2 درخواست بودجه‌ای دولت از مجلس

دنیای اقتصاد- احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس از دو درخواست اساسی رییس‌جمهور از مجلس در قالب بودجه ۹۱ خبر داد و تاکید کرد که محمود احمدی‌نژاد بنا داشته است کار هدفمندی یارانه‌ها را همین امسال که سال آخر دولت فعلی است، «یکسره» کند. دو خواسته اصلی احمدی‌نژاد که در جلسه چهارشنبه ۱۳/۲/۹۱ جمعی از نمایندگان با رییس‌جمهور مطرح شده، عبارت است از‌ اینکه اولا مجلس اجازه دهد که دولت در سال‌جاری از گران کردن حامل‌های انرژی و آب مبلغ ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و امسال که سال آخر دولت فعلی است، کار هدفمندی یکسره شود.

دیگر‌اینکه مجلس اجازه دهد، دولت از صندوق توسعه ملی به صورت ریالی برای بخش مسکن و مشابه آن استفاده کند؛ یعنی هم از‌این صندوق به طور «ریالی» بهره‌برداری شود و هم «دولت» به آن دست یابد. دو خواسته‌ای که دست کم تا امروز مجلس با آنها موافقت نکرده است؛ درباره اعتبارات یارانه‌ای که کمیسیون تلفیق حداکثر با درآمد ۶۶ هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی موافقت کرده و درباره اعطای مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه به دولت هم مجلسی‌ها همچنان در تردیدند.

توکلی در یادداشتی که زیر عنوان «گزارش به مردم: درجریان تصویب مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چه گذشت؟» در سایت خبری «الف» منتشر کرده است، همچنین با اشاره به وجود شرایط «رکود تورمی» در اقتصاد‌ایران، خبر داده است که در صورت اجرای پیشنهاد دولت مبنی بر کسب درآمد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی، قیمت بنزین باید به ۱۰۵۰تومان در هر لیتر افزایش یابد؛ اما با پیشنهاد کسب درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی (پیشنهادی که در مرحله نخست در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود) متوسط قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای به ۶۰۶ تومان در هر لیتر محدود خواهد شد.

توضیحات توکلی به نقل از مصباحی مقدم

توکلی درباره جلسه چهارشنبه ۱۳/۲/۹۱ جمعی از نمایندگان با رییس جمهور به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم که در آن نشست حاضر بوده، می‌نویسد: آقای احمدی نژاد اصرار داشت که مجلس با رساندن قیمت حامل‌های انرژی وآب به حداکثر میزان قانونی طی سال جاری موافقت کند. برای این کار درخواستش این بود که مجلس اجازه بدهد که مبلغ ۱۳۵ هزار میلیارد تومان از گران کردن حامل‌های انژی و آب درآمد کسب کند و امسال که سال آخر دولت فعلی است، کار یکسره شود. گرانی شدید فعلی را نیز محصول اجرای مرحله اول نمی‌دانست و آن را تحت تاثیر بازار ارز و تحریم ظالمانه دشمنان می‌شمرد.

توکلی به نقل از مصباحی مقدم می‌افزاید: اصرار دیگر آقای رییس‌جمهور بر این بود که مجلس اجازه دهد، از صندوق توسعه ملی که برای کمک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، آن هم به شکل ارزی تاسیس شده، دولت برای مسکن و مشابه آن استفاده کند؛ یعنی هم ریالی بهره‌برداری شود و هم دولت به آن دست یابد.

«آثار تورمی‌کمرشکن»

رییس مرکز پژوهش‌ها سپس به روند تصویب درآمدهای یارانه‌ای در کمیسیون تلفیق مجلس اشاره می‌کند و می‌نویسد: در کمیسیون عرض کردم آثار تورمی ناشی از پیشنهاد وحشتناک دولت (درآمد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی) بسیار کمرشکن خواهد بود. در وضعیتی که مرحله اول تورم را افزایش داد، سپس ندانم کاری یا سوء عمل مسوولان قیمت ارز را حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش داد که خود باعث گرانی است و تحریم هم باعث گران‌تر شدن واردات می‌گردد، در این وضعیت تورمی که داد مردم را به آسمان رسانده، یک بار دیگرجهش قیمتی حامل‌های انرژی و آب و نان، ممکن است فاجعه به بار ‌آورد.

بنزین ۱۰۵۰ تومانی با پیشنهاد دولت؟

توکلی قیمت گاز طبیعی، بنزین، گازوئیل و برق را با پیشنهاد اولیه دولت به ترتیب معادل ۲۸۰ تومان در هر متر مکعب، ۱۰۵۰ تومان در هر لیتر، ۹۰۰ تومان در هر لیتر و ۱۳۰ تومان در هر کیلووات ساعت پیش‌بینی کرده و می‌افزاید: از کمیسیون پرسیدم فکر می‌کنید چند درصد تورم از این قیمت‌ها پیش خواهد آمد؟ هر چه باشد به نظر من مردم ممکن است، نتوانند تحمل ‌کنند و مجبور خواهید شد از این کار بزرگی که به همت دولت و مجلس آغاز شده است دست بکشید.

وی سپس از افزایش قیمت گاز، بنزین، گازوئیل و برق به ۱۰۰ تومان، ۶۰۶ تومان، ۳۰۰ تومان و ۷۰ تومان بر اساس پیشنهاد درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی خبر می‌دهد و می‌نویسد: با اجازه کسب درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی [برای دولت در سال ۹۱]، به طور متوسط حدود ۷۰-۸۰ درصد باید قیمت حامل‌ها را اضافه کرد. پس، اینکه مدافعان پیشنهاد دولت مدعی شده‌اند با این تصمیم هدفمندسازی متوقف می‌شود، نادرست است.

مخالفت اقتصاددانان با فاز دوم

توکلی در‌این یادداشت همچنین از «مخالفت اکثر اقتصاددانان طرفدار اجرای هدفمندسازی با اجرای مرحله دوم در شرایط فعلی اقتصادی» خبر داده و می‌افزاید: [در کمیسیون تلفیق] مثلا از مخالفت رییس شورای رقابت که با حکم رییس جمهور به این سمت نصب شده، رییس پیشین دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف، یک تیم اقتصادی به ریاست یکی از اساتید با سابقه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رییس گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و مشابه آنها [نام بردیم] که همگی هشدار می‌دهند و اعلام خطر می‌کنند که در این شرایط ادامه کار هدفمندی باید بسیار بااحتیاط باشد و بسیارشان توقف آن را خواستارند.