سهم خارجی‌ها از صندوق توسعه ملی

عکس: نگار متین‌نیا

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اختصاص ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ۲۷ میلیارد دلار منابع فعلی صندوق توسعه ملی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های اقتصادی ایران خبر داد. شمس‌الدین حسینی درباره امکان استفاده سرمایه‌گذاران خارجی از منابع صندوق توسعه ملی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه‌های صندوق توسعه ملی، برای سرمایه‌گذاران خارجی پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار منابع در نظر گرفته شده و آنها هم مشابه شهروندان ایرانی حق استفاده از منابع این صندوق را دارند.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و اساسنامه صندوق توسعه ملی، یکی از مصارف این صندوق، «اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی» است.

چندی پیش رحیم قربانی رییس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی نیز از نوعی شیوه حمایتی دیگر از سرمایه‌گذاران خارجی به نام سیستم «پول - پوش» ( Pull-Push) در نظام تولید و تجارت خبر داده و گفته بود: ۲۰ درصد پول حاصل از فروش نفت به صورت شفاف در قالب تسهیلات ارزان قیمت به پروژه‌های بخش خصوصی مانند «ارائه تسهیلات جهت سرمایه‌گذاری، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، اختصاص تسهیلات به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور و اختصاص تسهیلات به خریداران کالا و خدمات ایرانی در خارج از کشور» تعلق می‌گیرد. به گفته وی، حتی ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از تسهیلات این صندوق به عنوان سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنند.

با این حال سخنگوی اقتصادی دولت که با خبرگزاری‌های مهر و ایسنا مصاحبه می‌کرد، با تاکید بر رفع محدودیت‌های سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی در کشورمان گفت: این روش جدید راه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باز می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و قانون برنامه بسیاری از محدودیت‌ها کنار گذاشته شده است، تصریح کرد: بخش غیردولتی امروز می‌تواند در هر بخش و زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کند. ‌بر همین اساس است که در قانون بودجه سال‌جاری مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی شده است.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی از جمله اختصاص ۱۰ میلیارد تومان براساس بودجه در نظر گرفته شده و این فقط برای سال اول و آغاز کار است. حسینی، موجودی فعلی صندوق توسعه ملی را ۲۷ میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: از این رقم ۲۰ درصد برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد ۲۷ میلیارد دلار، حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود و می‌توان گفت که این رقم بزرگ‌ترین مشوق برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. سخنگوی اقتصادی دولت قانون جلب و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را از مترقی‌‌ترین قوانین در کشور دانست و تصریح کرد: این قانون از سرمایه‌گذاران خارجی در مقابل برخی تلاطم‌ها حمایت می‌کند.

سهم مساوی از طرف سرمایه‌گذاران خارجی

وی همچنین به مشوق‌ها و حمایت‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت:‌ بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری در کشورمان رشد بیشتری داشته باشد.وی ادامه داد: نباید منابع‌مان را از سرمایه‌گذاری که به کشور ما اطمینان می‌کند و وارد بازار ما می‌شود، دریغ کنیم. همان طور که قبلا هم گفته‌ام سرمایه‌گذار خارجی در ایران، شهروند افتخاری ایران است. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اگر با اهرم‌کردن این پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بتوانیم به همین میزان از منابع سرمایه‌گذاران خارجی را وارد کشور کنیم، قطعا خدمت بزرگی به مملکت انجام شده است.

حسینی بر تغییر مدل تامین مالی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی اقتصاد جهانی، منبع کلان معطل و بلااستفاده‌ کم‌ پیدا می‌شود؛ اما می‌توان از سرمایه‌گذار خواست قسمتی از منابع مالی را بیاورد و سیستم مالی کشور از جمله صندوق توسعه ملی هم با آن مشارکت کند که البته این امر نیاز به تدوین و تغییر یک مدل تامین مالی دارد.

طرح تحول اقتصادی با موفقیت پیش می‌رود

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن گفت: به منظور توزیع عادلانه منابع و با کمک مردم، طرح تحول اقتصادی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و با موفقیت به پیش می‌بریم. به گزارش ایرنا، شمس‌الدین حسینی افزود: در آینده نزدیک، با برگزاری نشست‌های تخصصی با اقشار مختلف مردم، موضوع طرح تحول اقتصادی را شفاف‌تر با آنان در میان خواهیم گذاشت.

وزیر اقتصاد گفت: اکنون لایحه تقویت ارزش پول ملی (حذف صفر) در دولت تهیه شده و دنبال این هستیم که اجزای بنیادی‌تر طرح تحول اقتصادی را تهیه کنیم تا حذف صفر مشخص شود. وی افزود: همچنین با اصلاح امور گمرکی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، در بخش تجارت خارجی، تحول شگرفی ایجاد شده است.

حسینی به اصلاح قانون مالیات‌ها اشاره کرد و گفت: با اصلاح قانون مالیات‌ها، ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کردیم. وی همچنین به پرداخت یارانه نقدی به مردم اشاره کرد و افزود: دولت ماهانه سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌کند. وزیر اقتصاد بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر و حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف در شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: تشکیل کمیته برای پیشبرد امور سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها ضروری است.