ایران در انتظار نتیجه سفر هیات آژانس

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: دستور کار مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵، برگزاری دومین دور گفت‌و‌گو‌های کارشناسان آژانس اتمی با مقامات ایران در تهران و قطع صادرات نفت به کشورهای فرانسه و انگلیس، محور سوالات دیروز خبرنگاران از رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه بود. مهمان‌پرست، در پاسخ به این پرسش‌ها با تایید اینکه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان نیز در دستور مذاکره با ۱+۵ قرار دارد، گفت: نتایج گفت‌وگو‌های کارشناسان آژانس با مقامات تهران در تعیین دستور جلسه مذاکرات هسته‌ای آتی ایران و ۱+۵ تاثیر گذار خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه که دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره کم و کیف مذاکرات هسته‌ای گفت: با توجه به اینکه دو طرف ظاهرا برای برگزاری اجلاس آمادگی دارند، مشکلی برای توافق درباره زمان و مکان مذاکرات نیست. مکان‌هایی برای این گفت‌وگو مطرح می‌شود که استنباط می‌شود شاید استانبول بیشترین احتمال برگزاری نشست را داشته باشد، اما هنوز قطعی نشده است.

گفت‌وگو برای تعیین چارچوب مذاکرات آتی

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دومین سفر هیات کارشناسی آژانس اتمی به تهران اظهار کرد: ایران و هیات آژانس مشغول بحث و مذاکره در مورد نحوه تعامل هستند. این مذاکرات به منزله تعیین چارچوب همکاری‌ها و مذاکرات بعدی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، کارشناسان آژانس اتمی برای دومین بار طی یک ماه گذشته به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس اتمی صبح دوشنبه وارد تهران شدند. مهمان‌پرست، اما توضیح داد: باید صبر کنیم تا ببینیم نتیجه سفر این هیات به چه موضوعاتی منجر خواهد شد و چه تاثیری در چارچوب مذاکراتی ما با کشورهای ۱+۵ خواهد داشت. وی تاکید کرد: در هر صورت ما آماده مذاکرات هستیم. باید با رویکرد مثبت و سازنده و با اراده‌ای برای همکاری وارد مذاکرات شد. زمان و مکان مذاکرات از اهمیت کمتری برخوردار است، اما این موضوع نیز در سایه توافق دو طرف تعیین خواهد شد.

فعالیت‌های هسته‌ای هم در دستور کار است

وی در پاسخ به اینکه آیا در نشست ایران و ۱+۵ موضوع هسته‌ای کشورمان در دستور کار است یا بسته پیشنهادی ایران؟ گفت: بحث فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان هم جزو دستور کار مذاکرات خواهد بود. مذاکرات حول دستور کارهای مختلفی انجام خواهد گرفت که یکی از آنها فعالیت‌های هسته‌ای کشور ماست، البته باید صبر کنیم تا چارچوب مذاکرات مشخص شود و سپس دو طرف به توافق نهایی برسند.

شرط ایران برای تداوم روابط نفتی

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود، در پاسخ به سوالی درباره قطع روابط نفتی ایران با شرکت‌های فرانسوی و انگلیسی گفت: شش سفیر اروپایی به وزارت خارجه دعوت شدند و در مورد روابط تجاری و نفتی دو‌جانبه بحث و گفت‌وگو شد. تاکید شد اگر قرار است این روابط ادامه داشته باشد که ما هم خواهان وجود این رابطه و تداوم همکاری‌ها با کشورهای اروپایی هستیم باید برخی موارد مورد توجه قرار گیرد از جمله موضوع تضمین پرداخت بهای نفت کشورمان و وجود قراردادهای نسبتا بلندمدت در فاصله‌های ۳ تا ۵ ساله و اجازه نداشتن لغو یک‌جانبه قرارداد توسط خریداران نفت. این موضوعات می‌تواند یک همکاری نفتی را در دوره زمانی سه تا پنج ساله تضمین کند که منافع دو طرف را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: ما خود را متعهد به تامین انرژی موردنیاز کشورها می‌دانیم اروپایی‌ها نیز باید خود را متعهد به تامین پرداخت بهای نفت و درآمدهای نفتی کشورمان بدانند.

رد ادعای قطع واردات نفت از ایران

وی در واکنش به اظهارات برخی مقامات فرانسوی و اروپایی مبنی براین که فرانسه و انگلیس پیش از این واردات نفت از ایران را قطع کرده بودند، گفت: اگر مقامات و رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که همکاری نفتی وجود نداشته است، مگر همکاری بانکی میان ایران و انگلیس وجود داشت که تبلیغ می‌کردند همکاری‌های بانکی را متوقف می‌کنیم؟ آنچه که برای آنها غیرقابل تحمل است این است که یک ملت مستقل و مقتدر تصمیم می‌گیرد آنچه منافعش را تامین می‌کند دنبال کند. آنها باید با احترام متقابل با ملت ما صحبت کنند و تصور وجود دنیای پیشین و استعمار را باید از ذهن‌شان دور کنند. دنیای امروز تغییرات جدی داشته است و تصورات مربوط به دوران استعماری کشورها باید به دور ریخته شود.

