مسکو از ابتکار عمل تهران حمایت می‌کند

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای روس وی در اولین دور مذاکرات خود در تهران برای توسعه همکاری‌های همه جانبه برای تحکیم صلح و ثبات جهانی توافق کردند. به گزارش ایسنا، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و والنتین سوبولوف، کفیل دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه صبح دوشنبه اولین دور مذاکرات رسمی خود را برگزار کردند.در این دیدار، جلیلی برای نخستین بار بسته پیشنهادی ایران را با سوبولوف در میان گذاشت. ایران با نگاه عمیق به تحولات جهانی به منظور دستیابی به یک توافق دسته‌جمعی و همه جانبه برای حل معضلات جهانی،‌ ایده جدیدی را در قالب بسته پیشنهادی تهیه کرده است. این بسته پیشنهادی می‌تواند موضوع مذاکراتی خوبی بین قدرت‌های علاقه‌مند به این رویکرد از جمله۱ + ۵ باشد. کفیل شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز در پاسخ به بسته پیشنهادی ایران گفت: روسیه از هر ابتکار عمل جدیدی که باعث تحکیم ثبات، امنیت و صلح بین‌المللی شود، استقبال و حمایت می‌کند و از این که ایران برای نخستین‌بار ایده ابتکاری خود را با روسیه در میان می‌گذارد، سپاسگزار است. وی اظهار کرد: امروز جامعه بین‌المللی باور دارد که اقتدار ایران، عاملی موثر در جهت ارتقای امنیت، ثبات و صلح جهانی است.

موضع دوستانه روسیه

سوبولوف با اشاره به ملاقات جلیلی با پوتین، با ابلاغ پیام رییسان‌جمهور قدیم و جدید روسیه با جلیلی گفت: مدودف، رییس‌جمهور منتخب در روسیه نیز با ابراز امیدواری برای توسعه همکاری‌های بلندمدت دو کشور تاکید کرد که تحولات سیاسی جدید در روسیه در موضع دوستانه این کشور نسبت به ایران تغییر ایجاد نخواهد کرد.وی گفت:‌ پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نیز بارها تاکید کرده‌ است که اساس و پایه روابط ایران و روسیه همان توافقاتی است که وی در دیدار با مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری ایران داشته‌اند. کفیل شورای عالی امنیت ملی روسیه گفت: روسیه به تعهد خود برای تکمیل به موقع نیروگاه اتمی بوشهر وفادار است و طبق توافق قبلی به تعهدات خود عمل کرده است. سوبولوف با اشاره به این که روسیه، ایران را شریک مطمئن خود در بحث انرژی می‌داند، گفت: سیاست روسیه درباره انرژی و امنیت انرژی در جهان کاملا شفاف و روشن است و از هر ایده‌ای که به نفع طرفین و امنیت انرژی جهان باشد، حمایت می‌کند.

سوبولوف گفت: روسیه معتقد است ایران کشوری تاثیرگذار در تحولات و بحران‌های منطقه‌ای،‌ خاورمیانه و آسیای نزدیک است و با کمک یکدیگر می‌توانیم در جهت امنیت و ثبات در این مناطق گام موثری برداریم.

مقابل کشوری نیستیم

رضا آقازاده گفت: بسته‌ پیشنهادی ایران برای یک کشور خاص نیست بلکه یک طرح جامع در ابعاد مختلف است. به گزارش ایسنا، آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان بعد از ظهر دوشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با والنتین سوبولوف کفیل شورای امنیت ملی روسیه در جمع خبرنگاران مذاکراتش را سازنده و مثبت خواند و گفت: ما در سه زمینه اتمام نیروگاه بوشهر در زمان توافق شده آن، نقش روسیه در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و ابعادی از پیشنهاد ایران برای حل و فصل موضوعات بین‌المللی و بسته پیشنهادی که ایران برای کشورهای ۱+۵ خواهد داشت، گفت‌وگو کردیم. آقازاده در پاسخ به این سوال که چرا بسته پیشنهادی به طور خاص به نماینده کشورهای ۱+۵ (خاویر سولانا) داده نشده و آیا قرار است با تک‌تک کشورهای دیگر درباره این بسته مشورت شود، اظهار کرد: بسته پیشنهادی ایران برای یک کشور خاص نیست، بلکه یک طرح جامع در ابعاد مختلف است که موضوعات متفاوت را بررسی می‌کند و پیشنهادهای جامعی دارد. وی گفت: به طور کلی این بسته پیشنهادی مطرح می‌کند که ایران با تمام ظرفیت خود می‌تواند برای حل مسائل هسته‌ای همکاری کند.

