آثار هنری پشتوانه بانک‌ها

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نشست پژوهشی و تخصصی گالری‌داری و اقتصاد هنر که با حضور صاحبان چند نگارخانه و صاحبنظران اقتصاد هنر در جمع علاقه‌مندان برگزار شد، صبا، خبر برگزاری قریب‌الوقوع اکسپوی عکس و پس از آن خوشنویسی را در جهت شکوفایی اقتصاد هنر و حمایت جدی از هنرمندان بخش خصوصی و تثبیت هرچه بیشتر این مساله در کشور را اعلام کرد. فراخوان و شرایط برگزاری این دو اکسپو که برای نخستین‌بار در ایران برپا می‌شود در آینده نزدیک توسط موسسه صبا انتشار می‌یابد.

در این نشست که در قالب میزگردی تخصصی با حضور سروژ باسقیان، مهدی رسولی، فریبرز زرشناس، شیث یحیایی، مریم بامداد، مهدی روحانی، حسن سلطانی، مرضیه رمضانی، گرجستانی و سهراب هادی برگزار شد، ابتدا سروژ باسقیان با بیان اینکه مقوله اقتصاد هنر نزدیک ۲۰سال است که در دنیا مطرح شده و اولین نوبل در علم اقتصاد از ۱۹۶۹ تاسیس شده و تا همین چند دهه پیش اصلا اقتصاد را علم نمی‌دانستند به طرح این پرسش اساسی پرداخت که گالری‌داری‌ها تا امروز چه تعریف شفافی از نسبت خود با اقتصاد هنر به دست آورده‌اند؟ وی آن گاه به ضرورت ارتباط تنگاتنگ و دائمی گالری‌داران با هنرمندان در ارزش‌گذاری آثار تاکید کرد.

سپس گرجستانی مولف آثاری در باب اقتصاد هنر با اشاره به اینکه جهان هنوز خریدار و خواستار آثار هنرهای سنتی ما است و تنها از این طریق می‌توان رقابت کرد، نه هالیوود و صنعت تجارت، خاطرنشان کرد: برای جا افتادن اقتصاد هنر ابتدا باید تکلیف خود را با اهمیت و ضرورت هنر در این جامعه روشن کنیم. وی افزود: در کنار هفته کتاب و نمایشگاه کتاب می‌شود الگویی را در هنرهای تجسمی عینا پیاده کرد و یک جریان عمومی راه انداخت و دولت نیز این مساله را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد. وی گفت: حاصل این هم‌اندیشی‌ها می‌تواند اتخاذ رویکرد و راهکار بزرگی برای هنرهای تجسمی کشور باشد.

در ادامه سهراب هادی با انتقاد از اینکه در این چند روز برپایی نمایشگاه منتخب آثار نگارخانه‌های سراسر ایران، متاسفانه هیچ گزارش و نقد تحلیلی در مطبوعات ندیدیم، گفت: اگر مطبوعات و رسانه‌ها به این مهم نپردازند، هرگز نمی‌توان کار را در اشل و اندازه‌ای کلان ترسیم و تثبیت کرد. وی گفت: باید از منظر منافع ملی به مقوله اقتصاد هنر نگاه کنیم تا جایی که اثر هنری

همان گونه که رییس‌کل بانک مرکزی در دیدار خود از نمایشگاه گفت: «آثار هنری می‌تواند پشتوانه بانک‌ها شود.»

آن گاه یحیایی، موسس اتحادیه گالری‌داران، گفت: پنج وزارتخانه موظف شده‌اند از سازمان میراث فرهنگی حمایت کنند و همچنین طرح یونسکو در سال ۲۰۰۸ درخصوص اقتصاد هنر و حمایت از آثار هنری می‌تواند بستر خوبی برای یک حرکت جدی و همه‌جانبه باشد.

در ادامه خانم بامداد نیز به ضرورت حمایت دولت و فرهنگستان هنر از هنرمندان بخش خصوصی اشاره کرد.

در ادامه مهدی رسولی تاکید کرد: فرهنگ گالری‌داری را باید به مردم آموزش داد. باید ذائقه مجموعه‌ای را که قدرت خرید دارد و عموما ارگان‌ها و مجموعه‌های دولتی است به هنرهای تجسمی عادت داده که متاسفانه هنوز این ذائقه با هنرهای تجسمی و نقاشی پیوند نخورده است. آن‌گاه مهدی روحانی با اشاره به اینکه در صدا و سیما تنها پنج دقیقه گزارش و در مطبوعات کوچک‌ترین بازتابی از این واقعه مهم؛ یعنی جمع شدن گالری‌های هنری در یک فضا برای اولین بار در تاریخ هنرهای تجسمی ایران نداشته‌اند، گفت: الان یک فیلم غیرهنری صدها آنونس و بیلبوردهای تبلیغاتی را در شهر به خود اختصاص می‌دهد، اما در عرصه هنر و آن هم هنر تجسمی هرگز این امکان و فرصت به هنرمند داده نمی‌شود. وی افزود: باید به یک معیار و شاخص مورد قبول و عام برای ارزشگذاری و تعیین عیار آثار هنری برسیم.

گفتنی است، اولین نمایشگاه منتخب آثار نگارخانه‌های سراسر ایران با ارائه بیش از هفتصد اثر هنری اثر برگزیده تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا دایر است.