تاریخ گم شده

کتاب «تاریخ گم شده» اثر «مایکل هملتون مورگان» دیپلمات سابق وزارت امور خارجه آمریکا نویسنده و روزنامه‌نگار کنونی در ایالات متحده آمریکا منتشر شد.

کتاب تاریخ گم شده در حقیقت نگاهی تازه به تاریخ مسلمانان است و در آن تلاش شده پیشرفت‌های بشریت در زمینه‌های علوم نظری و علوم تطبیقی، هنر، ادبیات و موسیقی شرح داده شود. مورگان در این کتاب تلاش کرده دستاوردهای مثبت مسلمانان را در برابر اتهام رسانه‌های غربی که مدعی‌اند مسلمانان در خونریزی و ترویج تروریسم فعالند، قرار دهد.

وی به‌ویژه موضوع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را به میان می‌کشد و تلاش می‌کند با یادآوری تاریخ پربار اسلامی و دستاوردهای بزرگ مسلمانان برای بشریت تهمت‌هایی که به‌خصوص پس از آن تاریخ به مسلمانان وارد شده را بزداید.

مورگان در کتاب تاریخ گم شده جهانیان را به درک تاریخ اسلام و تمدن اصیلشان فرا می‌خواند و از همگان می‌خواهد به تلاش‌هایی که مسلمانان در طول تاریخ برای پیشرفت بشریت به کار بسته‌اند، ارج نهند. وی همچنین در کتابش تاکید می‌کند، بر خلاف آنچه بسیاری مدعی هستند تمدن و تاریخ اسلامی نه تنها دعوت به کشتار و نفی تمدن‌های دیگر نمی‌کند، بلکه بر عکس همواره اخوت و احترام به دیگر ادیان و تمدن‌ها را توصیه کرده است.

مورگان برای نوشتن این کتاب چندین بار به مصر، اردن، لبنان و سوریه سفر کرده تا از نزدیک حال و هوای مسلمانان را لمس کند. وی در این سفرها گفت‌وگوهایی با برخی از متفکران و اندیشمندان اسلامی انجام داده که ماحصل آن را در کتاب خود آورده است.

کتاب تاریخ گم‌شده هم‌زمان به فاصله دو ماه پس از انتشارش به زبان انگلیسی به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر شد که در مراسم رونمایی آن در قاهره در ماه مارس گذشته شخص نویسنده نیز حضور داشت.

مورگان درباره مراسم رونمایی از کتابش می‌گوید: «به هیچ عنوان گمان نمی‌کردم چنین استقبال گسترده‌ای از من توسط فرهنگیان و متفکران مسلمان صورت گیرد. این مراسم فراتر از یک مراسم عادی برای رونمایی کتاب بود. زیرا در آن چهره‌های فرهنگی مهمی از دیگر کشورهای مسلمان چون مالزی، اندونزی، سوریه، لبنان و الجزایر نیز شرکت داشتند.»

مورگان در مقدمه کتاب خود از ملک عبدا... دوم پادشاه اردن تقدیر می‌کند و امیدوار است فعالیت‌های وی بتواند در فهم بهتر غرب از فرهنگ اسلامی و گسترش درک متقابل دنیای غرب و دنیای اسلام از یکدیگر کمک کند.

کتاب تاریخ گم شده شامل ۸ فصل است که در فصل آخر به معرفی و تشریح شخصیت‌های مهم علمی و فرهنگی دنیای اسلام از جمله نویسندگان، مورخان و اسلام‌شناسان می‌پردازد.

منبع: irdiplomacy.ir