آغاز رقابت رسمی بر سر 290 کرسی مجلس

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- وزارت کشور و فرمانداری تهران از روز گذشته و با دستور وزیر کشور کار ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌و میان‌دوره‌ای چهارمین دوره مجلس خبرگان را آغاز کردند. به‌این ترتیب انتخابات مجلس نهم، از روز گذشته رسما وارد فاز اجرایی شد. مجلسی که نمایندگان بنا داشتند با ارائه طرحی دوفوریتی ۲۰ نماینده را به برخی از حوزه‌های انتخابیه‌اش اضافه کنند. طرحی که با فوریت آن موافقت نشد و هم اکنون برای بررسی بیشتر در کمیسیون به سر می‌برد. به‌این ترتیب بسیار بعید است که تعداد نمایندگان مجلس نهم از ۲۹۰ نفر به ۳۱۰ نفر افزایش پیدا کند.

بر اساس اعلام وزارت کشور کاندیداهای انتخابات دوازدهم اسفند تا جمعه نهم دی ماه فرصت دارند تا برای ثبت‌نام در شهرستان‌ها به فرمانداری‌ها و در تهران به فرمانداری و وزارت کشور مراجعه کنند؛ مهلتی که به گفته فرماندار تهران و وزیر کشور تمدید نخواهد نشد.

سوم دی ماه روز اول ثبت نام اما روز شلوغی برای ستاد‌های برگزاری انتخابات نبود و در تهران مجموعا ۲۵ نفر ثبت نام کردند. علاوه بر‌اینکه وزارت کشور با هماهنگی هیات رییسه و به منظور ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس و نمایندگان ادوار، واحدی از وزارت کشور را در بهارستان مستقر کرد.

همانطور که از قبل قابل پیش بینی بود از چهره‌های نام آشنا در روز نخست خبری نبود و تنها برخی افراد مستقل برای ثبت نام وارد فرمانداری و وزارت کشور شده بودند. از همین رو وزیر کشور و سایر مسوولان انتخاباتی از داوطلبان خواستند تا ثبت‌نام خود را به تاخیر نیندازند.

اولین انتخابات رایانه‌ای

نهمین دوره انتخابات مجلس، در عین حال اولین انتخاباتی خواهد بود که در ۱۰ درصد حوزه‌ها به صورت رایانه‌ای برگزار خواهد شد. ‌این رایانه‌ای شدن از ثبت‌نام تا فرآیند برگزاری انتخابات و شمارش آرا را در بر خواهد گرفت. بر همین اساس هم روز گذشته بخشی از روند ثبت‌نام کاندیداها به صورت رایانه‌ای انجام شد و به گفته رییس ستاد انتخابات شهرستان تهران اگر همه موارد به صورت رایانه‌ای انجام شده باشد روند ثبت نام تنها ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. احمدی شهرکی در توضیح ‌این روند هم گفت که پیشنهاد اول این است که کاندیداها از طریق سایت وزارت کشور ثبت‌نام کرده و با گرفتن کد رهگیری و ارائه آن به اضافه مدارک و اطلاعات‌شان در فرمانداری تهران در فرصت کوتاهی ثبت نام شوند.

به گزارش‌ایسنا، وی افزود: برای آنهایی که به شیوه غیر رایانه‌ای برای ثبت نام آمده بودند ‌این روند دست کم یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید. البته حسن علی نوری، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در گفت‌و‌گو با فارس، تصریح کرد که در ثبت‌نام ‌اینترنتی، فقط پرسشنامه داوطلبی جهت تسریع در روند ثبت‌نام کاندیداها انجام می‌شود و تکمیل پرسشنامه و دریافت کد رهگیری به مثابه ثبت‌نام قطعی نخواهد بود.

آغاز استعلام سوابق قضایی و کیفری ثبت‌نام‌کنندگان

رییس ستاد استعلامات نهمین دوره انتخابات مجلس در دادستانی کل کشور نیز همزمان از آغاز به کار این ستاد برای استعلام سوابق قضایی و کیفری ثبت‌نام‌کنندگان خبر داد. ناصر سراج در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از دریافت اسامی، حداکثر پنج روز برای اعلام نتیجه فرصت داریم، افزود: از صبح روز شنبه با شروع ثبت‌نام داوطلبان، اسامی آنان برای دادستانی کل کشور ارسال شده است.

