پیروی از دیپلماسی کابویی بوش

باراک اوباما، نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، یکشنبه رقیب دمکرات خود کلینتون را به پیروی از دیپلماسی کابویی جورج بوش، رییس‌جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران متهم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در این اظهارات از تلاش کلینتون برای پیروی از سبک تهدید توخالی بوش در مواجهه با مساله ایران انتقاد کرد؛ زیرا این نامزد رقیب در گفته‌های اخیر خود بار دیگر ادعای حذف ایران را در صورت حمله اتمی به اسرائیل تکرار کرد.

کلینتون در پاسخ به پرسشی از سوی شبکه خبری ای.بی.سی مبنی بر این که آیا در خصوص اظهارات تهدید‌آمیز اخیر خود علیه ایران متاسف است، ادعا کرد: چرا باید متاسف باشم؟ فکر می‌کنم ما باید درباره آنچه که می‌خواهیم انجام دهیم، صریح باشیم. به نظر من، وقت دوپهلو سخن گفتن درباره برنامه آینده نیست.

کلینتون همچنین درخصوص اولویت‌های خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد: ایران را از توسعه سلاح اتمی بازمی‌دارم و البته انتظار ندارم که تهران به بمباران اسرائیل مبادرت ورزد.

اوباما با رد کردن ادعاهای کلینتون گفت: این لحن همان زبانی نیست، که هم‌اکنون به آن احتیاج داریم، بلکه زبان تهدید توخالی جورج بوش است که فقط به تقویت قدرت و نفوذ ایران منجر شده است.

وی افزود: سناتور کلینتون مدعی شد که نباید به ایران فکر کنیم و چند بار با من بدزبانی کرد. اما درست چند روز پیش از انتخابات تلاش می‌کند که از این زبان استفاده کند. تردیدی وجود ندارد که باید باقدرت و مسوولیت‌شناسی نسبت به حمله علیه اسراییل اقدام کنیم.

اوباما پیشروی کلینتون در اظهارنظر درباره ایران را محکوم کرد و این رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به بیانات تحریک‌کننده، توجیه‌ناپذیر و حاکی از بی‌مسوولیتی دانست.

وعده هیلاری کلینتون

خبر دیگری حاکی است: کلینتون با مخالفت با ادامه حضور نظامیان آمریکا در عراق و با وعده خروج نیروها در طرح ۶۰ روزه، تاکید کرد: راهکار نظامی برای حضور نیروها وجود ندارد.

کلینتون در پاسخ به سوالی درباره طرح وی برای خروج نیروها از عراق گفت: به نظر من مساله عراق و این که ما قصد داریم در این کشور چه کار کنیم محور اصلی رقابت‌های پاییز امسال خواهد بود. این در حالی است که مک‌کین نامزد حزب جمهوریخواهان اظهار کرده بود، بهتر است نیروهای آمریکایی تا ۱۰۰ سال در عراق باقی بمانند و بر این موضع بسیار پایبند است.

وی گفت: نظر من این است که نیروها کار خود را کرده‌اند. راهکار نظامی برای ادامه حضور نیروها در عراق وجود ندارد. اگر عراقی‌ها تصمیم نگیرند که مسوولیت‌های امنیتی خود را برعهده گیرند،‌ این نیروها سال‌ها در آنجا باقی خواهند ماند.

کلینتون وعده داد: اگر من رییس‌جمهور شوم از وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک و مشاوران امنیتی می‌خواهم طرحی تدوین کنند تا من بتوانم از آن برای خروج نیروها ظرف ۶۰ روز استفاده کنم.

وی ادامه داد: می‌دانم این کار سخت و خطرناک است. اما اگر آنجا بمانیم، عراقی‌ها گمان می‌‌کنند به آنها تضمین داده‌ایم و هرگز مسائل ناتمام، حل نمی‌شود. آنها نمی‌توانند درباره تقسیم درآمد نفتی تصمیم بگیرند پنج سال است می‌گویند می‌خواهند این کار را بکنند. ما کار خود را خواهیم کرد و نیروها را بیرون می‌کشیم.

این نامزد تاکید کرد: ۳۵ ژنرال و دریادار برجسته از جمله ژنرال جورج بوشکیرک، رییس کل گارد ملی ایالت ایندیانا نیز با وی هم‌عقیده هستند.

هدف اصلی اشغال

جان مک کین، نماینده جمهوریخواهان آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، روز جمعه در ایالت فونیکس آمریکا رسما اعلام کرد: آمریکا به خاطر منابع نفت خارجی درگیر جنگ عراق شد، اما همان شب در اقدامی غیرمنتظره، تلاش کرد گاف خود را اصلاح کند و با بیان این‌که منظور او از این سخن، جنگ اول خلیج فارس بوده و جنگ کنونی منظور نظر نیست، به گونه‌ای سعی در توجیه سخن خود کرد.

او که این موضوع را روز جمعه در شهر دنور و در سالن شهرداری این شهر بیان کرده بود، گفت: دوستان من، ما یک خط مشی انرژی داریم که می‌توانیم درباره آن سخن بگوییم که کاملا وابستگی ما را به نفت منطقه خاورمیانه از بین می‌برد و همچنین از این‌که ما جوانان و زنان و مردان خود را درگیر نبرد جدیدی در منطقه خاورمیانه کنیم، جلوگیری می‌کند.

او ادامه می‌دهد: ما به چند دلیل علیه صدام جنگیدیم؛ یکی از دلایل ما، صدام حسین بود، چرا که او کویت را تصرف و به این کشور حمله کرده بود و دیگر آن‌که ما نمی‌خواستیم او بر نفت و فروش آن کنترلی داشته باشد و علاوه بر آن، به دلیل نیاز ما به نفت خارجی، این بخش از دنیا برای ما بسیار مهم است.

او می‌گوید: منظور من این بوده که ما برای رهایی خود از چنگال نفت خارجی، باید دلایل امنیت ملی‌مان را مد نظر قرار دهیم.

وی می‌افزاید: من می‌گویم، ما به جنگ عراق وارد شدیم، البته نه تنها به دلیل این‌که صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی داشته است.

با این حال، هواداران انتخاباتی او تلاش کردند این خطای فاحش او را به گونه‌ای جلوه دهند که منظور وی از آنچه در شهر فونیکس اعلام کرده، جنگ اول خلیج فارس بوده است.

این برای چندمین بار است که این نماینده جمهوریخواه که پیش از این، خواستار بمباران ایران توسط هواپیماهای آمریکایی بوده است، اظهارات خود را اصلاح می‌کند. او پیش از این نیز درباره ویران شدن مرگبار پل میناگلیس، اظهارت خود را تغییر داده بود.