نوسانات ارزی ربطی به تحریم ندارد

عکس: خبرگزاری مهر

منتظر اعلام تاریخ و مکان دور تازه گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ از سوی خانم اشتون هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام رییس‌جمهور آمریکا در امضای مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران گفت: این اقدامات که توسط مقامات آمریکایی برای اعمال فشار به ملت ما دنبال می‌شود، نمی‌تواند تاثیری بر اراده ملت بزرگ ما در دسترسی به اهداف و حقوق اساسی خود داشته باشد؛ هر چند ما مبادلات بانکی و تجاری خاصی با آمریکا نداشتیم. اما این اقدامات بیشتر در قالب نوعی فشار سیاسی و تبلیغاتی صورت می‌گیرد. رامین مهمانپرست که روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در این باره توضیح داد: به نظر می‌آید کشورهایی که تحت فشار آمریکا در این مسیر قدم برمی‌دارند منافع ملی خود را در مقابل فشارهای سیاسی آمریکا و اهداف نامشروع آن از دست می‌دهند و ملت ما این‌گونه اقدامات نامشروع را در ذهن خود خواهد داشت و هر چقدر این اقدامات بیشتر صورت بگیرد، ضمن اینکه نشان دهنده پیشرفت ملت ما و تاثیرگذاری و اقتدار بیشتر آن است، از همه‌ این فشارها به عنوان فرصتی برای افزایش سرعت رشد خود استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دلیل افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در بازار و تاثیر تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا نیز گفت: این موضوع هیچ ربطی به تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا ندارد. هنوز این تحریم شکل عملی به خود نگرفته است و زمان اجرا و عملی شدن این قانون چند ماه طول خواهد کشید. بحثی که در بازار ارز رخ داده، ریشه در جای دیگری دارد.

مهمانپرست در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه کاهش بی‌سابقه ارزش پول ایران چه پیامی برای شرکای تجاری‌اش در منطقه دارد، گفت: مسائل مختلفی ممکن است در نوسان نرخ ارز دخالت داشته باشد؛ از جمله مساله مدیریت نقدینگی داخل کشور. ما شاهدیم در گذشته این نقدینگی گاه در مسکن و زمانی در سکه و ارز متمرکز شده است و ایران برای کنترل نرخ تورم و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن تدابیری موثر داشته است.

حذف ایران از بازار انرژی ممکن نیست

خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به اظهارات محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر احتمال بستن تنگه هرمز و نیز برگزاری رزمایش ارتش در خلیج‌فارس، سوال کرد آیا ایران به جمع‌بندی برای بستن تنگه هرمز با توجه به تحریم های جدید رسیده است؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: در رابطه با تحریم‌ها که سوال شده شواهد حاکی از آن است که تحریم‌ها، کشورهای

تحریم‌کننده را در فشار می‌گذارد؛ چون وضعیت انرژی در دنیا به شکلی نیست که کشوری مثل ایران به‌عنوان چهارمین دارنده ذخایر نفت و دومین دارنده ذخایر گازی جهان را بتوان حذف کرد.

مهمانپرست در عین حال بیان کرد: ما کمترین میزان صادرات نفت و گاز به اروپا و غرب را داریم و از طرف دیگر فکر نمی‌کنم کسانی که به دنبال این موضوع هستند، خیلی جدی باشند. می‌بینیم که اختلاف نظر هم بین آنها وجود دارد؛ در هر صورت اولین کسی که در این چارچوب ضرر می‌کند خود آنها هستند.

انتقاد از حضور نیروهای خارجی در خلیج‌فارس

وی همچنین گفت: آنچه درباره تنگه هرمز مطرح می‌شود و رزمایش اخیر نیروی دریایی کشورمان، نشان دهنده عزم جدی کشور ما برای حفظ ثبات و امنیت خلیج‌فارس با تمام توان و آمادگی کامل است. امنیت این منطقه حساس باید به بهترین شکل حفظ شود. حضور نیروهای خارجی در منطقه خلیج‌فارس را مغایر با ثبات و امنیت می‌دانیم. توانایی بالای دفاعی کشورمان نشان دهنده آمادگی کامل ما برای ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه‌ حساس است.

منتظر پاسخ اشتون هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی اخیر ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ گفت: پاسخ نامه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ادامه گفت‌وگوها پیش از این داده شده است و ما در حال حاضر منتظر هستیم تا تاریخ و مکان پیشنهادی نشست بعدی توسط خانم اشتون ارائه شود.

مهمانپرست تصریح کرد: پس از اینکه زمان و مکان بعدی این گفت‌وگوها اعلام شد، آقای جلیلی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نظرات خود را در این باره اعلام می‌کنند. با تماس‌هایی که بین آنها برقرار خواهد بود به توافق نهایی خواهند رسید.

