اگر نمایندگان بخواهند، من به عنوان رییس مجلس انتخاب می‌شوم و اگر هم نشدم، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: «ولعی برای ریاست مجلس ندارم.» این پاسخ علی لاریجانی به کسانی است که مدت‌ها به دنبال موضع شفاف رییس مجلس هشتم درباره ریاست در مجلس نهم هستند. بالاخره لاریجانی روز گذشته در آخرین نشست خبری خود در مقابل پرسش خبرنگاران، زبان گشود و گفت که «حتی اگر به عنوان رییس مجلس نیز انتخاب نشود، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود.»

این موضع‌گیری لاریجانی در حالی مطرح

می‌شود که مدت‌ها است بازار رقابت میان طرفداران دو رییس، «علی» و «غلامعلی»، یکی رییس مجلس هشتم و دیگری رییس مجلس هفتم داغ است. حداد عادل حدود ۱۰ روز قبل حضور خود در رقابت برای کسب صندلی ریاست مجلس نهم را رسما اعلام کرده است، اما لاریجانی حتی در نشست خبری دیروزش (پنج روز مانده به آغاز کار مجلس نهم) نیز حاضر نشد تا این موضوع را به صراحت بر زبان بیاورد.

رییس مجلس هشتم در نشست خبری خود همچنین، مواضعش نسبت به طرح موضوع بنزین ۲۰۰۰ تومانی را که با انتقاد رییس جمهور مواجه شده بود اعلام و از سخنان پیشین خود دفاع کرد.

اگر رییس نشوم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود

علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود به عنوان رییس مجلس هشتم گفت‌: اگر به عنوان رییس مجلس انتخاب نشوم، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رییس مجلس نهم شوید، خط مشی و استراتژی مجلس را در چه می‌دانید؟ گفت: به نظر من مهم‌ترین مساله کشور بحث اقتصادی و تولید در کشور است. فکر می‌کنم این مسائل باید محور قرار گیرد؛ چراکه توجه به این مسائل مشکل تورم، بیکاری و گرانی را حل می‌کند، اما اگر به حاشیه‌ها بپردازیم، در واقع از مساله اصلی فرار کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند ریاست دو برادر بر دو قوه به صلاح کشور نیست، تاکید کرد: من بارها نیز گفته‌ام که به دنبال این مساله نیستم و الان هم بنایی بر آن ندارم؛ یک مقدوراتی وجود دارد، اما من ولع ریاست را ندارم. وی اضافه کرد: اگر نمایندگان بخواهند، من انتخاب می‌شوم و اگر به عنوان رییس مجلس انتخاب نشدم هم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه همه مسوولیت‌هایم را با توصیه رهبری پذیرفتم، اظهار کرد: حتی برای نمایندگی مجلس هشتم هم توصیه ایشان بود که من به مجلس آمدم و حتی در مجلس نهم هم من نظر ایشان را کسب کردم البته نه در مورد ریاست؛ چرا‌که ریاست یک مساله درونی در مجلس است. لاریجانی افزود: این سر و صداهای بیرونی که اخیرا راه افتاده یک مقدار تعجب‌آور است؛ چرا‌که مساله ریاست یا بحث هیات رییسه هیچ‌گاه اینقدر سر و صدا نداشته است. وی ضمن انتقاد از بحث‌های تخریبی گفت: حجم زیاد اس‌ام‌اس‌ها و خبرهای تخریبی را در سایت‌هایی که معلوم است متعلق به کجا هستند، خوب نمی‌دانم.

رییس مجلس ادامه داد: هرگاه احساس کنم کارم در جایی مفید نیست، آن کار را رها می‌کنم. رییس مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر رییس مجلس نهم شوید، آیا شیوه قبلی ریاست در مجلس هشتم را ادامه داده یا اینکه شیوه را تغییر می‌دهید؟ گفت: من در مجلس هشتم به دنبال این بودم که قانون در کشور اجرا شود؛ چرا‌که قانون تصویب نمی‌شود که در کمد و تاقچه بماند، بلکه قانون برای اجرا شدن است و اصرار مجلس نیز بر این است.

لاریجانی تاکید کرد: مشی من این‌گونه است و هیچ‌گاه از استقلال مجلس کوتاه نمی‌آیم و بر آن مصر هستم و اگر رییس مجلس نهم نیز شوم، باز روش من همین است.

بنزین ۲۰۰۰ تومانی را طبق پیشنهاد دولت مطرح کردم

رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در اواسط اردیبهشت‌ماه اعلام کردید که قیمت بنزین قرار است ۲۰۰۰ تومان شود؛ اما دولت این موضوع را تکذیب کرد و شما هیچ واکنشی به این تکذیب دولت نشان ندادید، اظهار کرد: دلیلش این است که ما علاقه‌ای نداریم به بگو و مگوها اضافه کنیم. البته این که گفته بودم قرار است قیمت بنزین ۲۰۰۰ تومان شود در پاسخ به سوال خبرنگاری بود که پرسید چرا با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌یارانه‌ها مخالفت می‌کنید و من گفتم طبق درخواست دولت که به کمیسیون تلفیق داده است، می‌خواهد از محل اجرای فاز دوم هدفمندی ۱۳۵هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

وی تاکید کرد: من هم بر اساس این گزارش گفتم که بر اساس این ۱۳۵هزار میلیارد تومان، قیمت بنزین و گاز این میزان می‌شود. لاریجانی ادامه داد: مذاکرات در کمیسیون تلفیق ضبط شده است که نماینده دولت دو درخواست از ما داشت؛ یکی کسب درآمد ۱۳۵ هزار میلیاردی و دیگری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که ما این دو را نپذیرفتیم و برای آن هم دلیل داشتیم.

وی ادامه داد: حتی در جلسه کمیسیون تلفیق نماینده دولت اعلام کرد که می‌توان قیمت بنزین و گاز را بالاتر از فوب خلیج‌فارس به مردم بفروشیم که ما با آن مخالفت کردیم؛ چراکه چطور می‌شود بالاتر از قیمت صادرات به مردم کشور خودمان بنزین و گاز را عرضه کنیم؟ البته این صحبت نماینده دولت نیز به دلیل برداشت اشتباه آنها از قانون بود.

۱+۵ دست از بازی‌های موذیانه بردارد

علی لاریجانی درنطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز گذشته مجلس، با اشاره به مذاکرات بغداد گفت: ملت ایران هر چند نسبت به برخوردهای دو گانه برخی کشورهای زورگو در مساله هسته‌ای دچار ابهام جدی است، اما از آنجا که مشی جمهوری اسلامی حل و فصل مسائل در مذاکراتی عادلانه و واقعی است این مذاکرات را ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: ۱+۵ متوجه باشد ملت ایران انتظار دارند آنان رفتار گذشته خود را اصلاح نمایند و دست از بازی‌های موذیانه بردارند. نمی‌شود در مذاکرات لبخند زد و در پشت صحنه دنبال اقدامات ایذایی بود.

لاریجانی تاکید کرد: ‌ملت ایران از مذاکرات واقعی و منصفانه استقبال می کند، اما بر حقوق خود مصر است. وی ادامه داد: رویکرد اصلاحی ۱+۵ می‌تواند موجب امنیت و آرامش منطقه‌ای در صحنه بین‌الملل شود که امید است بر این نکته توجه داشته باشد. رییس مجلس تصریح کرد:‌ مسیر تحولات منطقه حکایت از روشن‌بینی اسلامی دارد. در مصر، تونس،‌ لیبی و بحرین و یمن و زمان بازی‌های مفلوکانه سیاسی به پایان رسیده است.