انتقاد شدید پکن از تحریم‌های واشنگتن

لیو وی مین، سخنگوی وزارت خارجه چین

احمدی‌نژاد: تحریم‌ها هیچ اثری نداشته است

مهمانپرست: آمریکا می‌خواهد منابع انرژی کشورهای آسیایی را بی‌ثبات کند تا آنها رشد اقتصادی نداشته باشند دنیای‌اقتصاد- تحریم نفت آیا تنها اعمال فشار به ایران است یا اهرمی برای حذف رقبای آسیایی آمریکا و اروپا؟ این سوال در شرایطی بیش از گذشته اهمیت یافته است که وزارت خارجه چین تحریم یک شرکت نفتی این کشور توسط آمریکا به دلیل معامله با ایران را گامی غیرمعقول و مغایر با قوانین سازمان ملل دانسته و محکوم کرده است. همزمان با این رویداد، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در تحلیلی تازه از تحریم‌های غرب علیه ایران گفته است: بزرگ‌ترین رقبای اقتصادی آمریکا نیاز به تامین انرژی به شکل بلندمدت و پایدار دارند، آمریکایی‌ها می‌خواهند این منابع انرژی را از حالت بلندمدت خارج کرده و به حالت بی‌ثباتی برسانند تا آنها رشد اقتصادی نداشته باشند. بهانه آنها مقابله با ایران است؛ در صورتی که یکی از اهداف حاشیه‌ای آنها کنار زدن رقبای اقتصادی آسیا است. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نیز در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های مکزیک تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه ایران هیچ تاثیری نداشته است.

انتقاد شدید پکن از واشنگتن

آنچنان که خبرگزاری فارس به نقل از رویترز گزارش داده است، دولت چین با انتقاد از تحریم شرکت چینی صادرکننده فرآورده‌های پالایشگاهی به ایران، اقدام واشنگتن در مجازات این شرکت را گامی غیرمعقول و فراتر از تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران خواند.

روز پنج‌شنبه، دولت اوباما با استناد به قوانین داخلی آمریکا، شرکت دولتی «ژوهای ژنرونگ» چین را که گفته می‌شود بزرگ‌ترین تامین کننده فرآورده‌های پالایشگاهی مورد نیاز ایران است، تحریم کرد. آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه شرکت «کو اویل پت» سنگاپور و شرکت «فال اویل کوی» امارات به دلیل همکاری با ایران و فروش بنزین به این کشور وضع کرد. در پی این رویداد، لیو وی مین، سخنگوی وزارت خارجه چین، با صدور بیانیه‌ای که در ساعات پایانی روز شنبه در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه چین منتشر شد، اظهار کرد: «اعمال تحریم‌ها علیه یک شرکت چینی با استناد به قوانین داخلی آمریکا اقدامی کاملا غیر معقول است و مطابقتی با روح و محتوای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد پرونده هسته‌ای ایران ندارد.» وی افزود: «دولت چین به این وسیله نارضایتی و مخالفت عمیق خود را با این اقدام اعلام می‌دارد.»

همکاری تجاری با ایران ادامه می‌یابد

لیو، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: «همانند بسیاری از کشورهای دیگر، چین و ایران به همکاری‌های معمول اقتصادی خود در حوزه انرژی و تجارت ادامه خواهند داد.»

تحلیلگران معتقدند، با توجه به اینکه شرکت چینی ژوهای ژنرونگ فاقد مبادلات قابل توجه اقتصادی با آمریکا است، اقدام دولت آمریکا در تحریم این شرکت بیشتر دارای ارزش نمادین است، اما در هر صورت این حرکت هشداری به پکن و شرکت‌های دولتی نفت چین نظیر شرکت ملی نفت چین، شرکت سینوپک و شرکت ملی اکتشاف نفت چین محسوب می‌شود.