توصیه‌های وزیر کشور

وزیر کشور روز گذشته از روند آغازین انتخابات بازدید کرد و به داوطلبان توصیه کرد تا از سخنان تشنج زا خودداری کنند و دلسوزان نظام هم فضا را به سمت آرامش سوق دهند. به گزارش ایسنا، مصطفی محمدنجار پس از صدور فرمان آغاز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات مجلس، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ بررسی سوابق داوطلبان از همین امروز (سوم دی ماه) آغاز خواهد شد و ۳۱ مرکز استان، ۲۰۷ فرمانداری و ۸۵۰ هزار نفر در امر برگزاری انتخابات و ثبت نام از نامزدهای انتخابات فعالیت خواهند کرد و وزارت کشور تلاش دارد که این انتخابات با مشارکت حداکثری و در نهایت رعایت امانت برگزار شود. وی گفت: در دولت نهم چهار انتخابات برگزار شد و مشاهده کردیم که در این انتخابات‌ها مشارکت مردم بیشتر از انتخابات‌های قبل بوده است، به طوری که در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ۵/۲۳ درصد افزایش مشارکت داشتیم.

نجار تاکید کرد: نظارت در همه مراحل انتخابات به عهده شورای نگهبان خواهد بود و ۲۷۰ مرکز اصلی در حوزه‌های انتخاباتی و مجموعا هزار حوزه اصلی و فرعی این وظیفه را بر عهده دارند تا اگر از ناحیه کسی تخلفی صورت گرفت براساس قانون با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: کار دشمنان این است که آیه یأس بخوانند و خدمات ۳۰ ساله جمهوری اسلامی به ویژه خدمات دولت نهم ودهم را زیر سوال ببرند، اما مردم دشمنان خود را می‌شناسند و به این یاوه‌گویی‌ها گوش نخواهند کرد و بار دیگر مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهند کوبید. مصطفی محمدنجار همچنین در همایش گرامیداشت روز ملی ثبت‌احوال به همه دلسوزان نظام تاکید کرد که به دنبال سوق دادن فضا به سمت آرامش باشند و از مطرح کردن سخنان تنش‌زایی که تشنج ایجاد کند خودداری کنند.

ثبت نامی‌های شناخته شده روز اول

تا ظهر اولین روز ثبت‌نام داوطلبین نهمین دوره مجلس، هفت نفر به فرمانداری تهران مراجعه کردند. به گزارش ایسنا، مهدی علیزاده یکی از این ثبت‌نام کنندگان بود که پس از انجام ثبت‌نام خود در جمع خبرنگاران حضور یافت و بر این نکته تاکید کرد که من ۱۰ سال معاون دادستان شهرری بوده‌ام و سابقه کار قضایی دارم و به همین دلیل معتقدم که ما در بخش قضایی مجلس فوق‌العاده مشکل داریم. وی در بیان علت ثبت‌نامش اظهار کرد: من احساس کردم، اگر نیایم مدیون مردم می‌شوم. «مرتضی غرقی» خبرنگار صدا و سیما در نیویورک هم پس از نام نویسی به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس نهم به‌ایرنا گفت: به صورت مستقل در انتخابات حضور پیدا می‌کنم، زیرا معتقدم برای خدمت به مردم باید مستقل بود نه ‌اینکه تحت پوشش حزب و جناح سیاسی از خدمت به مردم غافل ماند.

رضا جلالی متولد ۱۳۶۰ جوان ترین کسی بود که از تهران داوطلب حضور در دوره نهم مجلس شد. ثبت نام کننده بعدی شخصی بود که خود را رهبر ارکستر سمفونیک و استاد دانشگاه معرفی کرد. او به خبرنگاران گفت: به هیچ وجه سیاسی نیستم. وقتی از او پرسیده شد که تا چه میزان به سیاست وارد است؟ گفت: سیاست نیازمند هنر است باید هنر سیاست را بدانیم که من می‌دانم.

همچنین فرد دیگری که برای ثبت نام در ستاد انتخابات حاضر شد، یک مهندس معمار بود که البته در دو رشته طراحی شهری و معماری دارای مدرک فوق لیسانس بود. او به خبرگزاری مهر گفت که من ارتباطاتی با غلامعلی حداد عادل و علیرضا زاکانی نمایندگان تهران دارم و حداد عادل می‌تواند پشتوانه خوبی برایم باشد؛ هرچند که تصمیم دارم با آیت‌الله مصباح یزدی هم گفت‌وگویی داشته باشم.

او در عین حال تاکید کرد که ارتباط تنگاتنگی با آ‌یت الله مهدوی کنی دارد. و اما در نهایت هم تنها نماینده مجلسی که در روز اول ثبت نام به وزارت کشور رفت، «علی اصغر حسنی» نماینده مردم لارستان، گراش و خنج در مجلس بود.