی درباره آمادگی دولت احمدی‌نژاد برای مذاکره با آمریکا اظهار کرد: دولت احمدی‌نژاد گام‌‌های بسیار شجاعانه‌ای برداشت که با پاسخ نامناسب به خاطر ضعف دستگاه آمریکا روبه‌رو شد. آقای احمدی‌نژاد نخستین رییس‌جمهور ایران بود که به بوش نامه نوشت. صرف‌نظر از محتوای نامه، خود این نامه معنایش این است که ضمن آن‌که ما با هم مخالف هستیم، می‌توانیم با هم مذاکره کنیم. بوش نتوانست از این فن خوب استفاده کند و به همین دلیل، هم‌‌اکنون مورد انتقاد است. آقای احمدی‌نژاد حتی برای صحبت با بوش (حالا نامش حتی مناظره باشد) اعلام آمادگی کرد. ایشان آدمی نیست که از این کار خجالت بکشد.

این تحلیلگر وابسته به اردوگاه اصولگرایان درباره مسائل مورد مذاکره با آمریکا گفت: از نظر کاری، ضمن آنکه در بسیاری از مسائل با آمریکا اختلاف داریم، می‌توانیم روی دو پایه کلیدی آغاز به کار کنیم. پایه نخست این‌که بپذیریم با هم اختلافات جدی داریم شوخی هم نیست. پایه دوم آن که ضمن این‌که روی خیلی از مسائل تفاوت نظر داریم، برخی مسائل هست که حتی مقطعی نظرات ما به هم نزدیکتر است؛ مثل امنیت آینده عراق، امنیت خلیج‌فارس، مسائل افغانستان. ما حتی در مسائل لبنان و فلسطین هم می‌توانیم نقاطی را پیدا کنیم که تعامل مثبت با آمریکا و غرب داشته باشیم.