اتحادیه اروپا: ما هم منتظریم

با این حال، سخنگوی کاترین اشتون روز سه‌شنبه بار دیگر اعلام کرد برای آنکه مذاکرات بتواند از سر گرفته شود، ایران باید به نامه اتحادیه اروپا پاسخ دهد. به گزارش ایسنا، مایکل مان به خبرگزاری فرانسه گفت: به ترتیب اولویت آنها باید ابتدا به این نامه (نامه کاترین اشتون به سعید جلیلی که از سرگیری بدون پیش شرط مذاکرات را خواستار شده بود) پاسخ دهند. وی با نادیده گرفتن درخواست ایران از اتحادیه اروپا برای تعیین تاریخی برای دور جدید مذاکرات گفت که «توپ در زمین ایران است» و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا همچنان در انتظار پاسخ ایران به نامه اکتبر خود است.

سخنگوی اشتون ادامه داد: ما برای آنها (نامه‌ای) نوشتیم و به طور کلی گفتیم که اگر می‌خواهید نشان دهید که برنامه هسته‌ای شما صلح‌آمیز است، خوشحال خواهیم شد به آن گوش کنیم و این مذاکرات را شامل خواهد شد.

سفر قریب‌الوقوع بازرسان آژانس به ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروز خود همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاریخ و زمان بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ایران دعوت کرده است تا هیاتی از مقامات آژانس به سرپرستی معاون دبیرکل آژانس به ایران سفر داشته باشند. این سفر در چارچوب همکاری‌هایی است که پیش از این به صورت مستمر انجام شده است و ادامه دارد.

وی افزود: این دعوت ابتدا از سوی کشور ما صورت گرفت که نشان دهنده حسن نیت ما و شفافیت عملکرد ما در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است. اما درباره تاریخ دقیق آن در حال رایزنی هستیم. امیدواریم به زودی شاهد حضور این هیات از آژانس در ایران باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: دعوت دوباره ما نشان دهنده آمادگی ما برای همکاری است. مقامات آژانس باید از این فرصت بهره‌برداری کنند.

بحران سیاسی عراق، موضوعی داخلی است

مهمانپرست همچنین درباره اخبار منتشر شده درباره میانجیگری ایران در بحران عراق گفت: ما تاکنون در ارتباط با سفر نزدیکان

ایاد علاوی به تهران برای گفت‌وگو درباره مساله طارق‌الهاشمی مطلبی به صورت رسمی دریافت نکرد‌ه‌ایم. اگر مقامات رسمی عراق بخواهند به ایران سفر کنند حتما اطلاع‌رسانی می‌شود، ضمن اینکه با توجه به روابط بسیار خوب دو کشور، تبادل هیات‌های رسمی کاملا طبیعی و ضروری است. مهمانپرست گفت: اما بحث‌هایی که در ارتباط با مسائل داخلی عراق می‌شود را صرفا مسائل داخلی می‌دانیم و معتقدیم آن‌قدر تدبیر در بین مقامات و گروه‌های سیاسی عراق وجود دارد که به بهترین شکل ممکن مسائل داخلی خود را پیگیری کنند و در مورد مسائل قضایی نیز با رعایت استقلال قوه قضائیه کشورشان امور را انجام دهند.

رابطه با انگلیس قطع نشده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین اخبار درباره وضعیت روابط ایران و انگلیس گفت: به دنبال مصوبه قانونی مجلس، سطح روابط ایران و انگلیس به کاردار کاهش پیدا کرد. اقدامی که مقامات انگلیس برای خروج دیپلمات‌های خود از ایران داشتند به نظر ما نسنجیده و عجولانه بود. قطع رابطه با انگلیس صورت نگرفته است، اما در حال حاضر فعالیت سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در دو کشور به حالت تعطیل درآمده است. وی گفت: بحث راه‌اندازی دفتر حفاظت منافع در دو کشور قاعده خود را دارد و در شرایطی مطرح می‌شود که برای قطع رابطه به صورت بلندمدت یا کوتاه‌مدت توافقی بین دو طرف صورت گیرد و مستقیما پیشنهادی برای معرفی کشوری در این باره ارائه شود که هیچ‌کدام از این مسائل اتفاق نیفتاده است. خبرنگار دیگری در مورد علت فیلتر شدن سایت سفارت انگلیس در تهران پرسید که مهمانپرست گفت: این موضوع در حوزه مسوولیت و کار وزارت خارجه نیست. مسوولین بخش‌های مختلف که وظیفه دارند این موضوعات را پیگیری کنند با توجه به اقداماتی که در جهت خصومت با منافع ملت ما صورت می‌گیرد،‌ تصمیماتی می‌گیرند.

واکنش به منطقه پرواز ممنوع در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره افشای طرح سری غرب برای اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوریه از سوی ناتو گفت: هرگونه دخالت نیروهای خارجی در کشورهای مختلف از جمله سوریه حتما محکوم است. نه مردم سوریه و نه جریانات سیاسی داخل آن موافق مداخله خارجی نیستند. دولت و مردم سوریه موافق انجام اصلاحات و یافتن راه‌های آن در مذاکرات‌شان هستند. دولت سوریه اقداماتی برای انجام این اصلاحات دنبال کرده است و انجام آن حتما می‌تواند به وضعیت داخلی سوریه کمک کند.

مهمانپرست تاکید کرد: ما به کشورهای دیگر توصیه می‌کنیم به جای دخالت کردن و تهدید نظامی، اجازه دهند دولت سوریه و مردم خود مسائل‌شان را حل کنند.