آقازاده ادامه داد: مهم‌تر آن که ایران به عنوان یک شریک در حل مسائل تلقی می‌شود؛ نه به عنوان یک کشور متقابل.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این بسته پیشنهادی موضوعات دقیق و همه‌جانبه‌ای تدوین شده و قالب طراحی آن به گونه‌ای بوده است که ابتدا با روسیه مطرح کردیم و پس از آن با کشورهای دیگر نیز مطرح خواهیم کرد. آقازاده تاکید کرد: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی و آژانس هیچ نکته ابهامی دیگری وجود ندارد؛ ما کاملا روابطمان عادی است و همکاری‌هایمان در قالب مقررات ان.پی.تی است. هیچ مشکلی که ما را به اختلاف برساند بین ما و آژانس وجود ندارد، آنها بازرسی‌هایشان را انجام می‌دهند و ما نیز حقوقمان فعالیت‌های فنی‌مان را انجام می‌دهیم؛ بنابراین از نظر جمهوری اسلامی بحث گذشته و حال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کاملا شفاف است و این مساله در اظهارات آژانس کاملا قید شده است. وی ادامه داد: اگر آژانس شبهه‌ای در مساله هسته‌ای ایران دارد، ما روی آن شبهات بحث می‌کنیم. اما گفت‌وگویی با آژانس در موضوع دیگری نداریم. روابط ما تعریف شده است و رفت و آمدهای بازرسان و آژانس به طور مکرر انجام می‌شود. رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با توجه به حجم فعالیت‌های هسته‌ای ایران و این که امروز یک کشور هسته‌ای هستیم و فعالیت‌هایی که در حال حاضر در ایران فراهم شده، دیگر ایران به عنوان یک کشور عادی محسوب نمی‌شود و ما جزو چند کشوری هستیم که این قابلیت‌ها در آن کشورها وجود دارد.

وی ادامه داد: ایران این مزیت را دارد که همه فعالیت‌هایش در زمینه چرخه سوخت بومی است و ما هیچ احتیاجی به کشور دیگری نداریم و همه فعالیت‌هایمان مختص به متخصصان کشورمان است؛ هم چنین با پیشرفت‌های جدید در زمینه سانتریفیوژها نشان دادیم که این قابلیت و تکنولوژی در اندیشه رشد و پرورش یافته است. این چیزی است که غیر قابل مذاکره است. ما درباره حقوق ملت ایران با هیچ کس مذاکره نمی‌کنیم.

تاکید روسیه بر اتمام نیروگاه بوشهر

کفیل شورای امنیت ملی روسیه که برای اولین بار در این سمت به ایران سفر می‌کند، با اشاره به مذاکراتش با آقازاده گفت: طرف ایرانی درباره پیشنهادی که برای حل و فصل مساله هسته‌ای تهیه کرده است، صحبت کرد و در روزهای آینده پیشنهاد خود را درباره این بسته پس از بررسی جز به جز آن به طرف ایرانی ارائه خواهیم کرد.

کفیل شورای امنیت ملی روسیه بعد از ظهر روز دوشنبه پس از دیدار و گفت‌و‌گو با رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در جمع خبرنگاران مذاکراتش در سازمان انرژی اتمی را بسیار سازنده خواند و درباره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفت: هر دو طرف اطمینان دارند نیروگاه بوشهر به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در این مذاکرات دو طرف قول دادند تا تمام تعهداتشان به موقع انجام شود.

سوبولوف با تاکید بر اینکه نیروگاه بوشهر در موعد مقرر به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: ما مطمئن هستیم این نیروگاه اولین مرحله از گسترش روابط ایران و روسیه در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای است. وی با اشاره به دورنمای پروژه‌های هسته‌ای در ایران گفت: ایران با موفقیت پروژه‌های بزرگی را در زمینه گسترش انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ارتقا می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که پروژه‌های آینده خود را به روسیه بدهیم، گفت: من به این سوال قبلا هم پاسخ داده‌ام؛ هم ما و هم ایران بر راه‌اندازی این نیروگاه در موعد مقرر تاکید داریم. البته اتمام کار در این پروژ‌ه‌ها به عوامل زیادی نیاز دارد، در حال حاضر بخشی از تجهیزات نیروگاه بوشهر در کشورهای ثالث در حال ساخت و اتمام است و ما باور داریم که می‌توانیم این کار را به انجام برسانیم. وی گفت: خوشبختانه در این پروژه اراده لازم و جدی برای به انجام رساندن آن در دو طرف ایران و روسیه وجود دارد.