دنیای اقتصاد- در آستانه برگزاری انتخابات مجلس نهم و با وجود تاکیدات مقامات دولتی مبنی بر تثبیت مدیریت‌ها، در هفته‌های گذشته دو استاندار تغییر کرده‌اند و ظرف یک سال گذشته هم ۱۲ فرماندار جابه‌جا شده‌اند. در بالاترین سطوح انتخاباتی نیز خبرگزاری فارس گزارش داده است که جریان انحرافی فشار خود را برای برکناری صولت مرتضوی (رییس ستاد انتخابات کشور) و جایگزین‌کردن روح الله احمدزاده کرمانی (رییس سابق سازمان میراث فرهنگی) تشدید کرده است. شاید همین شائبه‌ها موجب شده است برخی اصولگرایان نسبت به اهداف انتخاباتی تغییرات اخیر ابراز نگرانی کنند. در تازه‌ترین موضع، علی لاریجانی، رییس مجلس با دعوت دولت به پرهیز از این تغییرات می‌گوید: تغییر مدیران اجرایی در آستانه انتخابات سوءتفاهم ایجاد می‌کند. دبیرکل حزب موتلفه نیز با بیان اینکه جریان انحرافی در کنار دولت فعالیت می‌کند، احتمال داده است، جابه‌جایی برخی مسوولان دولتی، با انتخابات ارتباط داشته باشد.

فشار برای برکناری رییس ستاد انتخابات کشور؟

روز گذشته خبرگزاری فارس در این زمینه گزارش داد: شنیده شده ‌جریان انحرافی از چندی پیش به دنبال برکناری سید‌صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات و انتصاب روح‌الله احمدزاده کرمانی به این سمت است. روح‌الله احمدزاده کرمانی ‌‌ریاست مرکز مطالعات و پایش راهبردی آموزش وزارت کشور و استانداری فارس را در کارنامه خود دارد. وی همچنین اخیرا از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استعفا داده است.برخی صاحبنظران می‌گویند که این استعفا ‌یک اقدام از پیش طراحی شده برای ‌اجرای سناریوی حلقه انحرافی در تصاحب ستاد انتخابات وزارت کشور است.

ایجاد سوءتفاهم و مناقشه در آستانه انتخابات

در همین حال، رییس مجلس در نطق روزیکشنبه خود در جلسه علنی مجلس، مسوولان دولتی را خطاب قرار داد و گفت: در شرایط کنونی کشور به جای تغییرات پی در پی در مدیریت‌ها در نزدیکی انتخابات، همت خود را در صرف حل مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و از بین بردن گرانی کنید. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی پس از آن هم هنگامی ‌که در جمع خبرنگاران حاضر شد، در مورد هشدارش درباره تغییر مدیران دولتی در آستانه انتخابات گفت: قبلا هم با دولت صحبت شده بود که در آستانه انتخابات از اقدامات و تغییراتی که سوء‌تفاهم ایجاد می‌کند و مناقشاتی در کشور ایجاد می‌کند، پرهیز کند و این به نظر کار معقولی است؛ البته دوستان هم قبول داشتند. مخصوصا درباره تغییر فرمانداران، بخشداران و کسانی که مسوولیت اجرایی در انتخابات دارند؛ زیرا این تغییرات همیشه می‌تواند تزلزل ایجاد کند.وی افزود: پروسه انتخابات همیشه برای کشور یک امر مبارک است، باید از هر اقدامی‌که این پروسه را تخریب یا با سوء تفاهم همراه کند، پرهیز شود. انتخابات یک فرصت برای ارتقای فکر سیاسی کشور و برای جمهوری اسلامی‌به عنوان یک کشور مردم‌سالار دینی است. لاریجانی افزود: انتخابات باید به خوبی به انجام برسد و همیشه لوازم اطرافش در نظر گرفته شود حال اگر در هر بخشی کاری انجام شود که دیگران بخواهند از آن سوء‌استفاده کنند یا مناقشات حاشیه‌ای در حول و حوش انتخابات به وجود آید این کار مضری است. وی تاکید کرد: توصیه من این است که این کار حتما صورت نگیرد تا انتخابات در ظرف زمانی درست، با اقتدار و اطمینان در کشور انجام شود و زمینه جهش فکر سیاسی در کشور باشد.

احتمال انتخاباتی بودن تغییرات

از سوی دیگر دبیر کل حزب موتلفه اسلامی‌با بیان اینکه گروه انحرافی در کنار دولت فعالیت می‌کند احتمال داد جابه‌جایی برخی مسوولان دولتی در روزهای اخیر با انتخابات ارتباط داشته باشد.

محمدنبی حبیبی در گفت‌وگو با مهر گفت: چون گروه انحرافی در کنار دولت فعالیت می‌کند ممکن است برخی از جابه‌جایی‌ها ارتباط با انتخابات داشته باشد.وی با بیان اینکه فعالیت جریان فتنه، انحراف و مخالفان انقلاب را یک موضوع کوچک نمی‌بینم، اظهار کرد: هنوز برخی سران فتنه و جریان انحرافی به عنوان رقیب اصلی اصولگرایان در صحنه حاضر بوده و مشغول فعالیت هستند.دبیر کل حزب موتلفه با بیان اینکه تصور برخی که فکر می‌کنند رقابت میان اصولگرایان مجاز است، کاملا اشتباه است، گفت: برای مقابله با تحرکاتی که جریان انحرافی و اصلاح طلبان انجام می‌دهند اتحاد میان اصولگرایان یک ضرورت است.با در نظر گرفتن تحولات روزهای اخیر، شایعه تغییر رییس ستاد انتخابات کشور که مسوول اجرای انتخابات است، قطعا سبب ایجاد شائبه‌هایی می‌شود که در روند انتخابات تاثیر گذار خواهد بود.ضمن اینکه با این واکنش‌ها به نظر می‌رسد نگرانی‌های اصولگرایان سنتی از تغییرات مدیریتی در آستانه انتخابات جدی است، چرا که باعث شده انتقادات آنها از محفل‌های خصوصی به رسانه‌ها کشیده شود.