سخنگوی دولت عراق روز یکشنبه ادعای آمریکا مبنی بر وجود مدرک مستدل درباره حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعی این کشور جنگ‌زده را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، علی دباغ اعلام کرد: هیچ مدرک مستدلی در خصوص این ادعا که ایران از شبه‌نظامیان متهم به درگیری با نیروهای امنیت بغداد حمایت می‌کند، وجود ندارد. دباغ همچنین خبر داد که نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل هیات ویژه‌ای برای بررسی ادعاهای مربوط به دخالت ایران در عراق و تهیه مستنداتی در این زمینه داده است.

اعضای این هیات قرار است نمایندگان وزارتخانه‌هایی باشند که با مسائل امنیتی در عراق مرتبطند.

سخنگوی دولت عراق گفت: دولت عراق مدرکی در دست ندارد که نشان دهد سلاح‌های کشف شده از شبه‌نظامیان شیعه در عراق، ساخت ایران بوده است.

این بخش از اظهارات او در پاسخ به اظهارات اخیر فرماندهان آمریکایی در عراق، مبنی بر این که از نفرات گروه شیعی سپاه مهدی در شهرک صدر بغداد سلاح‌های ساخت ایران به دست آمده، حکایت می‌کند.

خبر تشکیل هیات ویژه بررسی ادعای دخالت ایران در عراق، پس از بازگشت هیات پارلمانی عراقی از ایران اعلام می‌شود که در آغاز بدون اعلام رسمی به ایران سفر کرد و تنها در واپسین روزهای حضور این هیات در ایران بود که دولت ایران رسما حضور این هیات را در تهران تایید کرد.

خبر اعزام این هیات به ایران، یک روز پس از ورود هیات به تهران از جانب مقامات عراقی فاش شد و سامی عسکری، نایب رییس دوم مجلس عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد: هدف از سفر این هیات این است که از مقامات ایرانی بخواهند از ارسال کمک برای سپاه مهدی از خاک ایران جلوگیری کنند و به حمایت از دولت نوری مالکی و تلاش برای ایجاد ثبات در عراق ادامه دهند. هیات عراقی از پنج نماینده مجلس عراق تشکیل شده بود که در راس آن، شیخ خالد عطیه، نایب رییس مجلس عراق قرار داشت.

سخنگوی دولت عراق گفته است: اعضای هیات به صراحت مشکلات و نگرانیهای موجود در کشورشان را با مقامات ایرانی مطرح کرده است و پس از آنکه مذاکرات مفیدی انجام داده و از حمایت ایران اطمینان حاصل کردند، به عراق بازگشته‌اند.

دباغ در جمع خبرنگاران تاکید کرد: عراق خواهان برقراری رابطه نزدیک‌تر با ایران و تجدید ساختار روابط خود با این کشور است و دولت ایران نیز از اقدامات دولت عراق در مقابله با ناامنی و بی‌ثباتی حمایت می‌کند و بر لزوم از میان بردن گروه‌های شبه نظامی واقف است. دریادار پاتریک دریسکل، سخنگوی ارتش عراق در آمریکا که همراه با سخنگوی دولت عراق در جمع خبرنگاران حاضر بود، نیز گفت: آمریکا کاملا از گفت‌وگو میان ایران و عراق بر سر پایان دادن به جنگ فرقه‌ای در عراق حمایت می‌کند.

اظهارات سخنگوی دولت عراق در مورد مفید بودن سفر هیات عراقی به تهران برای گفت‌وگو بر سر پایان دادن به فعالیت شبه نظامیان در عراق در حالی صورت می‌گیرد که دولت عراق عملیاتی را با شرکت ارتش‌های عراق و آمریکا برای خلع سلاح و سرکوب نفرات گروه شیعی سپاه مهدی آغاز کرده و درگیری میان طرفین در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد جریان دارد.

این درگیری که عمدتا در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد جریان دارد، تاکنون دست کم ۴۰۰کشته برجای گذاشته است.

اعضای هیات پارلمانی که به ایران اعزام شدند، عضو ائتلاف یکپارچه عراق بودند که از مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب الدعوه و شماری از شخصیت‌های سیاسی مستقل شیعه تشکیل شده است، این ائتلاف اکثریت را در مجلس عراق در دست دارد و نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز متعلق به این ائتلاف است.

جنبش تحت رهبری مقتدی صدر، روحانی عراقی (معروف به صدری‌ها) با اینکه گروهی شیعی است با این ائتلاف، اختلاف نظر جدی دارد و سپاه مهدی، شاخه نظامی آن به شمار می‌رود.

صدری‌ها اعزام هیات پارلمانی عراقی به ایران را محکوم کرده و گفته‌اند: هدف ائتلاف حاکم بر عراق از اعزام چنین هیاتی به ایران این است که نشان دهد تصمیم‌گیری‌های جنبش صدر در ایران گرفته می‌شود و راه حل مشکل دولت عراق با این جنبش را باید در ایران پیدا کرد.

پس از آنکه هیات عراقی ایران را ترک کرد، محمد جعفری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جمع خبرنگاران گفت: پایان یافتن درگیری اخیر میان شبه نظامیان شیعه و نیروهای دولتی عراق در بصره از نتایج مذاکرات و رایزنی دولت‌های ایران و عراق بوده است.

با اینکه ایران بارها حمایت خود را از گروه‌های مسلح شبه نظامی در عراق تکذیب کرده است، مقامات آمریکایی و شماری از مقامات عراقی اعتقاد دارند که این گروه‌ها و در راس آنها سپاه مهدی با حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی ایران در عراق فعالیت می‌کنند.