دنیای اقتصاد- در پی ارسال نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون و اعلام آمادگی رسمی ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵، برخی قدرت‌های غربی از نامه مذاکره‌کننده ارشد ایران استقبال کردند. وزیر خارجه فرانسه این نامه را نشانه‌ای از «آغاز گشایش» از سوی تهران دانست؛ هرچند مدعی شد: نامه ایران «گنگ و دوپهلو» است. سخنگوی کاخ سفید نیز با رویکردی احتیاط‌آمیز از این نامه استقبال کرد؛ اما سخنگوی وزارت خارجه چین صراحتا آن را «یک پیشرفت» برشمرد و از آن ابراز «خوشحالی» کرد. فرانسه و چین استقبال کردند، آمریکا با احتیاط موضع گرفت

واکنش اعضای ۱+۵ به نامه جلیلی

دنیای اقتصاد- در پی ارسال نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون و اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵، برخی قدرت‌های غربی از نامه مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران استقبال کردند. وزیر خارجه فرانسه آن را نشانه‌ای از «آغاز گشایش» از سوی تهران دانست و سخنگوی وزارت خارجه چین از «این پیشرفت» ابراز «خوشحالی» کرد. سخنگوی کاخ سفید نیز با رویکردی احتیاط‌آمیز از این نامه استقبال کرد.

ارسال نامه جلیلی به اشتون روز چهارشنبه گذشته اعلام شد. بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی در این نامه با استقبال از آمادگی ۱+۵ برای بازگشت به گفت‌وگوها به منظور برداشتن گام‌های بنیادین جهت همکاری پایدار، مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه گفت‌وگو اعلام شده بود. سعید جلیلی همچنین تاکید کرده بود که موفقیت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده ۱+۵ با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران است.

جزئیات بیشتری از نامه

روز پنج‌شنبه خبرگزاری‌های خارجی جزئیات بیشتری از این نامه را منتشر کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که سعید جلیلی در این نامه یک صفحه‌ای از سرگیری مذاکرات هسته‌ا‌ی با قدرت‌های جهانی را پیشنهاد داده که تهران می‌تواند در آن «ابتکارات جدیدی» داشته باشد.

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است رویترز مدعی شده در این نامه اشاره‌ای به پیشنهادهای مشخص در زمینه موضوع هسته‌ا‌ی ایران نشده است؛ آنچنان که بتواند کشورهای غربی را متقاعد کند ایران برای مذاکرات جامع آماده است.

به گزارش رویترز جلیلی در این نامه که به تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) است، نوشته است: ما آمادگی‌مان را برای گفت‌وگو درباره طیفی از مسائل مختلف که می‌‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های سازنده و آینده‌نگرانه باشد، اعلام می‌کنیم. بر اساس این گزارش، جلیلی در نامه‌اش نوشته که از اظهارات اشتون درباره احترام به حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ا‌ی استقبال می‌کند و «شکی وجود ندارد که با تعهد به این رویکرد مذاکرات‌مان برای همکاری بر مبنای اصول گام به گام و عمل متقابل در زمینه برنامه هسته‌ا‌ی ایران می‌تواند آغاز شود».

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که نامه جلیلی پاسخی به نامه ماه اکتبر (مهر و آبان) اشتون بود که در آن اشتون اعلام کرد اگر ایران آماده باشد «به طور جدی در گفت‌وگوهای با معنی شرکت کند» و به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ا‌ی‌اش پاسخ دهد قدرت‌های جهانی حاضرند در عرض چند هفته با ایران ملاقات کنند. مایا کوچیانچیک، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: ما نامه سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ا‌ی ارشد ایران را در پاسخ به نامه اشتون که در اکتبر سال ۲۰۱۱ ارسال شد، دریافت کردیم. سخنگوی اشتون گفت که وی مشغول بررسی نامه است و با شش قدرت جهانی درباره پاسخ به این نامه مشورت خواهد کرد.

استقبال فرانسه

در همین حال، وزیر امور خارجه فرانسه نامه سعید جلیلی را نشانه‌ای از «آغاز گشایشی» از سوی تهران دانست و گفت: این نامه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شود که راحت‌تر حرف خود را بزند. به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایسنا آلن ژوپه گفت: از نظر ما این نامه همچنان گنگ و دو پهلو است، اما نشان می‌دهد که ایران آماده می‌شود که راحت‌تر حرف خود را بزند و می‌گوید که برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ا‌ی‌اش آماده است. وزیر امور خارجه فرانسه در عین حال مدعی شد: صداقت ایران زمانی به بوته آزمایش گذاشته می‌شود که تیمی عالی‌رتبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دومین دور مذاکرات را در تاریخ ۲۰ و ۲۱ فوریه (اول و دوم اسفند) در تهران برگزار کنند.