متعهد به تامین انرژی هستیم

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما خود را متعهد به تامین انرژی مورد نیاز کشورهای مختلف از جمله اروپا می‌دانیم، اما انتظار داریم آنها نیز خود را متعهد به تامین منابع درآمدی کشور ما بدانند. این روابط باید به صورت دوجانبه پیگیری شود. تصور این که تحریم‌های نفتی می‌تواند فشارهای فزاینده‌ای به ایران وارد کند و در نتیجه این فشارها ملت ما از حقوق اساسی خود دست بکشد، اشتباه است. منابع موجود انرژی در ایران مورد توجه بسیاری از کشورها است و سهمی که اروپا از این منابع دارد ۱۸ درصد صادرات ما است که به راحتی برای آنها جایگزین وجود دارد.

وی تاکید کرد: ترجیح ما داشتن روابط تجاری با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و به صورت پایدار و با تعهد طرفینی برای پایبندی به اصول و مقررات مربوط به این کار است.

استقبال از بازگشت منافقین به ایران

خبرنگار دیگری از خروج بخشی از منافقین از پایگاه اشرف به پایگاه موقت لیبرتی پرسید، که مهمان‌پرست گفت: این موضوع جزو مسائل حاکمیتی عراق محسوب می‌شد. ما از این اقدام عراق حمایت می‌کنیم. چنانچه افرادی از مجموعه منافقین آمادگی بازگشت کشورمان را داشته باشند از آن استقبال خواهیم کرد.

آذربایجان پایگاه امنی برای موساد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آذربایجان پایگاه امنی برای جاسوسان موساد شده است، گفت: ما در مورد اخباری که به دست‌مان رسید تذکرات لازم را به آذربایجان دادیم. سفیر آنها را احضار کردیم و متن اعتراضی را به آنها منتقل کردیم. مقامات آذربایجان فعالیت عناصر صهیونیستی در کشورشان را رد کردند و ادعا می‌کنند چنین تحرکاتی وجود ندارد، اما به هر حال باید با هوشیاری و بیداری مراقبت کنیم تا توطئه‌های رژیم صهیونیستی روابط کشورهای منطقه را تحت‌شعاع خود قرار ندهد. ما آذربایجان را کشوری همسایه با مشترکات فراوان می‌دانیم.

آماده همکاری با تایلند هستیم

وی درباره انفجار اخیر در بانکوک و انتساب آن از سوی برخی از چهره‌ها در تایلند به منافقین گفت: این موضوع از سناریوهایی است که هدف آن تخریب چهره ایران است و نقش صهیونیست‌ها در این سناریوها کاملا روشن است. ما هرگونه اقدامات تروریستی را محکوم کردیم و به هیچ وجه این اقدامات را تایید نمی‌کنیم. ما آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با دولت تایلند اعلام و پیشنهاد کردیم که در روشن شدن این موضوع به آنها کمک کنیم.

احتمال برگزاری مذاکره هسته‌ای در کشوری غیر از ترکیه

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه گفت: احتمال دارد مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ در کشورهای دیگری غیر از ترکیه انجام شود.

به گزارش ایسنا، صالحی در نشست مطبوعاتی مشترک خود با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در پاسخ به سوالی درباره تعیین مکان گفت‌وگوی ایران با ۱+۵ گفت: قبلا اعلام کردیم که ترکیه آمادگی خود را برای انجام این گفت‌وگوها مطرح کرده است، البته احتمال دارد کشورهای دیگر هم اعلام آمادگی کنند. به هر حال روز شنبه پیشنهاد کشورهای دیگری که آمادگی‌شان را برای میزبانی این مذاکرات اعلام کرده‌اند بررسی و پس از گفت‌وگوی آقای جلیلی و خانم اشتون نسبت به اعلام مکان مورد توافق تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: تا به امروز فعلا ترکیه اعلام آمادگی کرده است، اما احتمال دارد تا شنبه کشورهای دیگر نیز در این باره اقدام کنند. امیدواریم حداکثر شنبه یا یکشنبه این مساله کاملا روشن شده باشد. وزیر خارجه در عین حال گفت: نظر شخصی من این است که امیدواریم بتوانیم با توجه به اینکه نشست قبلی در استانبول بوده است این نشست را نیز در استانبول برگزار کنیم. البته در این باره آقای جلیلی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بن علوی: ماموریتی برای میانجیگری ندارم

وزیر خارجه عمان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که سفرش به تهران در راستای رایزنی‌های معمول بین وزیران خارجه دو کشور صورت گرفته و ماموریت ویژه‌ای برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، یوسف بن علوی افزود: اگر ماموریت ویژه‌ای داشتم، حتما به صراحت بیان می‌کردم.