تداوم چالش بر سر نطق علی‌مطهری درباره سپاه

دنیای اقتصاد- نطق روز یکشنبه علی مطهری نماینده تهران در مجلس، درباره دخالت سپاه در نهمین دوره انتخابات مجلس و انتقاد وی به رییس‌جمهور مبنی بر بی توجهی به فرهنگ حجاب و عفاف، نه تنها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، بلکه واکنش و اعتراضات برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس، رییس مجلس و گروهی از دانشجویان بسیجی در مقابل ساختمان بهارستان را به دنبال داشت. یک سوی این انتقادات، علی لاریجانی رییس مجلس بود که در دقایق آغازین جلسه علنی روز گذشته در نطق پیش از دستورش بدون اشاره مستقیم به سخنان مطهری، گفت که «همکاران عزیز در بیان مطالب خود به شرایط کشور و ارزش نهاد سپاه طوری بپردازند که حرمت پاسداران عزیز در جامعه حفظ شود و همچنین شان و احترام مسوولان که در قوای سه گانه خدمت می‌نمایند، مورد توجه قرار گیرد.»

از سوی دیگر، اعتراض برخی نمایندگان همچون حمید رسایی نماینده تهران بود که اعتقاد داشتند در این نطق به رییس‌جمهور و سپاه توهین شده است و مطهری باید عذرخواهی کند. اما روی سوم این جریان، تجمع اعتراضی اعضای بسیج دانشجویی مقابل ساختمان بهارستان بود که پس از ساعتی با تلاش نیروی انتظامی به آرامش گروید.

واکنش لاریجانی به سخنان مطهری درباره سپاه

رییس مجلس در نطق دیروز خود با تاکید بر اینکه حرمت پاسداران در جامعه باید حفظ شود، گفت: در شرایط فعلی کشور مطالب انتقادی با متانت بیان شود تا تاثیر آن، آنگونه که در روش امر به معروف و نهی از منکر توصیه شده به اندازه باشد.

علی لاریجانی تصریح کرد: همکاران عزیز در بیان مطالب خود با توجه به شرایط کشور و ارزش نهاد سپاه که بر خون‌های مجاهدان فی‌سبیل‌الله بنا شده است طوری عمل کنند که حرمت پاسداران عزیز در جامعه حفظ شود.

رسایی :چرا مدعی‌العموم با مطهری برخورد نمی‌کند؟

حمید رسایی نماینده تهران در مجلس نیز در تذکری آیین نامه ای، با انتقاد از نطق اخیر علی مطهری در پارلمان گفت: چرا مدعی‌العموم با مطهری برخورد نمی‌کند؟

وی افزود: همه می‌دانند که بنده بارها از دولت حمایت کردم، آن هم به دلیل شاخصه‌هایی که داشته و افتخار هم می‌کنم. اما همه نیز می‌دانند که ما از منتقدان جدی برخی از رفتارهای دولت و رییس‌جمهور محترم هم بوده‌ایم و هستیم و به این موضع نیز افتخار می‌کنیم، اما آیا اگر ما انتقادی داریم، حق اهانت نیز داریم؟ آیا ما می‌توانیم هر نسبت ناروایی را از تریبون مجلس مطرح کنیم؟ آیا قانون به ما چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

رسایی ادامه داد: آیا نماینده‌ای که در نطق خود یکسری مطالب و الفاظ و ادعاهایی را در مورد رییس‌جمهور به کار برده، لازم نیست عذرخواهی کند؟

وی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با رییس مجلس و برخی از اعضای هیات رییسه، گفت: ایشان بعد از یکی از جلسات مجلس که باعث اوقات تلخی شد، با جمعی از اعضای هیات رییسه و رییس مجلس جلسه‌ای داشتند و از مجلس گلایه کردند. رسایی سپس بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در آن جلسه را برای نمایندگان خواند. ‌وی گفت: آیا باید برای این موضوع (سخنان ‌علی مطهری) به این شکل برخورد می‌شد؟ امروز عده‌ای آمدند مقابل مجلس و ما با خبر شدیم که نیروی انتظامی با آنها برخورد کرده، چون معترض بودند.

مطهری: نمی‌فهمم کجای نطق من اهانت و بی‌ادبی بود؟

علی مطهری نماینده تهران اما در پاسخ به این سخنان طی تذکری دیگراز سخنان قبلی خود دفاع کرد و گفت: متن نطق بنده و صدای بنده در صحن علنی موجود است، بنده نمی‌فهم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود؟

به گزارش فارس، مطهری با استناد به ماده‌ای ۷۷ آیین‌نامه داخلی پارلمان، مدعی شد: بنده در آن نطق اعلام کردم که سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم از برخی از کاندیداها حمایت کرد و تمام قد وارد شد و به نظر من همین کار تخلف است. حرف بنده این نبود که سپاه نتیجه صندوق‌های رای را تغییر داده است. وی ادامه داد: سپاه نباید اساسا وارد این موضوعات شود، چراکه این موضوع با توصیه حضرت امام خمینی (ره) نیز متفاوت دارد.مطهری با ادعای اینکه بسیاری از فرمانده سپاهان نیز حرف من را قبول دارند، مدعی شد: اگر برخی از فرماندهان سپاه این کار را ادامه دهند، نام آنها را اعلام می‌کنم.

نماینده تهران گفت: به نظر بنده نمایندگان مجلس باید بتوانند به راحتی درباره همه امور اظهارنظر کنند و نباید قداستی برای هیچ نهادی قائل باشیم.