ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به وزارت خارجه این کشور دستور داد که روش‌هایی را برای حل و فصل منحصرا دیپلماتیک مناقشه بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران پیدا و بررسی کند.

به گزارش ایسنا، بنا بر حکم ریاست‌جمهوری روسیه در رابطه با اقداماتی برای تحقق خط مشی سیاست خارجی روسیه که به امضای پوتین رسید، وزارت خارجه روسیه دستور دارد که به دنبال حل ‌و ‌فصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران با تکیه بر ابزار دیپلماتیک و سیاسی باشد. به گزارش شبکه خبری پرس تی‌وی، بنابر اعلام وب‌سایت رسمی رییس‌جمهور روسیه، هدف از این دستور اجرایی «اجرای خط مشی منسجم فدراسیون روسیه است که از منافع ملی‌اش حمایت می‌کند.»این تحول در حالی است که ایران و گروه ۱+۵ متشکل از کشور‌های انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به علاوه آلمان در این مذاکرات شرکت کرده‌اند. آخرین دور مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در استانبول ۲۶ فروردین ماه برگزار شد و هر دو طرف، این گفت‌و‌گو‌ها را مثبت و سازنده خواندند. قرار است

دور بعدی مذاکرات سوم خردادماه سال جاری در بغداد برگزار شود.

اسرائیل: ایران از برنامه هسته‌ای چشم بپوشد

در همین حال، دنی ایالون، معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ابراز داشت که به توافق نرسیدن با ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای تهران بهتر از نیل به توافقی نامطلوب است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو بین‌المللی فرانسه، به باور او دادن امکان غنی‌سازی و ذخیره کردن اورانیوم به ایران به معنای سوق دادن این کشور به سوی ساخت بمب اتمی است. این مقام صهیونیستی ضمن یادآوری این نکته که حل و فصل این مساله از طریق مسالمت آمیز بهترین راه خروج از بحران است، گفت قدرت‌های بزرگ که با ایران مذاکره و گفت‌وگو می‌کنند باید مصرا خواهان آن شوند که ایران از برنامه هسته‌ای خود «چشم پوشی» کند. معاون وزارت امور خارجه اسرائیل از اعضای حزب راست افراطی «اسرائیل، خانه ما» به رهبری اویگدور لیبرمن- وزیر امورخارجه این رژیم - است.

تعویق دوباره بررسی تحریم نفتی ایران در اروپا

از سوی دیگر، یک مقام آگاه اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزیران خارجه این اتحادیه در نشست دوشنبه آینده خود موضوع تحریم نفت ایران را مورد بررسی و مرور قرار نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیزینس ویک این خبر را به نقل از یک مقام آگاه اتحادیه اروپا اعلام کرده است. پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا در ماه گذشته برگزاری نشست بررسی و مرور تحریم نفتی ایران در سطح وزرا را به تاخیر انداخته بود. اتحادیه اروپا در سوم بهمن‌ماه ۱۳۹۰ تصمیم گرفت تا از اول جولای ۲۰۱۲ (۱۱ تیرماه ۱۳۹۱)واردات نفت ایران توسط اعضای این اتحادیه متوقف شود. بر این اساس کشورهای واردکننده نفت ایران تا اول جولای می‌توانند بر اساس قراردادهای موجود به واردات نفت ایران ادامه دهند و از پوشش بیمه‌ای شرکت‌های اروپایی در این زمینه استفاده کنند.