ژوپه گفت: اگر ایران واقعا برای گفت‌وگو آماده باشد و سایت‌ها و اسنادش را (که بازرسان آژانس خواستار آن شده‌اند) ارائه دهد آنگاه شرایط برای احیای مذاکرات فراهم می‌شود .وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که ایران باید اولین گام را بدون پیش شرط برای رفع شک و شبهه‌ها درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ا‌ی‌اش بردارد تا تحریم‌ها بتوانند کاهش پیدا کنند.

واکنش محتاطانه آمریکا

کاخ سفید اما واکنش محتاطانه‌ای نسبت به نامه ایران نشان داد و تاکید کرد: در صورتی که تهران به کاهش تنش‌ها با غرب متعهد شود آمریکا برای از سرگیری دیپلماسی آماده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در این باره گفت: این امر می‌تواند به دیپلماسی بیشتر منجر شود، به شرطی که ‌آنها جدی باشند. ما با صراحت اعلام کرده‌ایم که در مذاکرات باید مشخصا درباره برنامه هسته‌ا‌ی‌شان گفت‌وگو کنیم.

کارنی ادعا کرد: در صورتی که ایران تصمیم بگیرد رفتار سازنده‌ای را اتخاذ کند زمان و فضایی برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مساله وجود خواهد داشت. سخنگوی کاخ سفید گفت که اگر ایران مسیر «احترام به وظایف بین‌المللی و همکاری جامعه بین‌المللی‌ برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ا‌ی‌اش را اتخاذ کند» آنگاه فرصتی برای ایران وجود دارد تا راهی برای کاهش فشارها پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اظهارات مشابهی را بیان کرد و گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که به نفعمان است برای از سرگیری مذاکرات با ایران تلاش کنیم، به شرطی که چنین مذاکراتی سازنده باشند.

پانه تا گفت که مقامات آمریکا درباره این نامه با دیگر اعضای گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان) گفت‌وگو می‌کند تا درباره گام‌های بعدی تصمیم بگیرند.

ابراز خوشحالی چین

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن از همه کشورهای دخیل در مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ا‌ی ایران می خواهد از فرصت به دست آمده برای احیای زودهنگام این مذاکرات استفاده کنند و تاکید کرد که چین نقش سازنده‌ای در این روند خواهد داشت.

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، لیو وی مین، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره این نامه گفت که چین این گزارش‌ها را دیده است و از این پیشرفت خوشحال است.

تلاش عمان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا

سایت خبری تابناک، وابسته به محسن رضایی نوشت: اخیرا مقامات ارشد عمان از «باراک اوباما» رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دعوت کرده‌اند که به مسقط پایتخت این کشور سفر کند تا ضمن امضای برخی توافق‌نامه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف، در مورد پایان دادن به اختلافات موجود میان تهران و واشنگتن و تنشی که اخیرا بیش از پیش شده، مذاکراتی با مقامات عمانی انجام دهد.براساس این گزارش، احتمال انجام چنین تلاش‌هایی زمانی قوت گرفته است که رییس جمهور ایران هم دو روز قبل و پیش از سفر به پاکستان با مقامات عمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگوی تلفنی، «سلطان قابوس» پادشاه عمان بر تعمیق روابط دوجانبه و گسترش رایزنی و هماهنگی‌های دوکشور درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای تاکید کرده است تا بر شرایط موجود به نفع ملت‌ها و صلح و امنیت پایدار تاثیرگذار باشد.

پیشنهادهای حسین موسویان برای حل اختلافات

همزمان، مجله آمریکایی «فارین افرز»، وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا، در مقاله‌ای به قلم «حسین موسویان» دیپلمات سابق ایرانی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در زمان «حسن روحانی» ضمن بیان اینکه تقریبا همه غربی‌ها ایران را در کاهش روابط تهران - واشنگتن مقصر می‌دانند، این موضوع را رد کرده و با بیان شواهدی، نشان می‌دهد که حسن نیت ایران، هیچ‌گاه با پاسخ مناسب از سوی غرب روبه‌رو نشده است. موسویان پیشنهاد می‌کند: نخستین گام را در این رابطه ایالات متحده باید بردارد و آشکارا اعلام کند به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. سپس دو کشور باید با صبر و شکیبایی حسن نیت خود را نسبت به یکدیگر نشان داده و به تدوین یک «دستور کار کلی» بپردازند. این امر می‌تواند موجب شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه همکاری دو کشور در حوزه‌های گوناگون دوجانبه، جهانی و منطقه‌ای شود.

آمریکا وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

در رویدادی دیگر اما، وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه تلاش‌های ناکام خود برای منزوی کردن ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای وزارت اطلاعات ایران را به دلیل آنچه که آن را حمایت از دولت سوریه خواند، تحریم کرد. طبق تحریم‌های جدید آمریکا، دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران توقیف شده و به مقامات این وزارتخانه برای سفر به آمریکا روادید داده نمی‌شود.