روش پیشنهادی ایران برای حل مساله هسته‌ای

عکس: خبرگزاری فارس

باید شیوه اعتماد و مراقبت را در پیش گرفت؛ اگر این شیوه پیش برود می‌تواند پاسخگو باشد

دنیای‌اقتصاد- همزمان با گسترش مخالفت‌ها با اقدام نظامی علیه ایران و افزایش توصیه‌ها به استفاده از راه‌های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه با تاکید بر به‌کارگیری شیوه «اعتماد و مراقبت» میان ایران و غرب برای حل مساله هسته‌ای گفت: آنها باید به ما اعتماد کنند و ما هم در مقابل، مراقبت لازم را در چارچوب پادمان هسته‌ای خواهیم داشت. اگر این شیوه پیش برود می‌تواند پاسخگو باشد. وزیر خارجه که جمعه شب در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با اشاره به طرح گام‌به‌گام روسیه برای حل موضوع هسته‌ای ایران و استقبال کلی تهران از این طرح اظهار کرد: ایران نیز به دنبال یک برون‌رفت آبرومندانه برای طرف مقابل است، زیرا ما فعالیت‌مان را ادامه می‌دهیم و روز به روز به جلو پیش می‌رویم. به هر حال آنها یکسری سوال‌ها و ابهام‌هایی از منظر خود دارند و ما تلاش می‌کنیم که به این سوال‌ها و ابهامات پاسخ بدهیم.

نامه جلیلی به ۱+۵ آماده است

به گزارش ایسنا، صالحی درباره زمان انجام مذاکرات میان ایران ۱+۵ نیز اظهار کرد: نامه آقای جلیلی به گروه ۱+۵ آماده شده و در شرف فرستادن بوده یا فرستاده شده است اما به طور کلی انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک مذاکرات با ۱+۵ انجام شود. البته خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتی که وی را عضو یکی از کشورهای گروه ۱+۵ معرفی کرد، مدعی شد که ایران هنوز به نامه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر درخواست کلیدی این گروه برای از سرگیری گفت‌وگوها، پاسخی نداده است. وی با ادعای اینکه نشانه‌ای از آماده بودن ایران برای از سرگیری گفت‌وگوها وجود ندارد، افزود: ما به دیدن جدیت نیاز داریم. وزیر خارجه ایران اما در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» در پاسخ به سوالی مبنی براین که ایران اعلام کرده است که از فعالیت‌های هسته‌ای خود دست نمی‌کشد، از سوی دیگر غرب گفته است که ایران باید این فعالیت‌ها را متوقف کند، در این شرایط نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۵ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ اظهار کرد: اصولا مذاکره جایی برای اعلام مواضع نیست. هم جمهوری اسلامی ایران و هم طرف مقابل، مواضع خود را اعلام کرده‌اند. به عبارت دیگر مذاکره این است که دور یک میز بنشینند و هر طرف، ابهامات و نگرانی‌های خود را اعلام کند. ما هم سعی می‌کنیم دیوار بی‌اعتمادی‌ای را که آنها ایجاد کرده‌اند کوتاه‌تر کنیم. در هر صورت ما به خود مطمئن هستیم و اگر ریگی به کفش داشتیم این‌گونه با اطمینان حرف نمی‌زدیم. اگر ما هدفی غیرصلح‌آمیز داشتیم، خجالت نمی‌کشیدیم و بدون ابا اعلام می‌کردیم. سیاست خارجی ما اعلام شده است و به این اعتبار بیان می‌کنیم که آماده مذاکره‌ایم.

صالحی با بیان این که در هفته‌های آینده دستاوردهای هسته‌ای جدیدی اعلام خواهد شد، تصریح کرد: باید در بحث هسته‌ای شیوه اعتماد و مراقبت را در پیش گرفت. آنها باید به ما اعتماد کنند و ما هم در مقابل، مراقبت لازم را در چارچوب پادمان هسته‌ای خواهیم داشت.

همه تهدیدات را جدی می‌گیریم

وی درباره اظهارات برخی از مقامات غربی مبنی بر احتمال حمله نظامی به ایران اظهار کرد: اگر آمریکا واقعا می‌توانست علیه ایران کاری انجام دهد تا کنون این کار را می‌کرد. این ادعاها و صحبت‌های بی‌اساس و بی‌پایه تنها برای خوراک داخلی خودشان است. ما می‌دانیم که تهدیدات آنها بی‌اساس است؛ البته ملت ما باید بداند که جمهوری اسلامی ایران همه تهدیدها را جدی می‌گیرد و ما خواب نیستیم. ضمن اینکه برای بدترین سناریوها نقشه‌هایی داریم و آماده هستیم، اما می‌دانیم که اتفاقی نمی‌افتد. ما می‌دانیم که تهدیدات غربی‌ها مبنی بر احتمال حمله نظامی علیه ایران بی‌اساس است.

اقدام نظامی علیه ایران فاجعه ‌خواهد بود

در چنین شرایطی که مقامات تهران، از جمله صالحی برای مقابله با هرگونه اقدام اعلام آمادگی کرده اند، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اتاق فکری در واشنگتن اظهار کرد: اقدام نظامی (درباره ایران) یک فاجعه است و نباید یک گزینه به ویژه در این مقطع تاریخی در منطقه ما باشد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اوغلو تاکید کرد: ما هرگز،‌ هرگز از اقدام نظامی پشتیبانی نخواهیم کرد.

وی گفت: یک راه‌حل از طریق مذاکره می‌تواند مبتنی بر نظرات پیشینی باشد که بر اساس آن، ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج می‌کرد و در ازای آن، برای راکتور تحقیقاتی تهران، سوخت دریافت می‌کرد.

داوود اوغلو گفت: این چارچوب می‌تواند برای تبادل سوخت، مورد استفاده قرار گیرد، یا اینکه می‌توان توافق جدیدی داشت که به ایران می‌گوید: «بسیار خب، ما سوخت را در اختیار شما قرار می‌دهیم، سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، ولی شما غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف می‌کنید.»

مخالفت اروپا با اقدام نظامی

در همین حال، هرمان وان رامپوی، رییس شورای اروپا روز جمعه گفت که تمایلی به راه‌حل نظامی در خصوص ایران ندارد.

به گزارش ایسنا، رییس شورای اروپا گفت که اتحادیه اروپا از هند می‌خواهد ایران را به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای بازگرداند، اما در عین حال به تحریم‌های قاطع نیاز است. مان‌موهان‌سینگ، نخست‌وزیر هند پیش از سخنان رییس شورای اروپا در کنفرانس خبری گفت که مساله هسته‌ای ایران باید از طریق دیپلماسی حل شود و از خرید نفت ایران توسط هند دفاع کرد. سینگ افزود: مشکلاتی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، ولی ما صادقانه بر این باوریم که این مساله می‌تواند و باید با دیپلماسی حداکثری حل شود.