این شرکت‌ها میلیاردها دلار در بخش انرژی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در مقابل تحریم‌های احتمالی دولت آمریکا بسیار آسیب‌پذیر هستند. از سوی دیگر چین میلیاردها دلار از ذخایر ارزی خود را در اقتصاد آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند از آن به عنوان حربه‌ای علیه واشنگتن استفاده کند.

احمدی نژاد: پاسخ قاطع می‌دهیم

محمود احمدی نژاد ، رییس‌جمهور اما تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه ایران هیچ تاثیری نداشته است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، احمدی‌نژاد روز جمعه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «تلویزا»ی مکزیک افزود: طبیعتا اگر آمریکا بخواهد آرامش ملت ایران را به هم بزند به آنها صدمه بزند یا حمله کند، ملت ایران بسیار محکم در برابرش می‌ایستد و پاسخی قاطعانه خواهد داد. بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور ایران در طول سفرش به آمریکای لاتین بارها تاکید کرد که ایران به دنبال برنامه هسته‌ای نظامی نیست. احمدی‌نژاد همچنین اعلام کرد: ‌ما بهترین همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده‌ایم.

وی گفت: مشکل هسته‌ای ایران کاملا سیاسی است، روشن است که آمریکا به دنبال بهانه‌ای است تا مانع پیشرفت ملت ایران شود.

حذف رقبای آمریکا و اروپا

در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: یکی از اهداف حاشیه‌ای آنها کنار زدن رقبای اقتصادی آسیایی‌شان است و فکر می‌کنم کشورهای آسیایی باهوش‌تر از آن هستند که به خاطر فشار‌های سیاسی آمریکا، منافع ملی خود را به خطر بیندازند. مهمانپرست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: این موضوع‌ها در فضای تبلیغاتی و در قالب جنگ نرم مطرح می‌شود. همواره بزرگ‌ترین و بالاترین تحریم علیه ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم بانک مرکزی و نفت بود. جدا ازاینکه این تحریم‌ها کارساز باشد یا نه، سوال این است که اتحادیه اروپا و آمریکا که بزرگ‌ترین تهدیدشان تحریم بانک مرکزی است، اگر این اقدام را انجام داده و به نتیجه‌ای نرسند، چه اقدام دیگری می‌توانند انجام دهند؟ بحث تحریم منابع انرژی مساله‌ای نیست که بتوان عنوان کرد و آن را به اجرا در آورد.

بی‌ثباتی در رشد اقتصادی آسیایی‌ها

وی با بیان اینکه ایران دارای دومین منابع گازی و چهارمین منابع نفتی است، ادامه داد: درواقع یکی از اهداف آمریکا از تحریم نفت ایران حذف رقبای اقتصادی‌شان درجهان است، زیرا درآینده نزدیک، بزرگ‌ترین رقبای اقتصادی آمریکا در آسیا کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند هستند که این کشورهای آسیایی نیاز به تامین انرژی به شکل بلندمدت و پایدار دارند، آمریکایی‌ها می‌خواهند این منابع انرژی را از حالت بلندمدت خارج کرده و به حالت بی‌ثباتی برسانند تا آنها رشد اقتصادی نداشته باشند، بر همین اساس بهانه آنها این است که می‌خواهند با تحریم‌، با ایران مقابله کنند در صورتی که یکی از اهداف حاشیه‌ای آن‌ها کنار زدن رقبای اقتصادی آسیا است و فکر می‌کنم کشورهای آسیایی باهوش‌تر از آن هستند که به خاطر فشار‌های سیاسی آمریکا، منافع ملی خود را به خطر بیندازند. سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: ما هیچ نگرانی‌ای درباره تحریم‌ آمریکا نداریم؛ زیرا که مشتری به اندازه کافی برای نفت ایران وجود دارد وهیچ مساله‌ای در این باره وجود ندارد. وی درباره اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر پیروی نکردن از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران و ادامه مبادلات نفتی آنکارا ـ تهران افزود: هر کشوری که نسبت به منابع اقتصادی و در تامین منافع ملی خود جدی باشد فریب توطئه آمریکا را نخواهد خورد.