دنیای اقتصاد- رییس قوه مقننه از مخالفت مجلس با حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون ایرانی خبر داد و گفت: دولت می‌تواند به یک عده بیشتر یارانه پرداخت کند؛ اما نمی‌تواند عده‌ای از مردم جامعه را از دریافت یارانه حذف کند. علی لاریجانی برنامه حذف پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران را مغایر قانون دانست، اما در عین حال تصریح کرد: البته اگر خود افراد از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، هیچ اشکالی ندارد؛ همان‌طور که در آغاز اجرای این قانون نیز عده‌ای برای دریافت نقدی یارانه نام‌نویسی نکردند. لاریجانی: حذف یارانه ۱۰ میلیون نفر مغایر قانون است

مخالفت مجلس با حذف یارانه پردرآمدها

فتحی‌پور: دولت هنوز مکانیسمی برای محاسبه درآمد خانوارها ندارد

دنیای‌اقتصاد- زهراواعظ: رییس قوه مقننه از مخالفت مجلس با حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر از یارانه بگیران خبر داد و گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها برای «عموم جامعه» است؛ دولت می‌تواند به یک عده بیشتر یارانه پرداخت کند؛ اما نمی‌تواند عده‌ای از مردم جامعه را از دریافت یارانه حذف کند.

به گزارش سایت خبری خانه ملت (وابسته به مجلس شورای اسلامی)، علی لاریجانی، دیروز در حاشیه نمایشگاه «نگاهی به فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در مجلس شورای اسلامی» تصریح کرد: طبق قانون، مجلس مخالف تصمیم دولت درباره حذف ۱۰ میلیون نفر از دریافت نقدی یارانه‌ها است؛ اما دولت طبق قانون این اجازه را دارد تا به عده‌ای از مردم بر اساس نیاز آنها، یارانه بیشتری بدهد؛ البته اگر خود افراد از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، هیچ اشکالی ندارد؛ همان‌طور که در آغاز اجرای این قانون نیز عده‌ای برای دریافت نقدی یارانه نام‌نویسی نکردند.

واکنش علی لاریجانی نسبت به حذف یارانه افراد پردرآمد پس از آن صورت گرفته است که روز شنبه رییس دیوان محاسبات مجلس هم در یک موضع‌گیری رسمی با آغاز قریب الوقوع اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالفت کرد و در عین حال خواستار تمرکز دولت بر اجرای صحیح و بی عیب و نقص فاز اول هدفمندی شد.

زمزمه حذف پردرآمدها پس از آن قوت گرفت که دو هفته پیش احمدی‌نژاد در سفر استانی به ورامین ضمن اعلام افزایش یارانه نقدی خانوار‌های کم‌درآمد خبر داد که تا پایان سال جاری فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمده و در کنار آن با افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی، یارانه نقدی بیشتری هم به خانوارهای کم درآمد پرداخت می‌شود.

دولتمردان البته اعلام کردند که در این میان ۱۰ میلیون نفر از دهک‌های نهم و دهم درآمدی از فهرست دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند و به این ترتیب یارانه آنها در میان سایرین که کم‌درآمدتر هستند، تقسیم می‌شود. محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این باره گفت: این ۱۰ میلیون نفر شامل کسانی است که یارانه نقدی آنها بین ۵ تا ۱۰ درصد از درآمد ماهانه شان را تشکیل می‌دهد. اما این اظهارات به جای آنکه به روشن‌تر شدن موضوع کمک کند نوعی سردرگمی ایجاد کرد که بالاخره چه کسانی از دریافت یارانه نقدی محروم می‌شوند؟ این سوال در ذهن میلیون‌ها ایرانی شکل گرفت که آیا با توجه به سخنان محمدرضا فرزین مشمول «پردرآمدها» و «اقشار مرفه» شده یا اینکه همچنان جزو دهک‌های پایین درآمدی باقی مانده وحتی یارانه نقدی بیشتری هم دریافت می‌کنند.

از طرفی این ابهامات زمانی افزوده شد که معیار درآمد برای بهره‌مندی یا عدم بهره‌مندی چندان مشخص نبود؛ به گونه‌ای که معلوم نشد که آیا این یارانه نقدی باید ۵ تا ۱۰ درصد درآمد ماهانه یک شخص را تشکیل دهد یا اینکه یک خانوار یا تنها سرپرست یک خانوار؟ ضمن آنکه شناسایی میزان درآمد افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند هم به نوعی خیلی مشخص نیست. اما رییس‌جمهور در سخنانی اظهار کرد که پردرآمدها کسانی هستند که ماهانه بین ۳ تا ۵ میلیون تومان درآمد دارند و اینها هستند که باید با خود انصرافی از دریافت یارانه نقدی امکان پرداخت یارانه بیشتر برای کم درآمد‌ها را فراهم کنند. در این میان البته مدیر کل دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی وزارت اقتصاد نیز حذف یارانه را تنها شامل کسانی دانست که درآمدی بالاتر از ۳ میلیون تومان در ماه دارند.

اگرچه مسوولان اقتصادی دولت، استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی راجع به خودرو، مسکن و حتی پایگاه‌های مالیاتی را برای شناسایی پردرآمدها برمی‌شمرند، اما همواره نحوه شناسایی خانوارهای پردرآمد، پاشنه آشیل این طرح به حساب آمده است؛ چرا که بسیاری از درآمدهای اشخاص مخفی بوده و مشخص نیست و بنابراین درآمد ماهانه به تنهایی نمی‌تواند معیاری برای پردرآمدی یا کم درآمدی محسوب شود. در میان اما رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه دولت هیچ مکانیسم کارشناسی برای محاسبه درآمد خانوارها ندارد، همکاری و همیاری مردم در این زمینه را از ملزومات حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه نقدی دانسته و اعلام کرده که باید کار فرهنگی گسترده‌ای انجام شود تا خانوارهای پردرآمد خود از دریافت یارانه انصراف دهند. آنگونه که ارسلان فتحی‌پور به خانه ملت گفته است «با توجه به این که دولت هنوز هیچ مکانیسم کارشناسی برای محاسبه درآمد خانوارها ندارد،همیاری مردم برای توفیق اجرای این طرح ضروری است.»

نماینده کلیبر در مجلس با تاکید بر لزوم همیاری مردم در اجرای این طرح افزود: در حال حاضر کارهای کارشناسی برای تقسیم‌بندی جامعه به دهک‌های مختلف انجام شده است اما این میزان از فعالیت‌های آماری برای تعیین درآمدهای خانوارها و تعیین طبقه پردرآمد جامعه کافی نیست. وی ادامه داد: با توجه به این شرایط تنها حقوق کارمندان و حقوق بگیران دولت مشخص است و برای همین باید کار فرهنگی گسترده‌ای انجام شود تا خانوارهای پردرآمد خود از دریافت یارانه انصراف دهند. فتحی‌پور تاکید کرد: دولت باید مراقب باشد تا حقی از کارگران و کارمندان دولت ضایع نشود.

عکس: خانه ملت